یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

جوانگرایی در سینما؛ به چه قیمت؟ / ۸

نادر مقدس: توجه به جوانان در سینما نباید مانع از نظارت محتوایی و ساختاری مدیران بر آثار آنان باشد

نادر مقدس

سینماپرس: نادر مقدس فیلمساز مطرح سینمای ایران با توجه به صدور تعداد کثیری مجوز کارگردانی و پروانه ساخت برای فیلمسازان اول از ابتدای سال جاری گفت: سازمان سینمایی باید با نظارت سخت گیرانه تنها فیلمسازان دغدغه مند را وارد عرصه حرفه ای سینما کند و توجه به جوانان نباید مانع از نظارت نحتوایی و ساختاری مدیران مربوطه بر آثار تولیدی شود.

کارگردان فیلم سینمایی «شور عشق» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای ایران این روزها مشکلات زیادی دارد و برای ورود جوانان به عرصه حرفه ای فیلمسازی هیچ زیرساخت مناسبی فراهم نشده است، امروزه بسیاری از فیلم های سینمایی به دلیل کمبود سالن های سینما و همچنین مافیای پخش و اکران مدت ها خاک می خورند و به اکران نمی رسند و این مساله باعث مشکلات متعددی در زندگی بسیاری از سینماگران شده است؛ با وجود تمامی این مشکلات من نمی دانم سازمان سینمایی با چه معیاری به صورت گسترده به فیلمسازان جوان مجوز می دهد؟

وی سپس با تاکید بر اینکه مخالف حضور فیلمسازان جوان نیست اظهار داشت: ما طی سال های اخیر همواره شاهد تولید آثار بسیار خوبی از فیلمسازان جوان بوده ایم که توانسته اند در جشنواره های جهانی برای سینمای ایران افتخار کسب کنند اما با همه این ها ورود بی رویه سینماگران جوان می تواند در آینده ای نه چندان دور سینمای ما را با مشکلات زیادی مواجه کند؛ ما نیاز به سیاست گذاری های دقیق و کارشناسی شده داریم و بعد از آن بایستی زمینه را برای ورود جوانان مهیا کنیم.

مقدس ادامه داد: در اینکه فیلمسازان جوان همواره ایده های بکر و نویی دارند که می تواند برای بخشی از سینما مفید واقع شود هیچ شکی نیست؛ اما در زمانه ای که ماندن در سینمای حرفه ای برای فیلمسازان پیشکسوت و دغدغه مند سخت شده است و بسیاری از اهالی سینما به دلایل مختلف از جمله عدم تولید آثار سینمایی خانه نشین شده اند امید دادن به جوانان برای ورود به این راه چندان روشن به نظر نمی رسد.

کارگردان فیلم سینمایی «رویای جوانی» سپس خاطرنشان کرد: سازمان سینمایی باید با نظارت جدی تنها به فیلمسازانی اجازه ورود به عرصه حرفه ای سینما را بدهد که حداقل چندین اثر مستند بلند و کوتاه و همچنین تولید فیلم های داستانی در کارنامه کاری شان باشد تا حداقل کسانی وارد سینما شوند که بتوانند مخاطبان را با سینما آشتی داده و نسبت به سینمای کلاسیک و قصه گو وفادار باشند.

این فیلمساز تاکید کرد: سینمای ما باید به سمتی برود که برای مخاطبی که سال ها است با سینما قهر کرده جذابیت بیافریند و او را وادار به حضور در سالن های سینما کند؛ سینما باید در پی دستیابی به راهی برای جذب سرمایه های کلان باشد و اینکه متاسفانه در این اواخر شاهد گرایش تولیدات سینمایی به سمت گروه سینمایی «هنر و تجربه» بوده ایم برای آینده سینمای ما چندان مطلوب به نظر نمی رسد.

وی افزود: سینما هنری مقدس است که سالیان دراز بسیاری از هنرمندان برای رشد و ارتقای آن زحمت کشیده اند و بر ما لازم است که در حفظ و حراست آن کوشا باشیم؛ کشاندن سینما به سمتی که تنها گروه معدودی از روشنفکران را به سوی خود حذب کند چندان معقول به نظر نمی رسد؛ من معتقدم در حال حاضر مدیران سازمان سینمایی باید با تدبیری خردمندانه پیشکسوتان فیلمسازی را برای تولید آثار درخشان و ماندگار به سینما دعوت کنند تا از این رهگذر بتوانیم آتیه ای خوب را برای آینده هنر هفتم مان متصور شویم.

وی در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه خود نیز فیلمی تجربی تولید کرده است گفت: لزوما هر تجربه ای در سینما بد نیست و خود من شخصا یک فیلم بلند سینمایی تجربی تولید کرده ام که اتفاقا مایل به اکران آن در گروه سینمایی «هنر و تجربه» هستم اما ما نباید نام هر اثر بی در و پیکری را تجربه بگذاریم و تعدادی از سالن های اندک سینمایی را برای اکران این آثار در نظر بگیریم و از آن طرف شاهد باشیم که فیلم های مخاطب پسند پشت در اکران سینماها مانده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.