چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵

همراه با جشنواره مطبوعات/ ۵

شهرام عبدلی: اغلب مسئولان تحمل نقد ندارند/ نباید از عملکرد ضعیف تمجید کرد

شهرام عبدلی

سینماپرس: شهرام عبدلی بازیگر سینما و تلویزیون ایران همزمان با برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات با حضور در غرفه سینماپرس در رابطه با شعار امسال این نمایشگاه گفت: اغلب مسئولان متأسفانه تحمل شنیدن نقد را ندارند و همین باعث شده که ما در بسیاری از زمینه ها همواره با افول مواجه باشیم.

بازیگر فیلم سینمایی «دختری در قفس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر با دیدگاهی بنیادی به این زمینه نگاه کنیم متوجه می شویم که اغلب مسئولان کشور در تمامی زمینه ها تحمل شنیدن نقد را نداشته اند و این مسأله به یک دوره خاص محدود نمی شود.  

وی سپس با تأکید بر اینکه ظاهر شعار این دوره از نمایشگاه مبنی بر «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» بسیار خوب است اظهار داشت: متأسفانه این شعار تنها در حد همان «شعار» باقی مانده و هیچ گاه در کشور ما توسط مسئولان رعایت نمی شود؛ من معتقدم ما در هر دسته و حزب و گروهی که فعالیت می کنیم بایستی آستانه تحمل خود را بالا ببریم و به صورت بی منطق در جامعه ایجاد مشکل ننماییم.  

عبدلی تأکید کرد: ما باید جامعه را به سمت و سویی ببریم که اگر هر مدیر و مسئولی با تفکری به غیر از آنچه ما می اندیشیم وجود داشت او را بد قلمداد نکنیم؛ به خصوص رسانه ها در این خصوص وظیفه دارند با هوشیاری کامل قدم بردارند و اگر با عملکرد مدیر و مسئولی مشکل دارند تیتر هر روز خود را به صورت منفی به آن مدیر و مسئول اختصاص ندهند.  

بازیگر سریال تلویزیونی «معمای شاه» افزود: رسانه ها باید در کنار دیده شدن بدی ها، قابلیت ها را نیز ببینند؛ نقد فی الواقع تشخیص سره از ناسره است و از این رو نباید ما به دلیل دشمنی شخص، گروه و یا نهاد و سازمانی را مورد شماتت قرار دهیم، اگر این اتفاق بیفتد دیگر شکل آن نقد نیست و بیشتر شبیه به توهین و تخریب می شود. از سوی دیگر هیچ رسانه و منتقدی نباید به صورت گروهی و جناحی عمل کند و از یک فرد حتی در صورت عملکرد بد و ضعیف به تعریف و تمجید بپردازد.  

این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه این گفتگو تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر شرایط نقد در کشور ما به گونه ای است که اگر هر فیلمسازی اقدام به ساخت فیلم می کند از قبل مشخص است که کدامیک از منتقدان سینما از آن فیلم تعریف و تمجید می کنند و کدامیک از متقدان از آن فیلم بد می نویسند؛ در واقع این مشخص است که هر منتقدی کدام فیلمساز را دوست دارد و از سوی دیگر در صدد تخریب چه فیلمسازانی است.

عبدلی سپس به پاسخگویی مسئولان اشاره کرد و گفت: مدیران و مسئولان اگر احساس کنند که در مقابل مردم مسئول هستند و بر آن ها ریاست نمی کنند خود را ملزم به پاسخگویی می داننند اما متأسفانه چنین روحیه ای در کمتر مسئولی وجود دارد؛ به خصوص ما در عرصه رسانه های فرهنگی و هنری به شدت در این زمینه دچار خلاء هستیم و هنرمندان به شدت در حال فراری شدن از رسانه ها هستند.  

وی ادامه داد: قطعاً در همه کشورهای دنیا ورود به حواشی و زندگی خصوصی هنرمندان وجود دارد اما طی سال های اخیر این امر در کشور ما به شدت خودنمایی می کند و من معقدم حضور ژورنالیست های پیشکسوت تنها راه نجات رسانه ها در این زمینه است؛ از زمانی که ژورنالیست های قدیمی بازنشسته شده اند و جوانانی که دانشجو هستند و تنها به خاطر تفریح، گذران زندگی و یا پول جای آن ها را گرفته اند بی اخلاقی شدیدی در رسانه های کشور باب شده است.  

بازیگر فیلم سینمایی «یکی برای همه» تأکید کرد: از سوی دیگر نظارت مکفی بر رسانه های کشور به ویژه رسانه های مجازی وجود ندارد و تعداد کثیر رسانه ها باعث شده تا در هر لحظه خبرهای بی شماری تولید شود که بعضاً می توانند با انتشار اخبار کذب  آسیب های جدی به حوزه های مختلف کشور وارد کنند.

عبدلی سپس با اشاره به اینکه زمانی یکی از خبرنگاران اقدام به فروش شماره تلفن هنرمندان می کرد اظهار داشت: من برای ژورنالیست ها احترام زیادی قائل هستم اما متأسفانه افراد بی تجربه ای که در این عرصه وارد شده اند باعث اتفاقات بسیار بد در کشورمان شده اند و به همین دلیل است که ما مرتباً یا انتشار اخباری کذب در مورد مرگ و میر هنرمندان می شنویم و یا اینکه دروغ هایی در مورد زندگی آن ها در رسانه ها منتشر می شود.  

این بازیگر در خاتمه این گفتگو به تحریم این دوره از نمایشگاه توسط برخی از رسانه ها از میان تمامی جناح های سیاسی در کشور اشاره کرد و گفت: به عقیده من دلیل تحریم این رسانه ها تفکر بسیار غلط شان است؛ این رفتار از روحیه همدلی و همراهی که مقام معظم رهبری به شدت به آن تأکید دارند دور است و من نمی دانم که دلیل تحریم این عده چه می تواند باشد؛ ما باید اگر هر حرفی داریم آن را با صدای بلند بیان کنیم و قهر کردن نمی تواند ما را در رسیدن به اهداف مان یاری کند.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.