پنجشنبه ۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲

سینماگران و هیأت انتخاب جشنواره فجر/۲

تأکید یک منتقد سینما بر حفظ ساختار فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در آثار انتخابی جشنواره فیلم فجر

سلطان محمدی منتقد در  نشست فیلم پنجشنبه آخر ماه در سی امین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: حسین سلطان محمدی منتقد سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: آنچه که از این هیأت انتظار می رود این است که اثار منتخب آنها متکی بر ساختارهای فرهنگی نظام جمهوری اسلامی باشد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس ادامه داد: این جشنواره همه ساله در بازه زمانی دهه فجر برگزار می شود و به نوعی نماد عملکرد سالانه نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ و هنر است. از این رو نباید با حضور فیلم های سردستی و نازل که شاید برخی از آن ها با خطوط قرمز نظام تداخل داشته باشند اصل اساسی این جشنواره را زیر سوأل ببریم.

سلطان محمدی با تأکید بر اهمیت بالای زمان جشنواره فیلم فجر یادآور شد: زمانی به دلیل تداخل ماه مبارک رمضان با این جشنواره، زمان برگزاری کمی دچار جابجایی شد و همین امر باعث اعتراض شدیدی توسط برخی از نهادها از جمله شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گردید. بیاد دارم آن زمان هم به جهت اهمیت ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، آن ها اعلام کردند که زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر به هیچ عنوان نباید دچار تغییرزمانی شود و حتماً باید به عنوان نماد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایام الله دهه مبارکه فجر شاهد برگزاری این رویداد مهم باشیم.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران ادامه داد: من معتقدم که پیش از آغاز به کار هیأت انتخاب باید خطوط کلی نحوه عملکرد آن ها اعلام شود و در ضمن اعضایی که در این هیأت انتخاب می شوند باید همگی به ساختار کلی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد و التزام عملی داشته باشند، چرا که امروزه نه تنها در داخل کشور بلکه در عرصه سینمای بین الملل نیز به این رویداد مهم فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران چشم دوخته شده و ما نباید با اکران و پخش فیلم های معاند و یا منافی با اهداف عالیه نظام آب در آسیاب دشمنان بریزیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به راهیابی برخی فیلم ها به جشنواره فیلم فجر دوره های پیشین که همواره با اعتراض سینماگران و رسانه های متعهد و ارزشی روبرو بوده اند اظهار داشت: اگرچه خوشبختانه از این نوع فیلم ها بسیار کم داشتیم ولی من معتقدم اصولاً دلیل اصلی تولید چنین آثاری به این خاطر است که از ابتدا توسط سازمان سینمایی نظارت کافی روی تولیدات انجام نمی شود. نباید فراموش کنیم که در مجموع همگی آثار بایستی نمادی از اهداف و مفاهیم ارزشی، دینی، اعتقادی و انقلابی را همراه داشته باشد.

این منتقد سینما تصریح کرد: متأسفانه طی سال های اخیر شاهد حضور برخی فیلم هایی بودیم که دارای مشکلات عدیده ای بوده و بعضاً خطوط قرمز نظام را رد کرده و آن را زیر سوأل برده بودند. همین امر باعث شده بود تا بسیاری از رسانه های غربی و شبکه های ماهواره ای با جنجال به تبلیغ این فیلم ها بپردازند که این مسأله به هیچ عنوان برای بخش فرهنگی جمهوری اسلامی ایران خوب نیست.

وی ادامه داد: انتخاب اعضای این هیأت یک مرحله حیاتی برای جشنواره فیلم فجر است و متولیان و سیاست گذاران برگزاری جشنواره باید نسبت به انتخاب این اعضا دقت های لازم و کافی را داشته باشند؛ ما باید تلاش داشته باشیم تا حساسیت ها در فضای رسانه ای و سینما کمرنگ شود و از این رو نباید اصولاً چنین آثاری را به مهمترین رویداد فرهنگی کشور راه دهیم تا ابزاری برای جنجال آفرینی ایجاد شود.

وی در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: هرچند که هر فردی یک دیدگاه و سلیقه شخصی دارد اما باید برای انتخاب آثار جشنواره فیلم فجر معیار اعضای هیأت انتخاب حفظ منافع کشور باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.