جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰

همراه با جشنواره مطبوعات/ ۸

یک منتقد سینما: مدیران فرهنگی هنری بیشتر مایل‌اند رسانه ها از آن‌ها تعریف کنند!

ذبیح الله رحمانی

سینماپرس: ذبیح الله رحمانی منتقد و تهیه کننده سینما با حضور در غرفه سینماپرس در ارتباط با شعار این دوره از نمایشگاه مبنی بر «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» گفت: مدیران حوزه فرهنگ و هنر همواره مایل اند رسانه ها از آن ها تعریف و تمجید کنند و اگر عکس این قضیه رخ دهد تصور می کنند که با آن ها دشمنی شده است!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: طی ۲ دهه ای که بنده به صورت مستمر در فضای رسانه ای و همینطور بخش تهیه و تولید در سینما فعالیت داشته و با بسیاری از هنرمندان و مدیران ارتباط دارم به این نتیجه رسیدم که خیلی از این افراد ادعای عدل و انصاف را دارند اما در نهایت فقط می خواهند هر جریانی به نفع خودشان تمام شود.

رحمانی با تاکید بر اینکه اغلب برای ما منافع جمعی دارای اهمیت نیست اظهار داشت: بسیاری از رسانه و مدیران هیچ گاه به منافع جمعی نمی اندیشند و همه درصدد هستند به آنچه که خود مایلند دست یابند و آن را به عنوان یک الگو برای جامعه معرفی کنند که این کار غیر منطقی و ناعادلانه است.

این منتقد سینما ادامه داد: «نقد منصفانه و پاسخ مسئولانه» به عنوان شعار بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات شعار بسیار خوبی است و می تواند واژه ای راهبردی برای حال و آینده فرهنگ و هنر کشور باشد، اما متاسفانه بستر چنین شعاری در حال حاضر وجود ندارد و ما باید در ابتدا زیرساخت های لازم را برای دستیابی به این شعار فراهم کنیم تا بتوانیم آن را در جامعه تسری دهیم.

وی تاکید کرد: نقد همانگونه که نباید بطور مطلق در مدح یک مدیر نوشته شود، باید از بغض و دشمنی نسبت به یک مدیر نیز عاری باشد؛ نقد عرصه بسیار خوبی برای کالبد شکافی موضوعات مهمی است که می تواند اشکالات و کاستی ها را به گوش مسئولان برساند و آن ها را ترغیب به ترمیم و اصلاح آن ها کند.

رحمانی خاطرنشان کرد: اگر در نقد یک موضوع یا یک برنامه، ابتدا کارهای نیکی که یک مدیر انجام داده بیان شود و سپس به نقاط ضعف او هم اشاره شود دیگر هیچ گونه کدورتی باقی نمی ماند اما متاسفانه ما به عدالت محور بودن عادت نکرده ایم و هیچ گاه از حسن های طرف مقابل مان تعریف نمی کنیم که این امری غیر منصفانه است و تنها باعث تخریب چهره های مسئول شده و به نوعی در جامعه نفاق ایجاد می کند.

تهیه کننده فیلم ویدیویی «جاده جنایت» در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم شرایطی در کشور ما به وجود بیاید که مسئولان و رسانه ها بدون نگاه سیاسی و جناحی یکدیگر را بپذیرند و به جای پرونده سازی برای یکدیگر برای بهبود جامعه و کشور تلاش کنند که این امر می تواند برای همگان مفید و مثمرثمر واقع شود.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.