چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳

جایگاه مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری/۲

نجفیان: از رفتار و منش انسانی دور شده ایم!/ یک هنرمند بایستی به عنوان یک الگو برای جامعه بیش از سایرین مبادرت به مطالعه و خواندن کتاب کند

رسول نجفیان در نشست خبری مجموعه «شاه گوش» به کارگردانی داوود میرباقری

سینماپرس: رسول نجفیان بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در رابطه با جایگاه مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: خوشبختانه در تمامی ادیان الهی نسبت به دانش و آگاهی و مطالعه بسیار توصیه شده است و نمی دانم به چه علت است که مردم نسبت به این امر بی توجه هستند.

بازیگر فیلم سینمایی «مسافر ری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما وقتی امروز و دیروز عالم هنر را با یکدیگر مقایسه کنیم به راحتی متوجه می شویم که یکی از آفات و آسیب های جدی که سینما و تلویزیون ما را فرا گرفته بی مطالعگی و عدم کتاب خواندن در این قشر از جامعه است.

وی ادامه داد: این در حالی است که یک هنرمند بایستی به عنوان یک الگو برای جامعه بیش از سایرین مبادرت به مطالعه و خواندن کتاب کند چرا که تمامی مردم از او برای رفتارهای خود الگو می گیرند؛ اما امروزه شرایط به گونه ای است که متأسفانه برخی از هنرمندان ما افتخار می کنند که کتاب نمی خوانند و شناختی نسبت به ادبیات ندارند و نمی دانند!

نجفیان سپس با بیان اینکه نادانی و جهل می تواند ضربات مهلک و جبران ناپذیری را به جامعه وارد سازد اظهار داشت: نمونه بارز نادانی و جهل را ما امروزه با بروز و ظهور گروهک های تروریستی مانند «داعش» مشاهده می کنیم؛ آن ها نیز در ابتدا از رفتار و منش انسانی دور شدند و سپس دست به این اقدامات وحشیانه در سطح جهان زدند ما نیز امروزه از رفتار و منش انسانی دور شده ایم و خودمان آگاه نیستیم که در آینده ای نه چندان دور تا چه میزان از انسانیت سقوط خواهیم کرد.

بازیگر سریال تلویزیونی «آرایشگاه زیبا» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: در گذشته های نه چندان دور هنرمندان در تمامی رشته های هنری از دیدن موفقیت همکاران خود خوشحال می شدند و همواره موفقیت یک هنرمند را موفقیتی جمعی و صنفی می دیدند اما امروزه شرایط در سینما و تلویزیون ما به گونه ای شده است که اغلب هنرمندان چشم دیدن موفقیت سایر همکاران خود را ندارند و بسیار معاندگونه با همکاران خود برخورد می کنند.

وی افزود: ما باید آگاه باشیم که عالم هنر جای بی سوادان نیست؛ وقتی مطالعه، دانش، آگاهی و سواد در شخصی وجود داشته باشد ناخودآگاهانه برای او تواضع و فروتنی به وجود می آورد.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه این گفتگو با بیان اینکه نمونه بی خردی و بی سوادی این روزها در تولیدات سینما و تلویزیون موج می زند گفت: در زمان گذشته اگر فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی با اقبال گسترده مردم مواجه می شدند به دلیل آن بود که دانش و آگاهی زیادی در ورای تولید یک اثر هنری وجود داشت اما امروزه ما شاهد هستیم در تمامی حوزه های کمدی، اجتماعی و... فیلمسازان بدون سواد و آگاهی نسبت به یک امر مبادرت به ساخت فیلم های سخیف و مبتذل و بی پشتوانه ای می کنند که حتی در جذب مخاطبان عام هم نمی تواند موفق عمل کند.

بازیگر فیلم سینمایی «یک مرد یک خرس» افزود: تولید آثار به اصطلاح هنری و بی کیفیت در حالی صورت می گیرد که بسیاری از هنرمندان که دغدغه هویت و فرهنگ دارند و می خواهند با تولید یک اثر هنری سطح سواد و آگاهی جامعه شان را افزایش دهند این روزها به گوشه ای رانده و خانه نشین شده اند؛ به عنوان نمونه بنده که مدت ها است روی شاهنامه کار می کنم مورد سخره این و آن قرار می گیرم که چرا در حال حاضر روی شاهنامه کار انجام می دهی!؟

نجفیان در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: خوشبختانه در تمامی ادیان الهی نسبت به دانش و آگاهی و مطالعه بسیار توصیه شده است و نمی دانم به چه علت است که مردم نسبت به این امر بی توجه هستند؛ حضرت مولانا در این رابطه بسیار خوب فرموده اند که: «ز احمقان بگریز چون عیسی گریخت ... صحبت احمق بسی خون ها که ریخت».

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.