جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷

همراه با جشنواره مطبوعات/ ۷

کشاورز: دست اندرکاران رسانه‌ها باید معنای فعالیت در عرصه «فرهنگ» را به درستی درک کنند

محمدعلی کشاورز*

سینماپرس: محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر ایران همزمان با برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات گفت: رسانه ها در جایگاه یک فعالیت فرهنگی اساس پیشرفت یک جامعه هستند؛ از این رو تمامی دست اندرکاران آن بایستی قبل از ورود به این حیطه پراهمیت، ابتدا معنای فعالیت در عرصه فرهنگ را به درستی درک کنند.

بازیگر سریال «پدر سالار» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در تمامی کشورهای پیشرفته جهان به مساله رسانه ها و مطبوعات توجه ویژه ای می شود و عده ای از فرهیخته ترین انسان ها در آنجا مشغول به کار هستند لذا همین باعث شده تا مطبوعات این کشورها همواره در صدر توجهات جهانیان واقع شوند.

کشاورز ادامه داد: متاسفانه این روزها شرایط کشور به گونه ای است که شاید به دلیل عدم نظارت کافی از سوی مسئولان، برخی از رسانه ها به جای آنکه مثلا اثر یک هنرمند را ارزیابی و تحلیل کنند و برای رشد و تعالی هنر کشور بکوشند، در صددند تا کوچکترین مسائلی که شاید در زندگی عامه مردم نیز وجود دارد را با پر و بال دادن، به یک بحران بدل کرده و با این کار مخاطبان بیشتری را به سمت رسانه خود جذب کنند که کاری بسیار غلط است و امیدوارم که انتشار این گونه اخبار در رسانه ها از بین برود.

وی تاکید کرد: هنر، مانند بسیاری از نعمات یک عطیه الهی است و تنها عده معدودی از افراد لیاقت حضور در جامعه هنری را پیدا می کنند؛ لذا یک هنرمند خوب، می تواند الگوی بسیار مناسبی برای جامعه و به ویژه برای جوانان باشد و باید همه از جمله رسانه ها تلاش کنند تا از طریق انتشار برخی اخبار نادرست مانند شایعه فوت بنده که چندین بار تاکنون در مطبوعات منتشر شده، فضای روحی هنرمند هنرمندان را بهم نریزند.

این استاد پیشکسوت سینمای ایران تصریح کرد: سیاست های غلطی که در بسیاری از امور فرهنگی کشور وجود دارد باید با تغییر جدی مواجه شود؛ ما باید قبل از مجوز دادن به رسانه ها روابط انسانی را به آن ها بیاموزیم تا آن ها رعایت عدل، انصاف، اخلاق و صداقت را در مطالبی که می خواهند برای مردم منتشر کنند داشته باشند. از سوی دیگر تمامی افرادی که به عنوان خبرنگار فعالیت می کنند می بایست در این زمینه آموزش های لازم را دیده باشند و جدا از آموزش فنون و تکنیک خبرنویسی، به آن ها درس اخلاق مداری داده شود.

وی در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: ایران جزو تمدن های کهن دنیا است و خداوند به ما موهبت داشته که در این سرزمین به دنیا آمدیم و زندگی می کنیم، پس امیدوارم که همگی با یک اتحاد و همدلی به پیشرفت ایران در ابعاد مختلف بیندیشیم و به جای اینکه پست و مقام و پول برایمان اهمیت داشته باشد فرهنگ غنی مردمان این سرزمین را پاسداری کنیم.

بازیگر فیلم سینمایی «مادر» در خاتمه این گفتگو در مورد وضعیت جسمانی فعلی خود اظهار داشت: متاسفانه شرایط جسمانی من بهتر نشده و همچنان در بستر بیماری خوابیده ام و نمی دانم خداوند چه زمانی موهبت خود را به من ارزانی می کند تا بتوانم مجدداً سرپا شده و برای خدمت به مردم ایران زمین که بیشتر عمرم را برای آن ها سپری کردم تلاش کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.