سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰

همراه با جشنواره مطبوعات/ ۳

دیندار: «نقد» در هر صورت منصفانه است/ دستگاه‌های سینمایی دخل و خرج خود را شفاف اعلام کنند

محمد دیندار

سینماپرس: محمد دیندار منتقد و فیلمنامه نویس سینما همزمان با برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه سینماپرس در رابطه با شعار امسال این دوره از نمایشگاه گفت: من معنای نقد منصفانه را متوجه نمی شوم!؛ چرا که معتقدم نقد در هر صورت منصفانه است چون نقاط ضعف را به ما یادآوری می کند و همین باعث می شود ما خودمان را به سمت رشد و تعالی ببریم.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من می توانم نقد را به مثابه نوعی طبابت بدانم؛ همانگونه که پزشکی امکان دارد برای بهبودی بیمارش به او دارویی تلخ بدهد تا او سلامتی اش را به دست بیاورد، یک منتقد هم برای اصلاح هر امری می تواند با نقد تلخ خود وارد میدان شود؛ مسئولان و مدیران جمهوری اسلامی ایران باید آگاهانه با این نقدها برخورد کرده تا بتوانند موجبات رشد و تعالی کشور را فراهم کنند.

وی سپس با تاکید بر اینکه جامعه ما همواره به نقد نیازمند است اظهار داشت: نقد فی نفسه امری ضروری، لازم محسوب می گردد و جامعه به آن نیاز مبرم و جدی دارد چرا که اگر نقد در جامعه وجود نداشته باشد کسی در پی اینکه عیب های خود را اصلاح کند نمی رود و این مساله ضربات جبران ناپذیری را در تمامی سازمان ها، نهادها و ارگان های کشور وارد می سازد.

دیندار سپس به بخش دوم این شعار که «پاسخ مسئولانه» است اشاره کرد و گفت: من معتقدم مسئولان در هر حیطه ای وظیفه دارند تا پاسخگوی مردم باشند؛ مردم حق دارند که از همه امور خبر داشته باشند اما متاسفانه ما در کشورمان پاسخگویی را در حد شعار داریم! به عنوان مثال بنده سالیان درازی است که از نهادهای سینمایی دولتی درخواست کرده ام تا به صورت شفاف پاسخگوی این باشند که مثلا مقدار بودجه تعلق گرفته به آن ها تا چه میزانی است و یا اینکه مثلا برای تولید فلان فیلم دولتی تا چه میزان هزینه کرده اند؛ اما از آنجا که مدیران ما پنهان کاری را نسبت به شفاف سازی می پسندند هیچ گاه برای روشن شدن اذهان عمومی این موارد را اعلام نکرده اند.

این منتقد افزود: این پنهان کاری ها باعث می شود تا دید اهالی سینما نسبت به تمامی نهادها و مدیران دولتی بدبینانه و توام با ظن و شک و تردید باشد؛ در صورتی که معتقدم باید قانونی در سازمان سینمایی تصویب شود که از این به بعد همه نهادها به صورت فصلی موظف باشند دخل و خرج خود را به صورت شفاف به تمامی اهالی سینما اعلام کنند چرا که این مساله به جهات گوناگون می تواند موجبات رشد سینمای کشور را فراهم آورد.

وی تاکید کرد: زمانی که سینماگران بدانند مدیران سینمای کشور با آن ها رو راست هستند و صادقانه برخورد می کنند با جان و دل و بدون هیچ گلایه ای برای رشد سینما کار می کنند؛ این مطلب در تمامی زمینه ها و بخش های دیگر کشور نیز عمومیت دارد و تمامی دستگاه ها باید به روشنگری بپردازند.

دیندار در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات دلیل خوبی است تا به بی اخلاقی در رسانه ها اشاره کند اظهار داشت: متاسفانه طی سال های اخیر به دلایل گوناگونی که در سر منشاء آن رقابت ناسالم قرار دارد برخی حسادت ها، دروغ ها، کینه ورزی ها و دشمنی ها در رسانه های ما به ویژه در بخش فرهنگ و هنر باب شده است که به هیچ عنوان زیبنده آدم هایی نیست که به عنوان یک انسان فرهنگی که با قشر هنرمند سر و کار دارند و می توانند الگوهای خوبی برای آحاد افراد جامعه باشند.

وی افزود: انتشار اخبار کذب، سرکشی به زندگی و حریم خصوصی هنرمندان و امثالهم حرکات بسیار ناپسندی است که حتی ارزش های دینی ما را نیز زیر سوال می برد و مسئولان وظیفه دارند با رساننه های خاطی به شدت برخورد کنند؛ چرا که ادامه این کار می تواند تبعات بسیار بدی را برای جامعه ما به همراه داشته باشد. جای انتشار اخبار زرد در رسانه ها نباید وجود داشته باشد و خوشبختانه رسانه «سینماپرس» یکی از معدود رسانه های فرهنگی و هنری است که همواره به این گونه اخلاقیات توجه ویژه نشان می دهد.

این روزنامه نگار در خاتمه این گفتگو تاکید کرد: در نهایت من از تمامی رسانه ها و مدیران خواهشمندم تا ضمن تجدید نظر در اعمال و رفتارشان تنها به انتشار اخبار درست بسنده کنند تا از این رهگذر ضمن ایجاد روحیه همدلی و همزبانی در جامعه که از فرمایشات مقام معظم رهبری است ما بتوانیم بدون نیش و کنایه انتقادات خود را بیان کنیم و مسئولان نیز با دلسوزی و هوشیاری این نقدها را پذیفته و در صدد حل مشکلاتی که در کشور وجود دارد بکوشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.