یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵

مردهایی که در سینمای ایران زن شدند! +تصاویر

افکارنیور: زیربنای ایفای نقش زنان توسط مردان، از سال‌های دور و تئاتر روحوضی می‌آید.

فیلم سینمایی با بهره‌گیری از افراد مختلف در زمینه‌های گوناگون و با توانمندی‌های متعدد ساخته می‌شود که بازیگری بخش مهمی از این مقوله است. بازیگران افرادی هستند که برای جلب مخاطب و جلا بخشیدن به این هنر تاثیرگذار در شخصیت‌های گوناگون ظاهر می‌شوند و برای رسیدن به آن‌ها خود را به دست صاحب قلم و کارگردان می‌سپارند.


بازیگران برای نقش‌آفرینی با سختی‌ها و شیرینی های متعددی روبرو می‌شوند که در کل باید با نظر کارگردان و فیلمنامه همسو باشد. کارهایی که گاه مانند گریم‌های سنگین ساعت‌ها طول می‌کشد و یا آنها را از شکل واقعی خود دور می‌کند. تمام این فعل و انفعالات به جذابیت سینما ربط پیدا می‌کند و به این خاطر است که از آن به عنوان هنری سخت، پیچیده اما شیرین و دلچسب یاد می‌کنند.

یک بازیگر از نقش فقیر، ثروتمند، حیله‌گر، قاتل، معلم تا ژورنالیست، شهردار و ... را درصورت لزوم باید تجربه کند و به خاطرش به هر کاری که او را به باورپذیری نقش نزدیک می‌کند، دست خواهد زد. چنانچه در تاریخ سینمای ایران و جهان بازیگرانی بودند که وزن‌های زیادی را از دست دادند و یا خود را درگیر اعتیاد کرده‌اند. از این دست اتفاقات در سینما زیاد است. زن پوشی نیز در جای خود جزو استثناهایی است که برای مخاطب شیرینی‌های خاص خودش را دارد. به خصوص برای بازیگران مرد که می‌خواهند فضای کاملا متفاوتی را تجربه کنند.

نقش‌آفرینی در قالب زن فارغ از مسئله جنسیت، مقوله‌ای است که در تمام سینماهای دنیا به عناوین مختلف اتفاق افتاده و سینمای ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و در برهه‌های زمانی شاهد این اتفاق بوده و خواهد بود.

اینکه بازیگران مرد زن پوش تا چه حد در این راستا موفق بودند و چه تاثیرگذاری داشتند، مسئله دیگری است که می‌توان در جای دیگری به آن پرداخت.
 

مردهایی که در سینمای ایران زن شدند! +عکس
 

حالا در این میان با سرکشی در تاریخ سینمای ایران بعد از انقلاب و جستجوی بازیگران مردی که در قالب زن ظاهر شدند، به دهه شصت و نام‌هایی برخوردیم که استارت کار از آنجا و آنها زده شده است که در این گزارش به آن می‌پردازیم:

در میان آثار سینمایی که در کشور ما ساخته شده و مردانی که نقش زن را ایفا کردند، اکبر عبدی بازیگر مطرح این عرصه که مدتی است به دلیل ناراحتی کلیه در بیمارستان بستری شده، رکورددار است و حتی اتفاق افتاده به صورت همزمان در یک فیلم نقش چند کاراکتر زن را بازی کرده است.


محمود بصیری در دهه شصت با نقش‌آفرینی در فیلم «دستفروش» بنای این کار را نهاد. پس از آن اکبر عبدی در فیلم پر سر صدای «آدم برفی» به کارگردانی داوود میرباقری نقش زن را در بخشی از فیلم بازی کرد و می‌توان گفت این بازیگر بعد از نقش‌آفرینی در فیلم‌های «خوابم میاد»، و «خواب‌زده‌ها» رکورددار این جریان در سینماست.

در این راستا، مهران رجبی در تله فیلم «آخرخلاف»، سپند امیرسلیمانی در تله فیلم «کلاه گیس»، امیرحسین رستمی در تله فیلم «مرد خاکستری»، نادر سلیمانی در فیلم «پسر تهرونی»، فرهاد آئیش در فیلم سینمایی «مکس»، جواد رضویان در فیلم سینمایی «کلاهی برای باران»، امین حیایی «مزاحم»، حسین یاری در فیلم «معادله»، مجید صالحی «شاخه گلی برای عروس»، سعید پورصمیمی «قاعده بازی»، مهران غفوریان و محسن تنابنده به ترتیب در مجموعه‌های «شوخی کردم» و «ابله» نقش زن قصه را برعهده گرفتند.

 

 مردهایی که در سینمای ایران زن شدند! +عکس


البته رامین ناصر نصیر نیز در تئاتر «کرگدن» و ارژنگ امیرفضلی، سیاوش قاسمی و رضا شفیعی‌جم در برخی پروژه‌ها در قالب شخصیت زن ظاهر شدند.

چند وقت پیش خبر و عکسی مبنی بر بازی امیرحسین رستمی در رسانه‌ها منتشر شد که جدیدترین نقش آفرینی یا همان زن پوشی بازیگر مرد خواهد بود.

البته در پایان باید به این نکته اشاره کرد که زیربنای ایفای نقش زنان توسط مردان، از سال‌های دور و تئاتر روحوضی می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.