دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵

جایگاه هنر انقلاب در سینمای ایران/۲

کارگردان«ملکه»: ناامید نیستم، چون نباید باشم؛ اما...!؟

محمدعلی باشه آهنگر

سینماپرس: محمدعلی باشه آهنگر کارگردان فیلم تحسین شده «ملکه» در مورد هنر انقلاب و جایگاه آن در وضعیت امروز سینمای ایران گفت: آنچنان که شایسته بود از این هنر پاسداری نشد و هنرمندان این عرصه به حال خود رها شدند؛ همین باعث شده تا این قشر از هنرمندان شرایط سختی داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «بیداری رویاها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس خاطر نشان کرد: طی سال های اخیر همان اتفاقی که در سفره نان مردم رخ داد در سفره هنرمندان متعهد نیز به وقوع پیوست؛ هنرمند اصولاً وابسته به همان اثری است که خلق می کند و این خلق اثر بایستی با حمایت همه جانبه سیاست گذاران پاسداری شود تا او بتواند ضمن گذران زندگی نکات مثبتی را برای فرهنگ و هنر کشورش به ارمغان آورد.

وی سپس با تأکید بر اینکه هنرمندان نیاز به فضایی آرام برای خلق اثر هنری شان دارند، اظهار داشت: هنرمند اصولاً نسبت به اتفاقات پیرامون خود حساس است و اگر دولت ها قدر آن ها را ندانند، دیگر توان حضور در عرصه هنری را نخواهند داشت و کار در این عرصه را رها کرده و یا آثار ضعیفی تولید می کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «فرزند خاک» تأکید کرد: آینده سینمای دفاع مقدس در کشور افق روشنی ندارد، چرا که شرایط به گونه ای است که همه هنرمندان در حال دور شدن از این عرصه هستند و یا مجبور به تولید آثاری سفارشی اند؛ معتقدم که هنر دستوری و سفارشی محکوم به فنا است. حرفی که از دل بیرون نیاید در دل نمی نشیند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: دفاع مقدس ما پدیده ای ملی است و در زمان جنگ همه اقشار از همه سنین و فرهنگ ها در جنگ مشارکت داشتند و درعرصه مقاومت با هم شریک بودند؛ از همین رو ما نمی توانیم ساخت آثار دفاع مقدس را صرفاً فعالیتی هنری بدانیم و رشد و اعتلای سینمای دفاع مقدس نیاز به یک عزم جدی و ملی دارد.

باشه آهنگر تأکید کرد: سینمای دفاع مقدس نیاز به بیان حرف های ناگفته ای از دوران جنگ دارد تا آیندگان کشور بتوانند از وقایعی که در آن زمان در کشور جریان داشت مطلع باشند؛ این ساخته ها در عین حال باید دارای قواعد سینمای استاندارد باشند تا ما بتوانیم آثارمان را به خوبی هرچه تمام تر در کشورهای دنیا معرفی کنیم.

وی سپس با اشاره به اینکه می گویند سینمای دفاع مقدس در میان مردم جایگاهی ندارد اظهار داشت: حداقل ساخته های سینمایی من در زمینه دفاع مقدس نافی این تعاریف است؛ فیلم سینمایی «ملکه» در بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کند و این امر به همگان نشان داد که فیلم هایی که صادقانه ساخته می شوند و از ساختار حرفه ای برخوردار هستند می توانند مخاطبان را از خود راضی نگه دارند.

این فیلمساز سینما افزود: آنچه سینمای دفاع مقدس را رنج می دهد این است که مدیران سینمایی چندان توجهی نسبت به این گونه سینمایی ندارند؛ زمانی که به فیلمی مانند» ملکه» تنها ۵ سالن سینما اختصاص می دهند ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که مخاطبان به صورت گسترده از این فیلم استقبال کنند، زمانی که فیلم های سینمای دفاع مقدس نمی توانند از تبلیغات کافی برای اکران بهره مند شوند انتظاری برای پرفروش شدن این فیلم ها نیست؛ پس ما نمی توانیم فیلمساز دفاع مقدس را محکوم کنیم که فیلم بد یا بدون مخاطب می سازد؛ وقتی برای برخی فیلم ها تا به حد کمال تبلیغ می شود، چرا بقیه فیلم ها نمی توانند تبلیغات داشته باشند؟ انتظار دارم که مسئولان سینمایی از همه فیلم ها و فیلمسازان به این نحو حمایت کنند و از این رهگذر کسانی را که اصلاً با مقوله هنر هفتم آشنایی ندارند به سینما کشانند.

این فیلمساز ارزشی در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: در هر صورت برای سینمای کشور خوب نیست که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر که به عنوان جشنواره انقلاب اسلامی شناخته می شود تنها ۲ فیلم سینمایی با موضوع دفاع مقدس حضور داشت که آن دو فیلم هم با شرایطی خاص وارد جدول نمایش شده بودند و از کیفیت استاندارد فاصله داشتند.

وی افزود: من شخصاً مدت ها است که برای ساخت فیلم جدیدم به بنیاد سینمایی فارابی، ارتش، نیروی انتظامی، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و ده ها نهاد و ارگان دیگری که فکر می کردم بایستی در این حوزه ورود پیدا کنند سر زده ام و برای ساخت فیلمم از آن ها طلب کمک کرده ام، اما متأسفانه هنوز مقدور نشده که به درخواست ما ترتیب اثر بدهند. اما ناامید نیستم، چرا که نباید باشم.

باشه آهنگر در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: در هر صورت اگر شرایط سینمای کشور به این سمت و سو پیش برود من شخصاً مجبور هستم به سمت و سوی تولید فیلم های اجتماعی بروم چرا که مدیران سینمایی تنها از این گونه فیلم ها حمایت می کنند و برای فیلم های ارزشی چندان بهایی قائل نمی شوند و من به عنوان یک فیلمساز نمی توانم همچنان در انتظار حمایت آن ها بمانم.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.