پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۹

جوانگرایی در سینما؛ به چه قیمت؟ / ۶

رهبر قنبری: نمی دانیم قسم حضرت عباس مدیران سینمایی را باور کنیم یا دم خروس را؟!

رهبر قنبری در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما ضمن اشاره به صدور بی رویه پروانه ساخت و مجوز کارگردانی برای فیلمسازان جوان طی دو سال گذشته اظهار داشت: ما نمی دانیم قسم حضرت عباس آقایان را قبول کنیم و یا دم خروس را؟ در زمانه ای که بسیاری از فیلمسازان حرفه ای و پیشکسوت سینما مدت هاست نتوانسته اند اثری در سینما تولید کنند چگونه است که مدیران سینمایی به یکباره به فکر جوانگرایی در سینما افتاده اند؟

کارگردان فیلم سینمایی «فصل بلوغ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سازمان سینمایی اساسآ با کدام بن مایه عقلی و نظری و چه رویکردی، فیلمسازان جوان را وارد سینما می کند؟

قنبری در ادامه این گفتگو با تاکید بر اینکه ورود به جرگه فیلمسازان حرفه ای نیاز به عقلانیت، تربیت اصولی و آموزش های صحیح دارد  خاطرنشان کرد: متاسفانه ورود فیلمسازان جوان در حالی صورت می گیرد که نحوه آموزش و تربین صحیحی برای آن ها فراهم نیست و سواد و دانش کافی در بسیاری از این افراد وجود ندارد؛ همین مساله باعث می شود تا این اغلب فیلمسازان جوان در بدو ورود به سینما تنها در این اندیشه باشند که بر اساس سلایق شخصی خودشان مبادرت به ساخت آثاری کنند که فاقد هرگونه سبک شناسی و نشانه شناسی است.

کارگردان فیلم سینمایی «روییدن در باد» افزود: وقتی نحوه صحیحی برای تربیت وجود ندارد چرا باید با شعار جوانگرایی و ورود برخی تفکرت خام و چه بسا خطرناک، سینمای ایران را به سوی اضمحلال و نابودی ببریم؟

وی در عین حال گفت: هیچ کس با بها دادن به جوانان مخالف نیست ولی باید در حوزه سینما فیلمسازانی ورود پیدا کنند که پیش از این ده ها اثر کوتاه ساخته باشند و آثار آن ها در جشنواره های بین المللی و ملی حداقل ۲-۳ جایزه مهم گرفته باشد.

این فیلمساز در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه سال ها قبل و در زمان ورود خودش به جرگه کارگردانان حرفه ای شرایط بسیار سختی در سینما وجود داشته یادآور شد: زمانی که من و بسیاری از هم نسلانم مبادرت به ساخت فیلم کوتاه می کردیم نه تنها حضور در سینمای حرفه ای که حضور در جشنواره های داخلی و خارجی به شدت دشوار بود؛ اما امروزه به دلیل وفور و گستردگی بیش از حد جشنواره ها، کلاس های آموزشی و امثالهم شرایط برای علاقمندان مهیاست و از این رو سازمان سینمایی نباید بدون اینکه فیلمساز تجربه و دانش کافی داشته باشد او را به عنوان کارگردان سینمای حرفه ای وارد سینما نماید.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر سرمایه سالاری در سینمای کشور ما حاکم شده و هرکس که اندک سرمایه ای در اختیار داشته باشد می تواند دست محبت و حمایت مدیران سینمایی را با خود به همراه داشته باشد و به عنوان یک سینماگر فعالیت کند.

کارگردان فیلم سینمایی «پرنده باز کوچک» در همین رابطه افزود: مدیران سازمان سینمایی برای آنکه به دلیل تولیدات کم زیر فشار منتقدان نباشند با کنار گذاشتن فیلمسازان حرفه ای و ورود بی رویه فیلمسازان جوان می خواهند خودشان را در اذهان اهالی سینما موجه جلوه دهند این در حالی است که این حرکت آن ها می تواند تا سالیان دراز دیدگاه منفی فیلمسازان و دلسوزان سینمای کشور را با خود همراه داشته باشد.

قنبری تاکید کرد: در حال حاضر برخلاف سال های گذشته کیفیت در سینما اهمیت چندانی ندارد و تنها کمیت مهم شده است؛ البته من معتقدم که مدیریت های موقت در سینما باعث به وجود آمدن چنین بحران هایی می گردد؛ مدیران سینمایی از آنجا که می دانند در پشت میزهای خود ماندگار نیستند همواره بر این اندیشه اند که تنها نامی به ظاهر خوب از خود به یادگار بگذارند و همین باعث می شود تا اقدام به انجام کارهایی مانند همین مساله ورود بی رویه فیلمسازان جوان نمایند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: متاسفانه سینمای کشور این روزها دچار یک تشتت شده است که دلیل اصلی آن رفتارهای غیرکارشناسانه، غیر دلسوزانه و بی اندیشه برخی مدیران سینمایی کشور است؛ لذا امیدوارم که هرچه سریعتر شاهد برچیده شدن این گونه اقدامات سطحی نگرانه در سینمای کشورمان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.