دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶

در مراسمی با حضور جمع کثیری از هنرمندان

«صدای سینمای ایران» در بهشت زهرا آرام گرفت/ مجیدی: «نجفی» دردمندی بود که دلش برای مردم می‌تپید

سخنرانی مجیدی در تشییع پیکر یدالله نجفی

سینماپرس: پیکر یدالله نجفی صدابردار سینمای ایران با حضور جمع کثیری از هنرمندان سینما و تلویزیون برگزار شد.

به گزارش سینماپرس،‌ مراسم تشییع پیکر مرحوم یدالله نجفی صدابردار برجسته سینمای ایران صبح امروز با حضور جمع کثیری از هنرمندان از جمله رضامیرکریمی مدیرعامل خانه سینما، محمد حیدری دبیر سی‌و چهارمین جشنواره فیلم فجر، حجت‌الاسلام دعایی، مجید مجیدی، احمدرضا درویش، علی قائم مقامی، رخشان بنی‌اعتماد، همایون اسعدیان، باران کوثری،‌ رسول جعفریان، رویا تیموریان، مسعود رایگان، محمدرضا صابری، مجتبی میرطهماسب، فرهاد توحیدی، نظام‌الدین کیایی، علیرضا شجاع‌نوری، علیرضا رضاداد، محمدرضا دلپاک،امیرشهاب رضویان، اسحاق خانزادی، وحید و علی جلیلوند، محمدعلی قاسمی، عبدالوهاب، نیکی کریمی، امیراثباتی، محمد داوودی، حبیب اسماعیلی، برداران محمدزاده، بهنام بهزادی، حمیدرضا قربانی، مهتاب کرامتی از مقابل خانه سینما۲  برگزار شد.

در ابتدای مراسم نظام‌الدین کیایی به نمایندگی از انجمن صدای سینمای ایران گفت: ای کاش جای من با یدی عوض می‌شد. چون من به رفتن نزدیکتر بودم تا او. یدی یدالله و دست خدا بود و خدا او را خواست. یدی نه تنها دست خدا بود دست انجمن صدا و همکاران صنف صدای سینمای ایران هم بود. او از کار صنفی‌اش دور نبود کارنامه هنری یدی ماندگاری صدای سینمای ایران بود ولی کردار، رفتار و گفتار نیک او مهمترین کارنامه شخصی‌اش بود. یدی صداقت بزرگ سینمای ایران بود .

وی با اشاره به اینکه مزار یدالله نجفی در کنار مزار صدا بردار فقید مسعود بهنام جا دارد گفت: از خانواده مسعود بهنام تشکر می‌کنم و خوشحالیم که یدی در خانه دیگرش هم تنها نیست و به خانه مسعود می‌رود و مسعود هم دیگر تنها نیست.

در ادامه مراسم رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما گفت: جایی خواندم که مرد آرام سینما رفت. یدالله نجفی خیلی آرام بود ولی معنایش این نبود که ناآشنا بود. خیلی مطالعه می‌کرد ولی با سوادش فخر نمی‌فروخت. اینقدر که نگران مشکلات معیشتی همکارانش بود از خودش کسی آگاهی نداشت. متاسفیم که یکی از بازوهای خانه سینما و یکی از همکاران شریف و بی‌ادعا از میان ما می‌رود.

در ادامه این مراسم رخشان بنی‌اعتماد کارگردان سینمای ایران در حالی که بغض کرده بود، گفت: هولناک است بی‌دفاع و بی‌سلاح دست بسته مقابل تقدیر ایستاده‌ایم. ستاره‌های بی‌بدیل سینما لحظه به لحظه در مقابل چشمان ما خاموش می‌شوند.

وی ادامه داد: یدالله نجفی صدابرداری درجه یک بود ولی به حرفه‌اش اعتبار می‌بخشید. مردی بزرگ بود ولی به بزرگی اعتبار می‌بخشید. او انتهای تعهد و مسئولیت بود.

مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» در سخنان کوتاهی درگذشت این صدابردار پرسابقه را تسلیت گفت و گفت: توفیق این را داشتم که ۲۲ سال در خدمت او باشم. یدالله نجفی بیش از اینکه یک صدابردار باشد یک انسان بزرگ بود. انسانی دردمند که دلش برای مردم و سرزمینش می‌تپید. او همواره به همه لحظه‌های بودن فکر می‌کرد. به بودن کنار مردم. یادم است که سر فیلم رنگ خدا در ارتفاعاتی کار می کردیم که پیرزنی تنها و مستمند و رنج‌کشیده در آنجا زندگی می ‌کرد. خانه او آب نداشت. یدالله عزیز پیشقدم شد و با همه گروه و بچه ها ۱۵ روز تمام هر روز بعد از کار کلنگ دست می‌گرفت و سرانجام مسیر آبی به خانه این پیرزن باز کرد. یدالله رفت اما همیشه در دل‌های ما باقی می‌ماند و یادش همیشه هست.

همچنین کامران ملکی مجری مراسم به پروژه سینمایی فروشنده آخرین فعالیت حرفه‌ای یدالله نجفی اشاره کرد.

او گفت: پروژه فروشنده اثر جدید آقای فرهادی چند روزی متوقف شده است. آقای فرهادی اینجا حضور دارند ولی به خاطر تالمات روحی نمی‌توانند صحبت کنند.

در ادامه رویا تیموریان و مسعود رایگان متنی را به احترام یدالله نجفی دکلمه کردند.

کامران ملکی مجری مراسم نیز از حاضران مراسم تشییع خواست به احترام حضور یدالله نجفی در بیش از ۵۰ اثر سینمایی دست بزنند و او لیست بلندبالایی از آثار این هنرمند فقید را همراه با صدای دست‌های مردم خواند.

در ادامه باران کوثری بازیگر جوان سینمای ایران پشت تریبون حاضر شد و گفت: به نمایندگی از نسل جوان به خاطر عمویدی در اینجا حرف می‌زنم.

وی ادامه داد: عمویدی وقتی سر صحنه‌ها حضور داشت نه تنها یک صدابردار بود بلکه به خاطر او احساس امنیت می‌کردیم. به قول بابک حمیدیان با بودن او نه فقط سینما بلکه دنیا جای بهتری برای زندگی بود.

در انتهای مراسم بستگان مرحوم صحبت کردند و همسرش گفت: خوشحالم که یدالله‌جان توانست دانش خود را به جامعه سینمای ایران منتقل کند و باعث رشد سینمای ایران شود.

یدالله نجفی از صدابرداران سینمای ایران عصرشنبه سوم بهمن ماه به دلیل سکته قلبی در گذشت. وی در حال همکاری با اصغر فرهادی در پروژه سینمایی «فروشنده» بود. این صدابردار در آثاری چون «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، «جامه‌دران» و «شیفت شب» حضور داشته است و امسال نیز با فیلم «به دنیا‌آمدن» در جشنواره سی و چهارم فجر حضور دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.