چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶

تحلیل وضعیت مستندسازی در کشور/۳

اسکویی: سینمای مستند از عدم تخصیص بودجه کافی و آموزش اصولی رنج می برد/ برخی فیلمسازان جوان با ساخت یک فیلم خود را استاد سینما می دانند

مهرداد اسکویی در نشست خبری دومین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران

سینماپرس: مهرداد اسکویی مستندساز کشورمان در رابطه با وضعیت تولید آثار مستند در کشور گفت: سینمای مستند از عدم تخصیص بودجه کافی و آموزش اصولی رنج می برد و معتقدم مسئولان و مدیران سینمای مستند باید بیش از پرداختن به سایر موضوعات غیر ضروری تدبیری جدی برای رفع این گونه مشکلات داشته باشند تا ما بتوانیم شاهد رشد و ارتقای سینمای مستند در کشور باشیم.

کارگردان مستند تحسین شده «رویاهای دم صبح» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حلقه مفقوده سینمای کشور ما مبحث بسیار مهم آموزش است و مسئولان سینمایی آنچنان که باید به این مسأله توجهی ندارند این در حالی است که در اغلب کشورهای دنیا بیش از آنکه تولید اهمیت داشته باشد مبحث آموزش دارای اهمیت است تا در آینده بتوانند آثار شاخص و درخور توجهی را تولید کنند.

وی ادامه داد: سینمای مستند برای رشد و تعالی نیاز به آموزش کلان به تمامی علاقه مندان این گونه سینمایی دارد و از سوی دیگر یکی دیگر از مواردی که در این زمینه بسیار مهم به نظر می رسید مبحث بازآموزی است چرا که بسیاری از مستندسازانی که این روزها در سینمای مستند مشغول به فعالیت هستند و استعداد خوبی هم در این زمینه دارند به صورت تجربی وارد این عرصه شده اند و نیاز است که در کنار آن ها اساتید مستندسازی کشور به عنوان مشاور قرار داشته باشند تا اگر توان آن ها در تولید مستندسازی مثلاً ۴۰ درصد است بتواند به بیش از دو برابر افزایش پیدا کند.

اسکویی سپس با تأکید بر اینکه مستندسازان پیشکسوت سینمای ایران در حال فراموش شدن هستند اظهار داشت: مسئولان سینمای مستند باید با تدبیر جدی در پی آن باشند تا مستندسازان جوان در کنار مستندسازان پیشکسوت در سینمای کشور کار کنند تا ما بتوانیم شاهد به کارگیری اکثریت تفکرات و اندیشه ها در سینمای مستند باشیم و از سوی دیگر با غفلت از سینماگران پیشکسوت دچار آسیب های جدی در این گونه سینمایی نشویم؛ ما باید آگاه باشیم که یکی از عمده ترین مشکلاتی که در سینمای کشور ما به وجود آمده این است که روابط استاد و شاگردی که تا سال ها قبل در سینمای کشور وجود داشت کم شده و این روزها برخی فیلمسازان جوان با ساخت یک فیلم خود را استاد سینما فرض می کنند!

وی افزود: این در حالی است که زمانی که نسل من وارد عرصه مستندسازی در کشور می شد در ابتدا ما سال ها در پشت صحنه فیلم های استادان مطرح سینمای مستند شاگردی می کردیم و سپس بعد از آموزش این نوع سینما وارد عرصه تولید فیلم می شدیم که این رویه امروزه در سینمای کشور ما از بین رفته است.

این فیلمساز برجسته در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: از سوی دیگر یکی از مشکلات مهمی که سینمای مستند بسیار از آن رنج می برد عدم تخصیص بودجه کافی برای تولید این نوع آثار است و متأسفانه این رویه همیشه در سینمای مستند وجود داشته و اگر مدیران سینمای کشور علاقه مند به رشد و ارتقای این سینمای مهم و تأثیرگذار هستند می بایست با تدبیر جدی بودجه این بخش را افزایش دهند و سپس با سیاست گذاری جدید و تأسیس اتاق فکرهایی متشکل از مستندسازان به نام درصدد آن باشند تا از همه پتانسیل و ظرفیت های مستندسازی در کشور استفاده کرده و به بهترین شکل ممکن این گونه سینمایی را سامان دهند.

برنده جایزه ویژه هیأت داوران از سومین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند کنتاکت اکراین برای ساخت فیلم «روزهای بی تقویم» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: متأسفانه یکی دیگر از آفات بدی که این روزها دامن گیر سینمای مستند شده این است که اگر مستندسازی با یک نهاد و شرکت برای تولید فیلم های مستند صنعتی قرارداد امضا می کند مرتباً سعی بر آن دارد تا دیگر هیچ یک از مستندسازان از این اتفاق با خبر نشوند تا او بتواند اقتصاد زندگی خود را بچرخاند چرا که شرایط اقتصادی زندگی اغلب مستندسازان سینمای کشور در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و این امر باعث شده تا منافع جمعی در این گونه سینمایی نادیده گرفته شود.

کارگردان مستند «بیوه مرد» سپس با بیان اینکه  امیدوارم شرایط برای بروز استعدادهای بانوان مستندساز بیش از پیش فراهم شود اظهار داشت: خوشبختانه ما در کشورمان بسیاری از بانوان فعال در عرصه مستندسازی داریم که فیلم های شان را در جشنواره های داخلی و خارجی شرکت می دهند و بعضاً جوایز بسیار مهمی را هم دریافت می کنند اما هیچ گاه آنچنان که باید از ظرفیت های این بخش از جامعه مستندسازی نه در سینما و نه در تلویزیون استفاده نشده و بانوان همیشه نادیده گرفته شده اند این در حالی است که توجه ویژه و جدی به این بخش از مستندسازان می تواند اثرات خوبی را برای این گونه سینمایی در پی داشته باشد.

اسکویی خاطرنشان کرد: البته ما امروزه نسبت به کشورهای اطراف مان در زمینه مستندسازی بسیار پیشرفت کرده ایم اما هنوز تا رسیدن به استانداردهای جهانی در مستندسازی فاصله زیادی داریم که این امر تنها با تدبیر مسئولان محقق خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو ضمن تقدیر از تلاش های مدیر قبلی شبکه مستند گفت: آقای تاجیک حرکت های بسیار خوبی را در زمینه مستندسازی از خود نشان دادند و کاری کردند که ما شاهد تحرک و پویایی اغلب مستندسازان کشور در این شبکه تلویزیونی بودیم و امیدوارم که این اتفاق در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم رخ بدهد.

برنده جایزه بهترین فیلم مستند در بخش Doc U Award از بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام برای فیلم «آخرین روزهای زمستان» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: من امیدوارم مسئولان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و شبکه مستند به این نکته مهم دست پیدا کنند که پرداختن به تمامی گونه های مستند الزامی است و آن ها باید ضمن تولید مستندهای اجتماعی به ساخت و تولید مستندهایی مربوط به انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم و... نیز بپردازند و از سوی دیگر به تولید مستندهای تاریخی و... نیز توجه داشته باشند تا ما بتوانیم همواره در تمامی این بخش ها حرفی برای گفتن داشته باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.