سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵

توقع اهالی سینما از نهاد صنفی خود/۹

جعفری: سازمان سینمایی می تواند با حمایت های غیرمستقیم خود شرایط استقلال صنوف سینمایی را فراهم کند

خانه سینما-سازمان سینمایی

سینماپرس: محمد جعفری عضو انجمن های مستندسازان و منتقدان خانه سینما گفت: صنوف خانه سینما برای دستیابی به جایگاه اصلی و حقوق صنفی شان باید مستقل شوند و سازمان سینمایی می تواند با حمایت های غیرمستقیم خود شرایط این استقلال را فراهم کند

کارگردان مستند سینمایی «کارنامه بنیاد کندی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: برخی توقعات مانند رسیدگی به وضعیت معیشتی و رفاهی، حل مشکلات بیمه ای و بیکاری، مسکن هنرمندان و امثالهم اظهر من الشمس هستند و مدیران خانه سینما می بایست اقدامات عاجل و جدی در این زمینه داشته باشند اما ما برای رسیدگی جایگاه صنوف خانه سینما و همچنین سینماگران به آنچه که به صورت واقعی استحقاق آن را دارند بایستی به مباحث کلان تری توجه داشته باشیم.

این منتقد برجسته سینمای کشور در ادامه با بیان اینکه تجربیات سینماگران در سایر کشورها نشان می دهد که استقلال صنوف همواره باعث پیشرفت شان شده است یادآور شد: سال ها قبل زمانی که انجمن مستندسازان خانه سینما تأسیس شد من به عنوان روابط عمومی این انجمن از مستندسازان مطرح اروپایی و همینطور روسیه که در آن زمان به تازگی از شوروی جدا شده بود دعوت کردم تا به ایران بیایند و بتوانیم با آن ها تعاملاتی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در آن زمان اولین سوألی که ما از آن ها پرسیدیم این بود که چگونه توانسته اند به مباحث مهمی همچون تأمین امنیت شغلی و رفاه دست پیدا کنند که رئیس صنف مستندسازان روسیه گفت: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اصناف سینمایی به بخش خصوصی واگذار شدند و یک سینمای بزرگ در مسکو که مالکیت آن را دولت بر عهده داشت تمامی سود فروش روزانه فیلم هایش را به این انجمن اختصاص داد تا آن ها بتوانند سرپا مانده و بدون وابستگی به دولت ادامه حیات دهند.

جعفری خاطرنشان کرد: این اتفاق در صورتی بود که ما هم در کشورمان انقلاب کرده بودیم و انتظار داشتیم از نظر حقوق مدنی، سیاسی و رفاهی بتوانیم سینماگران را به جایگاهی برسانیم که پیش از انقلاب به هیچ عنوان این جایگاه را نداشتند اما متأسفانه به دلیل وجود نگاه های دولتی هرگز نتوانسته بودیم به آن ها دست پیدا کنیم.

این عضو انجمن مستندسازان خانه سینما افزود: جایگاه اصناف خانه سینما و سینماگران بایستی به صورت جدی بسیار گسترده تر از چیزی که در حال حاضر وجود دارد شود و اصناف نباید گردن خود را برای دریافت تسهیلات و امکانات برای مدیران سینمایی کج کنند.

وی در خاتمه تاکید کرد: توقعات ما نباید نوعی دریافت صدقه تلقی شود و مدیران فکر کنند که اگر خدمتی برای سینماگران انجام می دهند به آن ها لطف کرده اند. این مسأله یک همت عالی و جدی را طلب می کند که سینماگران بایستی با اتحاد به آن دست پیدا کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.