چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲

دیدگاه هنرمندان درباره سریال های مناسبتی/ ۳

صلح جو: عدم وجود خلاقیت و نوآوری در تولید برنامه های تلویزیونی باعث گریزان شدن مخاطب از رسانه ملی شده است!

طهماسب صلح جو*

سینماپرس: طهماسب صلح جو همزمان با اتمام پخش سریال های نوروزی گفت: متأسفانه هیچ گونه تفکر جدیدی در تولید برنامه های تلویزیونی ما وجود ندارد و عدم وجود خلاقیت و نوآوری در تولیدات سیما باعث گریزان شدن مخاطب از رسانه ملی شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این روزها تقلید کردن از برنامه های شبکه های ماهواره ای در تولیدات تلویزیون اپیدمی شده و همین امر یکی از مهمترین دلایل افول تلویزیون نزد مخاطبان محسوب می شود چرا که بیننده هیچ رغبتی به تماشای برنامه های تقلیدی و کهنه ندارد و اگر بخواهد چنین برنامه هایی را تماشا کند ترجیح می دهد که اصل آن را از شبکه های ماهواره ای ببیند.

صلح جو ادامه داد: برخی از شبکه های ماهواره ای برای جذب مخاطبان ایرانی برنامه های جدی دارند و با ایجاد اتاق فکرهای فراوان برنامه هایی را طراحی و اجرا می کنند که برای مخاطب ایرانی قابل قبول است اما ما در کشورمان به جای اینکه اتاق فکر و خلاقیت داشته باشیم مفت و مجانی ایده های شبکه های ماهواره ای را سرقت کرده و به صورت کاملاً ناشیانه مبادرت به کپی کاری از برنامه های آن ها می کنیم که این مسأله نه تنها در تلویزیون که در برخی آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی نیز به چشم می خورد.

این منتقد برجسته سینمای کشور سپس با بیان اینکه ما در تولیدات آثار نمایشی به شدت در حال درجا زدن هستیم اظهار داشت: تمامی برنامه سازان، مدیران و مسئولان رسانه ملی باید آگاه باشند که تقلید کردن مسأله ای ضد فرهنگ است و تنها باعث گریزان شدن مخاطب از ادامه تماشای تلویزیون می شود و ما باید برای جذب حداکثری مخاطبان در کشورمان هرچه سریعتر تدبیر جدی بیندیشیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به سریال های تلویزیونی نوروز ۹۵ خاطرنشان کرد: من همیشه برنامه های تلویزیون را رصد می کنم اما متأسفانه در عید امسال هیچ یک از سریال های پخش شده از سیما نتوانستند مرا با خود درگیر کنند و به همین دلیل نظر مثبتی روی هیچ یک از آن ها ندارم.

این منتقد افزود: یک سریال تلویزیونی باید خود را به مخاطب بقبولاند و او را وادار به ادامه تماشای خود کند اما متأسفانه سال های درازی است که در تلویزیون ما چنین سریال هایی تولید نمی شوند و کمتر مخاطبی پیدا می شود که اشتیاقی برای تماشای آثار پخش شده از رسانه ملی را داشته باشد.

صلح جو سپس با تأکید بر اینکه در نوروز ۱۳۹۵ بازپخش ۲ سریال «هزار دستان» و «روزی روزگاری» را تماشا کرده است اظهار داشت: من بعد از بارها تماشای این دو سریال به یاد ماندنی در نوروز ۹۵ نیز با رضایت خاطر به تماشای مجددشان نشستم و از دیدن این سریال ها احساس لذت و شعف کردم؛ این سریال ها جزو آثاری هستند که در آن ها «روح» وجود دارد و با فرهنگ بومی و ملی ما مطابقت داشته و هیچ گاه کهنه نمی شوند و قطعاً تا سال های بعد نیز تماشایی خواهند بود.

وی تأکید کرد: سینما و تلویزیون باید روح جامعه و روح فرهنگ ملی را دارا باشند تا بتوانند مخاطبان را ترغیب به تماشای برنامه های خود کنند در غیر این صورت مخاطب که این روزها با رسانه های متعددی روبرو است برنامه های آن ها را دنبال نخواهد کرد.

این منتقد ادامه داد: ما در دوره فراوانی رسانه های تصویری و نمایشی به سر می بریم و تلویزیون دیدن تقریباً بخشی از زندگی مردم ما شده است و بخش عمده ای از مردم در طول شبانه روز برای ساعتی هم که شده پای تلویزیون می نشینند از این رو مسئولان و برنامه سازان تلویزیون نباید تنها برای پر کردن آنتن و به صورت باری به هر جهت مبادرت به ساخت برنامه کنند و باید توجه جدی به ذائقه و سلیقه مخاطبان داشته باشند.

صلح جو در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: مناسبت های ملی، مذهبی و... همیشه مهم هستند و باید در ایام مناسبت ها سریال ها و برنامه های متنوعی برای مخاطبان تولید شود اما عدم به روز رسانی این برنامه ها و تولید سریال های بی محتوا و دست چندمی که اغلب از یک سوژه کهنه و تکراری و بعضاً از حضور بازیگران کلیشه ای بهره می برند به هیچ وجه نمی تواند برای مناسبت سازی مفید باشد.

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۱/۱۸ - ۱۲:۵۶
    0 0
    خدایی سینما پرس بی انصافی نکن و نزار ایوبی شاد کن بشی ، در نوروز شبکه ی نسیم رسما ترکونده بود و مجالی به دیده شدن برا شبکه های دیگه نداد ، پربیننده بودن خندوانه و دورهمی وشب کوک احتیاجی به گفتن از طریق تلوزیون نداره چرا به موفقیت شبکه ی نسیم توجه نمی کنی ؟؟ می گی کپی بود بابا برنامه استعدادیابیه ، من جوون علاقه مندی که شینگن ندارم و استعدادم خوانندگیه باید برم بمیرم ؟؟ چون در مملکتم ازاین استعدادیابی ها نیست

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.