سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۴

عملکرد سال ۹۴ سازمان سینمایی/۳

اظهارات صریح کارگردان زن سینما درباره عملکرد «ایوبی»/ مدیران سینمایی بیشتر دنبال «تیتر» و «شعار»های جدید هستند

نادره ترکمانی

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان مطرح سینمای کودک در ارتباط با عملکرد سازمان سینمایی در سال جاری گفت: علیرغم آنکه وعده داده شده بود در سینمای ایران تحولات بنیادین صورت گیرد و همه سینماگران بتوانند به فعالیت بپردازند اتفاق مثبتی طی ۳۰ ماه مدیریت ایوبی در سینما نیفتاده است و وعده های مدیران تنها در حد شعار باقی مانده است.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اینک حدود دو سال و نیم از عمر مدیریت آقای ایوبی در سینمای کشور می گذرد و ما همواره انتظار داشتیم که حال سینما طی این مدت بهتر شود اما متأسفانه حتی نتوانستیم به عنوان نمونه، شاهد یک اتفاق مثبت برای سینما و سینماگران باشیم.

وی با تأکید بر اینکه مدیران سازمان سینمایی دنبال «تیتر» و «شعار» جدید هستند اظهار داشت: ما همواره شاهد شنیدن تأسیس گروه ها و تشکیلات جدیدی بوده ایم که هیچ یک از آن ها عایدی مثبتی برای سینما در پی نداشته و نخواهند داشت؛ تنها افتخار آقای ایوبی باز کردن در خانه سینماست که همواره به آن می بالد. اما این بازگشایی هیچ نفعی برای اهالی سینما در پی نداشته؛ چرا که مسائل خانه سینما همچنان سرجای خود قرار دارد و هنوز اتفاقی جهت تأسیس صندوق بیمه بیکاری، تأمین امنیت شغلی و... سینماگران رخ نداده است.

ترکمانی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهمی که آقای ایوبی به آن افتخار می کنند تأسیس گروه سینمایی «هنر و تجربه» است که آن هم اتفاق جدیدی نیست و قبل از این هم در دوران مدیریت مدیران قبلی سازمان سینمایی تحت عنوان گروه «آسمان باز» وجود داشت تا فیلم های هنری و فرهنگی که مخاطب عام کمتری نسبت به آن ها اقبال دارند را در سینماها اکران کند.

مدرس انجمن سینمای جوانان ایران سپس با بیان اینکه در طول مدیریت آقای ایوبی ما همواره شاهد تصمیم گیری هایی هستیم که در گذر زمان موثر نیستند اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی این امر آن است که اتاف فکر ایشان بسیار کوچک است و ایشان از مشاورانی محدود در اطراف خود بهره می گیرند که چندان دغدغه ای برای بهبود سینمای کشور ندارند. همین مسأله باعث شده تا چشم انداز متولی سینمای کشور گستردگی لازم را نداشته باشد.

وی تأکید کرد: این مسأله برای مدیری که هیچ گونه سابقه ای در سینما نداشته و از مسائل این حوزه مهم اطلاعی ندارد بسیار خطرناک است و می تواند باعث به وجود آمدن بحران های متعددی در سینما شود؛ قطعاً اگر درهای اتاق آقای ایوبی به روی تمامی اهالی سینما باز بود و ایشان از نظرات همگی سینماگران بهره می گرفتند اتفاقاتی مانند تأسیس مدرسه عالی سینما با صرف هزینه های گزاف صورت نمی گرفت و بودجه و زمانی که صرف این مسأله می شد در جای بهتری سرمایه گذاری می شد تا عایدی مثبتی برای سینما در پی داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» خاطرنشان کرد: متأسفانه عدم نقد پذیری آقای ایوبی باعث شده تا بخش اعظمی از سینماگران همیشه از کانون توجهات ایشان دور باشند و ایشان به نظرات آن ها توجهی نداشته باشد؛ این در حالی است که یک مدیر آگاه و موفق که بخواهد برای مجموعه خود دلسوزانه عمل کند قطعاً بایستی به نقدها و نظرات مخالفان خود نیز توجه کرده و با دیدگاه یک دشمن به آن ها نگاه نکند.

