جمعه ۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲

اولویت «فیلم فجر»؛ اجرا یا محتوا؟/۳

ترکمانی: با «کاخ جشنواره» و «فرش قرمز» مشکلات سینما حل نمی‌شود/ بیشتر «شو» برگزار می‌کنیم!

نادره ترکمانی در آئین پایانی گردهمای سالانه فيلمسازان و عكاسان سراسر كشور

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر طی سال های اخیر بیشتر تبدیل به یک «شوی» تبلیغاتی شده است و ما نه فیلم خوبی در آن می بینیم نه تأثیر مثبتی از برگزاری این جشنواره در سینمای کشور حاصل شده و نه حتی سیاست های سینمایی کشور در آن نمود عینی پیدا می کند.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: شکل برگزاری جشنواره فیلم فجر به دلیل دوری از توجه به محتوای آثار و تنها ظاهرگرایی آن تبدیل به یک جشن مدگرایی شده که تنها با جوسازی و در بوق و کرنا کردن و برپایی برنامه هایی که کمترین سنخیتی با روحیه ملی و انقلابی و فرهنگ اصیل و ارزشمند ایرانی ندارند برگزار می شود و تنها در طول چند روز برگزاری اش یک هیجان کاذب را به سینمای ایران القاء می کند که در نهایت عایدی مثبتی برای سینمای ما به وجود نمی آید.

وی با بیان اینکه متأسفم جشنواره متعلق به انقلاب شبیه رویدادهای سینمایی غربی برگزار می شود خاطرنشان کرد: برنامه های این جشنواره همگی نعل به نعل از روی جشنواره های جهانی کپی برداری می شوند که مهمترین آن ها مراسم «فرش قرمز» است که عیناً از روی جشن ها و جشنواره هایی همچون «اسکار» و «کن» مدل برداری شده اند و این مسأله می تواند در درازمدت آسیب های جدی را به هویت سینمای ملی و بومی ما وارد سازد. حال اینکه نام آن فرش ایرانی باشد یا نه چندان فرقی نمی کند.

مدرس انجمن سینمای جوانان ایران ادامه داد: البته نفوذ فرهنگ غربی ها تا حدی است که بسیاری از فیلمسازان کشورمان نیز از روی فیلم های غربی الگو برداری کرده و مبادرت به ساخت آثاری می کنند که برای مخاطب اصیل و فرهیخته ایرانی کمترین ارزشی ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» افزود: همین واژه «کاخ جشنواره» که طی این سال ها مرتباً بر سر زبان مدیران سینمایی است خود محل اشکال است؛ جشنواره فیلم فجر جشنواره ای ضد کاخ نشینی است و اصلاً کاخی هم وجود ندارد که ما اینقدر از این اصطلاحات برای پر و پیمان نشان دادن جشنواره استفاده می کنیم؛ برج میلاد یک سمبل و نماد برای شهر تهران محسوب می شود و کسانی که این واژه ها را میشنوند فکر می کنند که واقعاً در سینمای ایران چه خبر است! در حالی که تمامی کشورهای دست چندم در صنعت سینمای دنیا برای برگزاری مراسم و فستیوال های سینمایی خود اماکن باشکوهی را ساخته اند که فقط برای این امور از آن ها استفاده می شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: این در حالیست که مدیران سینمایی باید بدانند که با این واژه سازی اشکالات محتوایی سینمای ایران را نمی توان پوشانند؛ امروزه دیگر بر تمامی دست اندرکاران و اهالی سینمای ایران روشن است که در طول سال سالن های سینما از تماشاگر خالی است و تمامی این ها به دلیل عدم محتوای مناسب در آثار سینمایی ماست.

ترکمانی افزود: ما باید به صورت واقع بینانه با سینمای ایران برخورد کنیم و به جای اینکه بخواهیم با ایجاد جوسازی های کذایی مانع از طرح مشکلات زیر بنایی سینمای ایران شویم کاری کنیم تا فیلم های خوب و ارزشمند با محتوای غنی تولید شوند تا از این رهگذر بتوانیم به سینمای ملی و بومی خود مانند دهه های گذشته افتخار کنیم.

این کارگردان سینما سپس با تأکید بر اینکه همه ما باید آگاه باشیم که انقلاب ارزشمند و شکوهمند اسلامی باعث برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری «فجر» شده است یادآور شد: ما در طول ۳۷ سال به تدریج به دلیل الگوبرداری غلط از جشنواره های غربی جایگاه جشنواره فیلم فجر را به شدت تنزل داده ایم؛ اگرچه برخی رنگ و لعاب های اجرایی جذابیتی را برای سینمای کم توان و در آستانه ورشکستگی سینمای ما ایجاد می کند اما این راه حل اساسی نیست و بسیاری از اهالی سینما همچنان با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.