چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸

نگاهی به یکی از فیلم‌های انیمیشن کمپانی پارامونت

حکایت سری کارتون‌های«باب اسفنجی» و مدیران غفلت زده سیمای جمهوری اسلامی ایران!

انیمیشن« باب اسفنجی بیرون از آب»

سینماپرس: ارسلان صمدزاده/ نفی خلقت و به سخره گرفتن آفرینش، در خلقت شهر بیکینی باتم و کتاب سرنوشت از جمله مواردی است که در فیلم «باب اسفنجی بیرون از آب» به چشم می خورد و می تواند منجر به وجود آمدن باورهای غلط و مخاطره آمیز در ذهن کودکان شود.

باب اسفنجی بیرون از آب

فیلم سینمایی انیمیشن«باب اسفنجی بیرون از آب» محصول سال ۲۰۱۵  کمپانی پارامونت آمریکا توانسته است اکران موفقی در سراسر جهان داشته باشد و با پشتوانه سری انیمیشن های دو بعدی  باب اسنفنجی، مخاطبان بزرگ و کوچک را برای تماشای نسخه سه بعدی این فیلم انیمیشن به سینما بکشاند. اما مشخصا این انیمیشن که تولید آن کم هزینه هم نبوده است تنها به هدف سرگرم سازی مخاطب ساخته نشده است، چراکه فلسفه فکری باب اسفنجی و شهر بیکینی باتم نیز از ریشه فلسفه نیچه و مارکسیسم تغذیه می کند و همچنین نظام سرمایه داری غربی که نشر و ترویج آن در سریال باب اسفنجی همیشه مشهود بوده است.

اسفنج بیرون از آب با بودجه‌ ساخت ۷۴ میلیون دلاری توانسته به فروشی قریب به ۳۱۲ میلیون دلار در سراسر جهان دست پیدا کند که نشان از محبوبیت این شخصیت انیمیشنی دارد. نسخه‌ جدید سینمایی باب اسفنجی از نظر ساختار تکنیکی نیز ترکیبی از سبک‌ های مختلف انیمیشنی و لایو اکشن است. از سبک استاپ موشن و کلاسیک دو بعدی گرفته تا سبک جدید سه بعدی موسوم به سی جی آی و صحنه‌های لایو اکشن (واقعی) در جهان روی خشکی‌، همگی در «باب اسفنجی بیرون از آب» یکجا جمع شده‌ اند. دوربین گاه از جهان دو بعدی زیر آب‌ ها برون می‌ آید و در جهان واقعی روی آب مستقر می ‌شود، سپس در ادامه به زیر آب بازمی گردد و توصیفی آمیخته با خیال از اتوپیای بیکینی باتم را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهد.

در این قسمت سینمایی باب اسنفجی بیرون از آب، نقشه تهیه خرچنگ برگر، به دست ناخدای دزد دریایی می افتد و باب اسفنجی به کمک گروه نجاتی که از دوستانش تشکیل می دهد برای نجات فرمول راهی سفر می شوند، سفری به بیرون از آب که مخاطرات بسیاری را به همراه دارد.

شخصیت هایی شهر بیکینی باتم برای مبارزه با ناخدا ناچاراً تا در کتاب داستان دستبرده و تغییراتی را ایجاد کنند، تغییراتی که در ظاهر آن ها از آنچه هستند به یک ابر قهرمان نمود پیدا می کند. تغییر ماهوی که در اصل، بنیان فکری ابر مرد نیچه را یاد آور می شود. ابر مردی که پس از مرگ خدا در باورهای نیچه و عقاید فلسفی پوچش پا به عرصه قدرت خدایی می گذارد و باعث توجیه موجودیتی همچون نمرودها و فرعون ها می شود. نظام سلطه با این طرز تفکر در قرن حاضر نمادها و الگوهایی را در سینمای هالیوودیسم طراحی و تدوین کرده است که الگو برداری از آنان در نظام فکری و تجاری هالیوود همیشگی است.

