یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸

رفتار دیکتاتورمآبانه سازمان سینمایی در حذف منتقدان به مناسبت روز خبرنگار/ وقتی «تو با مایی، نباشد هیچ غم»!؟

کارت دعوت

سینماپرس: سازمان سینمایی که متأسفانه روز به روز حلقه نزدیکان و یاران خود را بسیار جمع تر و محدود تر و تنگ تر از قبل می کند، قرار است امروز میزبان برخی از اهالی رسانه های سینمایی باشد و این در حالی است که خبرنگاران بسیاری از سایت ها، نشریات و رسانه های تخصصی سینما که جزو منتقدان عملکرد ضعیف مدیران سازمان سینمایی محسوب می شوند در لیست مدعوین آن جای نگرفتند.

۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار است!

سازمان سینمایی که متأسفانه روز به روز حلقه نزدیکان و یاران خود را بسیار جمع تر و محدود تر و تنگ تر از قبل می کند قرار است تا ساعتی دیگر میزبان برخی از اهالی رسانه های سینمایی باشد و این در حالی است که خبرنگاران بسیاری از سایت ها، نشریات و رسانه های تخصصی سینما از جمله خبرگزاری سینماپرس که جزو منتقدان عملکرد ضعیف مدیران سازمان سینمایی محسوب می شوند در لیست مدعوین آن جای نگرفتند و روابط عمومی سازمان سینمایی ترجیح داد تا  بیشتر از آن که به دعوت از بدنه خبرنگاران سینمایی همت گمارد از برخی رسانه های وابسته به جریان سیاسی مطبوع خود برای حضور در این جشن دعوت کند تا همچنان مزد مزدوری خویش را بگیرد و در اطاعت از خرده فرمایشات آقایان مدیر کوتاهی نکند!

رفتار مدیران این روزهای سینمای کشور دقیقاً یادآور همان رفتار و روش مستبدانه و بسته مدیران دهه ۶۰ است که سعی در سرکوب مخالفان شان داشتند و همواره از بله قربان گو ها و مجیز گوهای اطرفشان تعریف و تمجید می کردند! این رفتارهای فاشیستی و دیکتاتورمآبانه مدیران سازمان سینمایی دقیقاً بر خلاف شعار دولت «تدبیر و امید» مبنی بر ایجاد تعامل و همگرایی است و نشان از آن دارد که مدیران فرهنگی و هنری دولت یازدهم تنها در صدد حذف منتقدان هستند و می خواهند خود را پاک و منزه نشان دهند غافل از آنکه دست آن ها برای همگان رو شده است!

جالبترین نکته در مورد این رفتار آن است که سازمان سینمایی از برخی رسانه های تعطیل شده و یا نیمه تعطیل برای مراسم ضیافت شام خود دعوت می کند اما به بهانه کمبود جا رسانه های فعال سینمایی و منتقد را در لیست مهمانانشان قرار نداده اند! از سوی دیگر در کارت دعوتی که سازمان سینمایی در اختیار اهالی رسانه قرار داده آمده است: «گر هزاران دام باشد در قدم / چون تو با مایی، نباشد هیچ غم!»؛ این شعر خود حدیث مفصلی است بر این مجمل!

مدیران سازمان سینمایی باید آگاه باشند که برداشت های ناصواب سیاسی و جناحی که شاید هم عدم ظرفیت کافی و نگاه خودخواهانه برخی افراد مسئول در آن دخیل است تایید کننده انتقادناپذیری و نگاه مستبدانه مسئولان دولت «تدبیر و امید» است و همه را به این تفکر وا می دارد که چرا مدیران این سازمان اینطور مستبدانه سعی در آن دارند تا واکنش های هیستریک از خود در مقابل رسانه های منتقد به نمایش گذارند!

این کار در حالی صورت می گیرد که همانطور که چندی پیش خبرگزاری سینماپرس در یادداشتی اشاره کرد متأسفانه برخی از مدیران سینمای کشور که گویی شناختی از دو واژه «نقد» و «تعامل» ندارند، مسیر تهدید و حمله به سینماگران منتقد را در پیش گرفته و در اقدامی خارج از عرف و ابهام برانگیز، حتی سینماگران مطرح کشور را (که نام های شان نزد سینماپرس محفوظ است) از انتقاد به عملکردشان منع کرده و به آن ها تذکر داده اند در صورت مصاحبه، در سینما بایکوت خواهند شد! موضوعی که در تغییر اعضای مستقل شورای پروانه نمایش بیشتر از پیش آشکار شد!

امید است مسئولان ارشد دولت و به خصوص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این گونه رفتارهای قرون وسطایی مدیران سازمان سینمایی توجه جدی نشان داده و از آن ها بخواهد به ظاهر هم که شده از شعارهای دولت پیروی کنند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.