دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های مناسبتی/ ۲

شریفی: به جای مجموعه های مناسبتی باید سریال های بلند فصلی تولید کنیم/ ماهواره ها ذائقه مخاطب امروزی را به شدت تغییر داده اند!

امیرحسین شریفی

سینماپرس: امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: سریال های مناسبتی دیگر جایگاهی در میان مخاطبان ندارند و ما باید به جای مجموعه های مناسبتی سریال های بلند فصلی تولید کنیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ماهواره ها ذائقه مخاطب امروزی را به شدت تغییر داده اند و ما باید در پی آن باشیم تا با تولید سریال های با کیفیت که از داستان های پرکشش و جذاب و همچنین تولید قوی بهره می برند مخاطب را از ماهواره ها دور کرده و او را مجدداً با برنامه های سالم اما جذاب ایرانی- اسلامی آشتی دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که این روزها در عرصه سریال سازی در سطح بین الملل در حال وقوع است تولید سریال های بلند فصلی است که تا صدها قسمت نیز ادامه پیدا می کند و باعث می شود تا مخاطب برای مدتی طولانی خود را درگیر تماشای آن ها کند؛ متأسفانه ما از این امر به شدت غافل مانده ایم و همچنان از همان برنامه های دهه های قبل برای تولید آثار تلویزیونی بهره می بریم و به نوعی در حال درجا زدن هستیم این در حالی است که مخاطب چند گام از ما جلوتر است!

شریفی سپس با بیان اینکه زمان کوتاه سریال های مناسبتی خود یکی از علل اصلی ریزش مخاطب محسوب می شود اظهار داشت: ما حتی اگر یک سریال خوب و با کیفیت هم تولید کنیم حداقل بین یک تا دو هفته زمان می برد تا مخاطبان با آن سریال آشنا شوند و وقت خود را برای تماشای آن صرف کنند اما وقتی نهایت زمان سریال های مناسبتی ما برای ماه مبارک رمضان تنها ۳۰ قسمت است نمی توانیم انتظار آن را داشته باشیم که طیف اعظمی از مخاطبان جذب این برنامه ها شوند.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اغلب سریال های مناسبتی ما در ژانر کمدی و طنز در حال چرخش هستند و متأسفانه ما از بسیاری از ژانرها در تلویزیون کشورمان غافل هستیم این در حالی است که تجربه نشان داده که اغلب سریال های موفق دنیا که توانسته اند مخاطبان انبوهی از سراسر جهان را به خود جذب کنند در ژانرهایی نظیر: ژانر تاریخی، ژانر اجتماعی، ژانر وحشت و... ساخته شده اند و همین امر یکی از دلایل موفقیت شان بوده است.

تهیه کننده سریال تلویزیونی «زاویه هفتم» در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه برنامه های شبکه های ماهواره ای فارسی زبان این روزها باعث شده تا بنیان خانواده ها از هم پاشیده گردد اظهار داشت: ما باید کاری کنیم تا با ساخت آثار خوب و ارزشمند که هم از داستان خوب و هم از کیفیت بالا برخوردار باشند مخاطبان تلویزیون کشورمان را به سمت ارزش های ملی و اسلامی سوق دهیم و آن ها را از تماشای برنامه های شبکه های ماهواره ای که جز سیاهی و تباهی چیزی با خود در پی ندارند به شدت بر حذر داریم.

شریفی افزود: اما متأسفانه آنچه ما در تلویزیون کشورمان شاهد هستیم این است که سریال های دم دستی و بی محتوا و اغلب کاملاً شتاب زده و بدون تفکر تولید می شوند که نمی توانند هیچ یک از اقشار را به سوی خود جلب و جذب نمایند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «اشک سرما» در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: به عنوان نمونه من در نوروز ۹۵ تمامی سریال ها را تماشا کردم اما به جرأت می توانم این را عنوان کنم که سریال های نوروز ۹۵ همگی ضعیف بودند و در جذب مخاطب ضعیف بودند!؛ تجربه به ما ثابت کرده سریال هایی مخاطب دارند که در محفل های دید و بازدید نامی از آن ها برده شود اما برای سریال های نوروز امسال چنین اتفاقی روی نداد و کسی راغب نبود که آن ها را تماشا کند که علت اصلی آن می تواند استفاده از سوژه های کهنه و تکراری و داستان های نخ نما شده و استفاده از ترکیب بازیگران تکراری باشد!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.