نمادهایی همچون: رمبو، راکی و نقش آفرینی های متعدد آرنولد شوارتزنگر، همگی در پی همین القای نظام سلطه است. حال در انیمیشن سه بعدی باب اسفنجی نیز با همین رویه قهرمان سازی و الگو قرار دادن آن برای  کودکان مواجه هستیم. قدرتمند شدن به هر نحو و سلطه جویی پیشنهاد و خوراک فکری است که در این انیمیشن طرح ریزی شده است. همانطور که در انتهای فیلم نیز معلوم می شود پلنگتون که از کوچکی جثه در شهر شهره است و حتی گاهی زیر پای باب اسفنجی له می شود ، همانند هالک سبز رنگ عظیم الجثه می شود و می تواند در برابر گروه ابر قهرمانان ایستادگی کند.

اما این نبرد عظیم و گروهی بر سر چیست؟ این همان تبلیغ نظام سرمایه داری است که در طول سالیان سال توسط کمپانی پارامونت با تولید سریال باب اسفنجی تبلیغ و ترویج می شود. فرمول راز آلود تهیه یک همبرگر که اصالت شهر بیکینی باتم را به عنوان یک آرمان شهر در زیر دریا حفظ کرده است.

اصالتی که خرچنگ با استفاده از آن به همه چیز مادی خود رسیده است و نظام سلطه و برده داری خود را در شهر، بزرگ و بزرگ تر کرده و در تقابل با آن پلنگتون نیز در پی دستیابی به آن است و همه زندگی و هم و غم خود را برای بدست آوردن آن فرمول گذاشته است. طرح داستانی همیشگی باب اسفنجی که در این قسمت از نسخه سینمایی آن نیز، فیلمسازش کاملاً به آن وفادار مانده است.

همچنین مواردی چون نفی خلقت و به سخره گرفتن آفرینش، در خلقت شهر بیکینی باتم و کتاب سرنوشت از جمله مواردی است که در فیلم باب اسفنجی بیرون از آب به چشم می خورد و می تواند منجر به وجود آمدن باورهای غلط و مخاطره آمیز در ذهن کودکان شود.

 اما نکته مهم اینجاست که سری کارتون باب اسفنجی که آشکارا می توان آن را به یکی از مخرب ترین آثار تولیدی غربی برای کودکان از لحاظ نشر فسادهای اخلاقی و همچنین باورهای غلط اجتماعی و ضد دینی و نیز معرفی و گسترش نظام فکری سرمایه داری غربی و همچنین سبک زندگی آمریکایی دانست، سالیان سال است که از سیمای جمهوری اسلامی در حال پخش است.

همچنین نسخه سینمایی سه بعدی آن نیز به تازگی روانه بازار نمایش خانگی شده است تا طرفداران باب اسفنجی از عملکرد وزارت ارشاد اسلامی و معاونت سینمایی و دیگر ارگان ها و کانال های دولت اسلامی کشور رضایت کامل داشته باشند. رضایتی که سال های نه چندان دور در سبک زندگی، اختیار کردن مشاغل گوناگون و طرز کسب و ترویج نظام فکری فاسد غربی در کانون های زندگی خانوادگی و اجتماعی همین کودکان خود را مشهود خواهند کرد و در معرض نمایش جامعه قرار می گیرند.

نظرات

  • محمد ۱۳۹۴/۰۷/۳۰ - ۱۰:۰۲
    0 8
    ممنون از مقاله جالبتون و خدا قوت .... امیدوارم روزی (بزودی) دست اندرکاران انیمیشن در ایران به فکر ساخت انیمیشن بابی اسفنجی (با همون رنگ لعاب و سبک سیاق خود انیمیشن اصلی) رو بسازند. البته با یک داستان ایرانی و البته ضد تفکر و المانهای عجیب و قریب غربی. با استفاده از ابزار خودشون(که تبلیغات فراوانی هم شده) فرهنگ سازی خیلی خوبی میشه انجام داد ... با کمترین هزینه بیشترین فرهنگ سازی رو میشه کرد.
  • Roya ۱۳۹۴/۱۰/۲۷ - ۲۲:۴۰
    0 3
    بنده ی حقیر نیز به نوبه ی خودم با برادر محترم هم فکرم سینمای ایران بجای بودجه گذاری برروی کار های دیگر باید فکری برای کودکان ایرانی هم داشته باشد ساخت مجموعه های دریایی مانند باب اسفنجی با همان سبک اما به شیوه ی اسلامی و بی نهایت آموزنده ی مؤثر به رشد فکری کودکان در راستای کشف حقیقت خداوند و آرمان های اسلامی کمک شایانی میکند،هرچه باشد کودکان این مرزو بوم آینده سازان مملکتمان هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.