شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳

سیگار کشیدن ممنوع است ولی هنوز هنرمندها به آن تفاخر می‌کنند

مهران مدیری دستاوردهای جشنواره فیلم «سلامت» را دود کرد!

مهران مدیری

سینماپرس: نشست خبری فیلم «ساعت ۵ عصر» با حضور مهران مدیری برگزار شد. نشستی که دارای یک حاشیه تأسف‌آور است.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم «ساعت ۵ عصر» با حضور مهران مدیری برگزار شد. نشستی که دارای یک حاشیه تأسف‌آور است و آن سیگار کشیدن مدیری در مقابل چشم خبرنگاران و عکاسان بود که بازتاب‌های زیادی داشت. سیگار کشیدن فردی شناخته شده که اکثر رسانه‌های مجازی تصاویر آن را منتشر کرده‌اند، در حالی صورت می‌گیرد که هنوز جشنواره فیلم سلامت در حال برگزاری است و قرار است هنرمندان در بالابردن میزان سلامت جامعه نقش‌آفرینی کنند.


در ابتدای یک مقاله علمی درباره ممنوعیت سیگارکشیدن در اماکن عمومی آمده است، می‌دانید چرا سیگار کشیدن در اماکن عمومی باید ممنوع باشد؟! چون ما در برابر دود سیگار منفعل هستیم و نمی‌توانیم در زمان تنفس، دود سیگار منتشر شده در فضا را به ریه‌هایمان راه ندهیم. مهران مدیری که در برنامه دورهمی بسیاری از آداب غلط اجتماعی را تقبیح می‌کند، خودش بدون توجه به قبح سیگار کشیدن و البته ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی اقدام به سیگار کشیدن در نشست خبری‌اش کرد. امسال نوزدهمین سال ابلاغ آیین‌نامه ممنوعیت استعمال دخانیات در فضاهای عمومی است. آیین‌نامه‌ای که در بند اول آن به صراحت آمده است: «به منظور حفظ حقوق افراد جامعه و تأمین سلامت آنها در برابر زیان‌ها و بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات، استعمال هر نوع سیگار و سایر مواد ‌دخانی در اماکن عمومی مسقف به هر نحو ممنوع است.» آیا مهران مدیری نمی‌داند به دلیل جایگاه اجتماعی‌اش ممکن است همین اقدام چند نفری را به سمت سیگاری شدن متمایل کند؟


در حالی که جهان به سمت تقبیح بیش از پیش استعمال دخانیات پیش می‌رود و قوانین ممنوعیت سیگار کشیدن و تبلیغ سیگار در اکثر کشورها بیش از نیم قرن است که در حال اجرا است، هنرمندان ایرانی هنوز هم از سیگار به عنوان ابزار تفاخر استفاده کنند. با وجود اعلام ممنوعیت نشان دادن استعمال سیگار در فیلم‌های سینمایی پذیرفته شده در جشنواره فیلم فجر سال گذشته، حداقل 17 فیلم دارای تصاویر استعمال سیگار و مواد مخدر بودند و در این فیلم‌ها بیش از 87 بار شاهد سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر بوده‌ایم. این آمار یعنی هر 18 دقیقه یک تصویر سیگار کشیدن! مهران مدیری نیز در فیلم‌هایی که از وی در سینما به نمایش در آمده است، صحنه‌هایی از سیگار کشیدن را داشته است.

متأسفانه در کشور ما نه قانون به جدیت کشورهای اروپایی پیگیری می‌شود که برای نقض قانون ممنوعیت سیگار کشیدن در فضاهای عمومی جریمه در نظرگرفته‌اند و نه هنرمندانش مانند هالیوودی‌ها به کمپین‌های حمایت از سیگار نکشیدن می‌پیوندند. ما حتی تلاش نمی‌کنیم ماده 13 کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات را که به موضوع ممنوعیت تبلیغ غیرمستقیم محصولات دخانی می‌پردازد، اجرا کنیم. اقدام مهران مدیری در سیگار کشیدن با فیگور خاص در مقابل دوربین‌های عکاسان خبری و چشم خبرنگاران حاضر در نشست خبری، مصداق تبلیغ غیرمستقیم سیگار است.

مهران مدیری با رفتاری که در نشست خبری‌اش انجام داد، خیلی از تبلیغات سیگار نکشیدن را خنثی کرد. ‌ای کاش این بازیگر ایرانی مانند آنتونی هاپکینز کتاب «راه آسان برای ترک سیگار» را می‌خواند و برای همیشه سیگار کشیدن را کنار می‌گذاشت یا اینکه مانند مت دیمون به کلاس‌های هیپنوتیزم می‌رفت تا از این راه، تمایلش به سیگار کم می‌شد و دیگر در فضای سربسته به حقوق حضار تعدی نمی‌کرد. جالب است بدانیم پاکستانی‌ها قانون جدیدی را مصوب کرده‌اند که در آن استعمال سیگار در محل‌های فرهنگی و هنری ممنوع اعلام شده است. آیا مهران مدیری مثل فوتبالیست تیم آرسنال یا جاستین بیبر که هر دو به خاطر استعمال سیگار در محیطی عمومی عذرخواهی کرده‌اند، قادر خواهد بود عواقب فرهنگی اشتباه خود را با یک عذرخواهی کاهش دهد؟!

*روزنامه جوان

نظرات

  • المیرا ۱۳۹۵/۰۶/۰۷ - ۰۹:۴۷
    0 0
    بهتره یک قانون هم برای ممنوعیت استعمال دخانیات در مکان های غیر مسقف مثل پارکها بگذارند چون اصلا دیگه در هیچ کجا نمی توان از دست این سیگاری ها که تعدادشون هرروز داره میره بالا نفس کشید کسانی که الرژی دارن چه گناهی کردن از دست این سیگاری های بی مسئولیت خودخواه.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.