کارگردان مستند بلند «نخل های سوخته» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران باید برای پیشرفت سینمای مستند و ترغیب مردم به سمت تماشای آثار این گونه مهم سینمایی دست به فرهنگ سازی بزنند چرا که تجربه در تمامی زمینه های مختلف در کشورهای دنیا ثابت کرده اگر روی هر کاری فرهنگ سازی صورت بگیرد آن کار می تواند به نحو شایسته ای در میان مردم دیده شود.
وی ادامه داد: مستند بخش بسیار مهمی از زندگی بشر است اما سیاست گذاری های غلط موجب شده نمایش مستند در کشور ما برای مخاطب از کشش و جذابیت برخوردار نباشد که این اتفاق نیازمند تدبیر جدی از سوی مدیران آگاهی است که باید در شبکه تلویزیونی مستند، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و... حضور داشته باشند.
دریانوش سپس ضمن انتقاد از برکناری امیر تاجیک مدیر سابق شبکه مستند اظهار داشت: آقای تاجیک یکی از مدیران عرصه مستندسازی در کشور بود که همه مشخصاتی که یک مدیر در این عرصه نیازمند آن بود را داشت؛ او در عین جوانی فردی بسیار باتجربه، باهوش و خردمند بود که مدیا را بسیار خوب می شناخت و نسبت به فرمت های متفاوت سینمای مستند آگاهی کامل داشت.
وی افزود: ما در عرصه سینمای مستند نیازمند مدیرانی این چنینی هستیم که شناخت کافی بر علم جامعه شناسی، روانشناسی و... داشته باشند و بر اساس نیازهای روز جامعه مبادرت به تولید فیلم های شان کنند و مدیران بالادستی شان خط و ربط فکری و کاری برایشان تعیین نکرده و آن ها را مجبور نکنند که در یک چارچوب و قاعده از پیش تعیین شده مبادرت به تولید آثار مستند نمایند چرا که سینمای مستند عرصه بسیار گسترده و فراگیری است و باید در تمامی زمینه ها مبادرت به تولید فیلم مستند کرد و تا اعتماد مستندسازان نسبت به مدیران جلب نشود آن ها نمی توانند دست به تولید این آثار بزنند.
کارگردان مستند «جای خالی آقا و خانم ب» در بخش دیگری از این گفتگو یکی دیگر از آسیب های سینمای مستند امروز کشور را حضور نورچشمی های مدیران سینمایی برشمرد و اظهار داشت: ای کاش مدیران سینمای مستند به جای آنکه مرتباً به برخی افراد نزدیک و به اصطلاح نور چشمی شان جا برای کار کردن بدهند از همه مستندسازان باتجربه دعوت به کار کنند و شرایط را برای حضور حداکثری مستندسازان از طیف های گوناگون در سینمای کشور فراهم سازند تا از این طریق بتوانیم شاهد رشد و ارتقای این گونه مهم سینمایی باشیم.
وی در ادامه این گفتگو خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی که باید به آن توجه شود استفاده از نیروهای متخصص در عرصه سینمای مستند است؛ ما باید آگاه باشیم که مدیوم سینمای مستند با سینمای داستانی بسیار متفاوت است و افرادی که در صحنه و پشت صحنه تولید این فیلم ها فعالیت می کنند بایستی همگی جزو متخصصان این رشته باشند؛ به عنوان نمونه سینمای مستند نیاز به تدوین گر و صداگذاری دارد که تنها در این مدیوم فعالیت کنند چرا که برای شخصی که در سینمای داستانی فعالیت می کند کار کردن در این مدیوم بسیار دشوار است.
دریانوش در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: از سوی دیگر مدیران سینمایی باید شرایطی را فراهم کنند که مستندسازان کشور به فیلم های مستند روز دنیا دسترسی داشته باشند و بتوانند خودشان را بر اساس نیازهای روز دنیا به روز رسانی کرده و دست به تولید آثاری بزنند که بتواند سینمای مستند ما را در سطح بین الملل مطرح نماید چرا که سینمای مستند امروز دنیا با سینمای مستند سال ها قبل تفاوت های زیادی دارد به نحوی که ما امروزه شاهد هستیم فیلم های مستند دنیا سرشار از درام پردازی ها و خرده داستان ها هستند و این در حالی است که مستندسازان ما چندان به این مسأله مهم و تغییر ذائقه مخاطبان سینمای مستند توجه ندارند و همچنان بر اساس آموخته ها و تجربیات سال های قبل خود مبادرت به تولید فیلم می کنند.
ارسال نظر