دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳

دستاوردهای دولت تدبیر و امید در هنر هفتم/۵

موتمن: سینمای ایران فاقد نظم است و برای حل مشکلات آن نیاز به توجه دولتمردان داریم!/ بی تدبیری در امور اقتصادی باعث شده تا سینمای ما روز به روز رنجورتر و نحیف تر از گذشته شود

فرزاد موتمن

سینماپرس: فرزاد موتمن کارگردان مطرح سینمای کشور همزمان با آغاز آخرین سال حیات دولت تدبیر و امید گفت: متأسفانه طی سال های اخیر مشکلات اساسی و بنیادی که در بخش اقتصادی کشور به وجود آمده باعث شده تا فرهنگ و هنر با آسیب های جدی مواجه شوند و ما در سینما با یک بی نظمی روبرو شویم و از این رو معتقدم برای حل مشکلات سینما نیاز به تدبیر جدی دولتمردان داریم و آن ها باید برای رفع مشکلات سینماگران فکری داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین بار کی سحرو دیدی؟» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همیشه اقتصاد در تمامی کشورها و حکومت ها حرف اصلی را برای تعیین سرنوشت سایر حوزه ها می زند و تا زمانی که اقتصاد ما را بانک ها و موسسات مالی اداره می کنند ما در عرصه فرهنگ و هنر و به ویژه سینما که یکی از مهمترین رسانه ها در عصر کنونی است با همین اوضاع و احوال روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات سینمای کشور این دولت است که باید اقتصاد راکد و فلجی که دامن گیر تمامی بخش ها در کشور شده را درست کند؛ متأسفانه بی تدبیری در امور اقتصادی باعث شده تا سینمای ما روز به روز رنجورتر، نحیف تر و لاغرتر از گذشته شود و به صورت بسیار سخت و دشوار به حیات سخت و طاقت فرسایش ادامه دهد.

این فیلمساز سپس با بیان اینکه سازمان سینمایی از مشکلات کلانی برخوردار است و ما نیاز به مدیرانی داریم که درصدد رفع این مشکلات باشند اظهار داشت: یکی از عمده ترین اتفاقاتی که باید در سازمان سینمایی به وقوع بپیوندد حمایت از بخش خصوصی سینما است؛ متأسفانه علیرغم تمامی شعارهایی که ما تاکنون شنیده ایم کمترین حمایتی از بخش خصوصی در سینمای کشور صورت نمی گیرد و به همین علت بسیاری از سینماگرانی که مستقل از دولت مبادرت به ساخت فیلم می کردند یا خانه نشین شده و یا برای تأمین معیشت خود مجبور به انتخاب شغل دیگری شده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «بیداری» خاطرنشان کرد: ما زمانی می توانیم مدعی وجود بخش خصوصی در سینمای ایران باشیم که سالن های سینما در اختیار تولیدکنندگان آثار سینمایی در بخش خصوصی باشد و این تولیدکنندگان به عنوان صاحبان اصلی سینمای کشور شناخته شوند.

موتمن در بخش دیگری از این گفتگو به بیان مشکلات دیگری از سینمای ایران پرداخت و گفت: کمبود سالن های سینما و پشت در اکران ماندن بسیاری از فیلم های سینمایی، افزایش میزان ممیزی در سینما و... جزو نکاتی است که مسئولان سینمای کشور باید در پی رفع و حل آن ها برآیند در غیر این صورت ما تا چند سال آینده چیزی به عنوان سینما در کشورمان نخواهیم داشت.

کارگردان فیلم سینمایی «جعبه موسیقی» در ادامه این گفتگو متذکر شد: مدیران سازمان سینمایی اگر نمی خواهند بخش خصوصی در سینما فعال باشد بهتر است که کلیت سینما را دولتی کنند و تمامی سینماگران به عنوان کارمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخته شوند در آن صورت ما حداقل شاهد این خواهیم بود که همه فیلمسازان حداقل سالی یک بار می توانند از امکان ساخت فیلم بهره مند شده و برای تولید یک اثر سینمایی خود را به آب و آتش نزنند.

وی در خاتمه افزود: در هر صورت چه سینمای ما بخواهد خصوصی شود و چه رسماً دولتی تمامی سینماگران امروزه بیش از هر نکته دیگری به وجود نظم در سینمای کشور نیاز دارند و دیگر از بلاتکلیفی های رایج در سینما خسته شده اند و امید است که مسئولان سینمای کشور در آینده برای حاکم شدن نظم در سینما تدبیر جدی داشته و پیش از آنکه به سایر مشکلات و موضوعات بپردازند نظم را در سینمای کشور حاکم کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.