سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۲

انتظارات سینماگران از مسئولان فرهنگی کشور / بخش دوم

توجه جدی به تأمین معیشت هنرمندان، برقراری عدالت و تولید فیلم های ارزشی؛ خواسته اهالی سینما

انتظارات سینماگران

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور همزمان با آغاز سال نو انتظارات شان را از مسئولان فرهنگی کشور درخواست کردند که توجه جدی به تأمین معیشت هنرمندان و برقراری عدالت و تولید فیلم های ارزشی و استراتژیک جزو مهمترین آن ها بود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس حوزه فرهنگ و هنر همواره یکی از مهمترین حوزه ها در کشور ما بوده و هنرمندان و دست اندرکاران در سایر رشته ها و حرفه های مختلف نیز همواره از مسئولان درخواست داشته اند تا توجه جدی به این حوزه داشته باشند.

همزمان با آغاز سال نو ۶ تن از سینماگران کشور از جمله: داوود توحیدپرست، پوران درخشنده، داوود بیدل، مقصود جباری، امیرحسین شریفی و حسینعلی  لیالستانی نیازها ها و خواسته هایشان را از مسئولان فرهنگی و هنری به ویژه در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کردند که مشروح آن در ذیل مطلب نقل شده است.

داوود توحیدپرست کارگردان سینما با تأکید بر اینکه حل مشکل معیشتی سینماگران مهمترین وظیفه دولت است اظهار داشت: حل کردن فوری مشکلات ماقبل قرون وسطایی سینماگران مانند بی کاری، بی مسکنی، بی بیمه ای و گسترش عدالت و برابری در سینمای کشور مهمترین کاری است که مسئولان سازمان سینمایی در سال جدید باید انجام دهند و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز باید روی عملکرد آن ها نظارت جدی و دقیق داشته باشند.

وی ادامه داد: مسئولان فرهنگی کشور باید بدانند و آگاه باشند که یکی از مهمترین دلایلی که طی یک سال اخیر منجر به مهاجرت بخشی از اهالی سینما به آن طرف مرزها و حضور در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان شد همین مشکلات ساده معیشتی و رفاهی بود که زندگی آن ها را در کشور با اختلال مواجه ساخته بود.

پوران درخشنده فیلمساز سینمای کشور نیز در این باره گفت: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مسئولان سازمان سینمایی باید به این نتیجه برسند که تعامل با سینماگران می توانند بخش عمده ای مشکلات فرهنگی جامعه را به طور کلی حل و فصل نماید.

این فیلمساز تأکید کرد: زمانی که تعامل میان مسئولان و سینماگران ایجاد شود می توان ضمن رفع مشکلات متعددی که این روزها سینما با آن درگیر شده است فیلم هایی را تولید کرد که به مخاطبان آگاهی بخشی کنند.

درخشنده ادامه داد: اینکه مسئولان سینمایی این روزها تنها به گیشه سینماها فکر می کنند کاری بسیار غلط است که می تواند در دراز مدت لطمات جبران ناپذیری را به کلیت سینما وارد سازد؛ سینما تنها به بودجه نیاز ندارد و بایستی مسئولان به این آگاهی برسند که در سینما بایستی آثاری برای تمامی مردم تهیه تولید کرد و فیلم هایی ساخت که بتواند مشکلات جامعه را حل نماید.

داوود بیدل نیز مهمترین درخواست خود از مسئولان فرهنگی در سال ۹۵ را رسیدگی فوری به وضعیت بد معیشتی بخش اعظمی از اهالی سینما دانست و اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از بهترین های سینمای ایران این روزها از وضعیت بسیار بد معیشتی رنج می برند و مسئولان باید تدبیری جدی برای رفع این مشکل بیندیشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تقسیم عادلانه بودجه در سینما و تولید فیلم های ارزشی را یکی از ضروریات سینمای کشور برشمرد و گفت: ما امروزه با بسیاری از کشورهای جهان در یک جنگ فرهنگی هستیم و از این رو باید با تولید آثار متعدد سینمایی که منافع نظام را در پی دارد مانع آن شویم که دشمنان به اهداف خود دست پیدا کنند.

مقصود جباری تهیه کننده سینما نیز خطاب به مسئولان سازمان سینمایی گفت: جایگاهی که شما بر آن تکیه زده اید دائمی نیست و از این رو بهتر است که فرصت را مغتنم شمرده و با کمک فوری و جدی به اهالی سینما کاری کنید تا در آینده از شما به نیکی یاد شود.

امیرحسین شریفی در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: بودجه های دولتی باید درست مصرف شوند؛ مجلس باید نظارت جدی بر عملکرد مدیران سینمایی داشته باشد و ما باید شاهد تزریق بودجه بالایی برای تولیدات آثار سینمایی ارزشی و فاخر باشیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» ادامه داد: متأسفانه سینمای ایران این روزها از نبود فیلم های ارزشی به شدت در عذاب است و ما تنها شاهد تولید آثار سخیف و بی محتوایی به اسم آثار سینمای اجتماعی هستیم که هیچ دردی از سینمای ما دوا نمی کند و این در حالی است که سینمای استراتژیک در کشور ما در حال از بین رفتن است.

وی افزود: من از تمامی مسئولان فرهنگی کشور و همینطور آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور می خواهم که به وعده های خود برای رشد و تعالی سینما و همینطور رسیدگی به هنرمندان و تأمین معیشت آن ها عمل نمایند.

حسینعلی لیالستانی نیز با تأکید بر اینکه ما امروزه بیش از هرچیز نیاز به حضور افرادی دغدغه مند در حوزه مسائل فرهنگی هستیم اظهار داشت: مسئولان کمیسیون فرهنگی مجلس باید از بین افرادی انتخاب شوند که تجربه جدی در زمینه مسائل فرهنگی و هنری دارند و می توانند حداقل به ظاهر هم که شده با هنرمندان و فرهنگیان در رشته ها و صنوف مختلف تعامل برقرار کرده و درد آن ها را بفهمند در غیر این صورت هیچ اتفاق مثبتی در سال ۹۵ در حوزه فرهنگ و هنر به وقوع نخواهد پیوست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.