این کارگردان سینما افزود: تمامی این اتفاقات به آن دلیل است که پایه های فکری سازمان سینمایی قوی نیست و از سوی دیگر مدیری که در رأس هرم سازمان سینمایی قرار دارد با سیاست های سینمایی بیگانه است؛ نکته جالب توجه این است که اگر فیلمسازانی مانند من در رسانه هایی مانند «سینماپرس» که نسبت به مواضع سازمان سینمایی انتقاد دارد مصاحبه می کنیم فوراً در لیست «بدها» ی آقای ایوبی قرار می گیریم و ما را به زعم خودشان از سینما حذف می کنند؛ این در حالی است که ما در سینما ماندگار هستیم و این مدیران هستند که چند صباح بعد از سینما خواهند رفت. نگرش عجیب آقای ایوبی باید عوض شود و ایشان باید بدانند که مخالفین و منتقدین شان قطعاً جزو بهترین دوستان شان هستند.

وی تأکید کرد: قطعاً دوستان ما کسانی نیستند که به خاطر سمت، میز و پست هایشان از ما تعریف و تمجید می کنند و ما را در توهم قرار می دهند که چه جایگاه رفیعی در سینما داریم از این رو همواره بایستی یک مدیر با تدبیر به مخالفان خود و نظرات شان توجه کرده و در صدد آن باشد که ضعف های خود را برطرف سازد.

این فیلمساز سینمای کودک در بخش دیگری از این گفتگو به اضمحلال سینمای کودک طی یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: مرگ سینمای کودک یکی از دستاوردهای سازمان سینمایی طی سال اخیر است؛ این در حالی است که سال گذشته در اسفندماه با هیاهو و جنجال زیادی شورای راهبردی سینمای کودک با حضور تعدادی از فعالان این عرصه تأسیس شد اما تا به امروز حتی یک بار هم هیچ گونه حرکت، تغییر نگرش و بازخوردی از این شورا به گوش نرسیده است.

وی ادامه داد: این در حالی بود که مدیران وعده می دادند با تأسیس این شورا مشکلات به صورت جدی از جلوی پای سینمای کودک برداشته خواهد شد اما ما تنها شاهد تفکیک جشنواره فیلم کودک و نوجوان از یکدیگر بودیم که نه تنها هیچ گونه بازخورد مثبتی در پی نداشت بلکه باعث جدایی انداختن بین سینمای کودک و نوجوان شد که حداقل زمانی که با یکدیگر بودند توجه بیشتری به آن صورت می گرفت.

ترکمانی در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه این روزها خبر از تعطیلی غرفه سینمای کودک در موزه سینما نیز به گوش می رسد و این برای من که شخصاً این غرفه را احیاء کرده بودم خبر بسیار تأسف آور و دردناکی است چرا که رسماً مرگ این گونه مهم و حیاتی سینما را به چشم می بینم و کاری هم نمی توانم انجام دهم.

نظرات

  • ن س ز ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۸:۳۷
    0 0
    با سلام به قول ایشان نه جناب آقای ایوبی نه تک تک مدیران وی که تجربه حتی غیر جدی در سینما ندارند ونه افراد که به هر حال این مدیران را هدایت می کنند وافرادمشخص معدود هستند توان وجرات اجرایی کردن بسیاری از ماموریت های سینما را ندارند از این رو آموزش سینما کاملا شکست خورد تولید با تنش های بی شماری همراه است نمایش فیلم حال خوبی ندارد سینمای مستد وانیمیشن وکوتاه تعطیل شده تعداداندک بدون دخالت دولت شخصا کار می کنند تنها مورد که در دست سازمان برای تبلیغات وخود نمایی مانده جشنواره هاهستند جشنواره هایی تکرار آن را از پای در آورده وچیزی ندارد تنها تلاش سازمان تغییرات در صورت مسئله جشنواره هاست
  • ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۹:۵۰
    0 0
    مدیریت درامور فرهنگی هنری وسینمایی کشور دچار بیماری است البته افراد در مدیریت ها از اول دولت دنبال مسایل مربوط به حوزه مدیریت خود نبوده ونیستند وهمواره موارد ی را پیگیری می کردند که به آن تعلق دارند برخی از مدیران فرهنگی کشور سیاسی و برخی دیگر خدا عالمه مریض اند در بدنه وزارت هیچ کس پاسخ گوی حتی ناچیزترین حق کسی نیست

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.