یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶

با حضور مردم و هنرمندان

بدرقه عاشقانه داوود رشیدی به سوی خانه ابدی/ استاد هزار نقش هنر آرام گرفت

مراسم تشییع جنازه داوود رشیدی

سینماپرس: مراسم تشییع پیکر زنده یاد «داوود رشیدی» با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان به هنر او، از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، مراسم تشییع پیکر هنرمند پیشکسوت داوود رشیدی صبح امروز ۷ شهریور در تالار وحدت با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان حوزه سینمایی آغاز شد.

بسیاری از علاقه مندان مرحوم داوود رشیدی باوجود اعلام ساعت ٩ صبح برای آغاز مراسم تشییع پیکر وی از ساعاتی قبل در محوطه تالار وحدت گرد هم آمدند.

محوطه بیرونی تالار وحدت مملو از افرادی بود که پوسترهای بازیگر سریال هزار دستان را در دست داشتند و با صورتی نمناک از اشک به این پوسترهای نگاه می‌کردند.

امین تارخ اولین هنرمندی است که در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: بنده به عنوان رییس انجمن بازیگران و نماینده خانه سینما درگذشت داوود رشیدی را به خانواده ایشان تسلیت می گویم و از تشریف فرمایی شما و مردم عزیز و مهربان کمال تشکر را دارم.

تارخ در ادامه سخنان خود متنی ادبی و پر احساس را به داوود رشیدی تقدیم کرد.

سخنران بعدی مراسم «علی نصیریان» بود که علی‌رغم حزن بسیار از درگذشت دوست دیرینه‌اش، در سخنانی گفت: داوود من هرکز نمی‌خواستم برای تشییع و بدرقه تو به این صحنه بیایم. من می‌خواستم تا آخرین لحظه با تو روی صحنه باشم.

وی با بیان اینکه داوود رشیدی یکی از ستون‌های استوار تئاتر جدید در ایران بود، اظهارداشت:تئاتری که می‌گویم منظور جنبشی از فارغ التحصیلان هنرپیشگی بود که در اواسط دهه ۳۰ متولد شد و در دهه ۴۰ به ثمر نشست. در حقیقت مهم‌ترین بخش‌های زندگی او در تئاتر گذشت. او یکی از پنج بازیگری بود که در سریال «هزاردستان» زنده یاد علی حاتمی هم حضور داشت و در آموزش هم کارهای بزرگی انجام داد. در حقیقت او یکی از ستون‌های تئاتر ایران بود.

جمشید مشایخی دیگر هنرمند حاضر در مراسم هم در سخنانی بیان کرد: چرا زمانی که عزیزی در بین ماست او را نمی بینیم اما وقتی از دنیا می رود درباره اش حرف می زنیم. چرا زمانی که بیمار بود کسی سراغش نیامد؟ الان چه فایده دارد از او حرف بزنیم. همسرش در دوران سخت بیماری داوود عاشقانه در کنارش بود و برای او زحمت زیادی کشید.

وی افزود: من و داوود در فیلم های متعددی همبازی بودیم و همیشه او را استاد خودم دیدم. این غم بزرگ را به همه تسلیت می گویم و امیدوارم قبل از مرگ به فکر همدیگر باشیم.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم ضمن تشکر از حضور مردم اظهار کرد: خداوند بزرگی را به هر کسی نمی دهد. داوود رشیدی شرایطی برای تئاتر ایران فراهم کرد که واقعا قابل تقدیر است. از همسر و دخترش که صمیمانه کنار او بودند کمال تشکر را دارم و همچنین به پسرش پروفسور رشیدی که خود را از راه دور به اینجا رسانده تسلیت می گویم. یادمان نرود که رشیدی در کنار خداوند بزرگ جای گرفته و به معشوق خود رسیده است.

داریوش فرهنگ از جمله دیگر هنرمندان کشورمان نیز در سخنانی با بیان اینکه من سخنان زیادی درباره داوود رشیدی زمان حیاتش گفتم که کسی آنها را پیگیری و مطالبه نکرد، اظهارداشت: سال ۴۷ بود که اولین تئاترم با نام «در انتظار گودو» را با همکاری او شروع کردم که در زمان خودش کولاک کرد.

وی عنوان داشت: من و مهدی هاشمی به او گفته بودیم که حاضریم در کارهایت با تو مجانی کار کنیم چون به او ارادت ویژه‌ای داشتیم. داوود رشیدی مردی بلند نظر و مهربانی بود و به همین دلیل هم مردم او را دوست داشتند. لحن او در آثارش مهربان بود و ایثارگری در وجودش موج می زد. روحش شاد و امیدوارم رسانه‌ها تا زمانی که همکاران ما زنده هستند به سراغ شان بروند.

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی نیز در ادامه مراسم بعد از خواندن شعری بیان کرد: از شما شهریاران فرهنگ و هنر ایران و همه کسانی که در این جمع هستید قدردانی می کنیم. شما قامت در کمان نشاندید تا ایران سربلند باشد. نمی دانم اگر این بزرگان فرهنگ و هنر نبودند از ما چه نشانه ای باقی می ماند؟

وی افزود: ما این بنای بزرگ را مدیون شما هستیم و می دانم همه کسانی که نام ایران را می شناسند امروز عزادارند. از بانو برومند متشکرم که در تمام این سال ها به خوبی از او مراقبت کرد.

بعد از این سخنان احترام برومند همسر مرحوم داوود رشیدی در جایگاه قرار گرفت و عنوان کرد: من قصد صحبت در این مراسم را نداشتم اما واقعیت هایی هست که باید مطرح کنم. همه ایران ما را از شمال تا جنوب یاری کردند و هدایایی بسیاری فرستادند. وقتی مردم ما را دوست داشته باشند دولتمردان هم مجبورند دوست مان داشته باشند. من بدون داوود هیچم. او ما را به خوبی سرپرستی می کرد.

لیلی رشیدی دختر زنده یاد رشیدی هم در سخنان کوتاهی از حضور مردم در این مراسم تشکر کرد.

سپس نماز میت توسط حجت الاسلام دعایی بر پیکر این هنرمند پیشکسوت خوانده شد.

علی نصیریان، جمشید مشایخی، هوشنگ قوانلو، داریوش اسدزاده،  لیلا حاتمی، داود گنجه‌ای، فرشته طائرپور، اکبر زنجان‌پور، منوچهر شاهسواری،محمدرضا خاکی، مسعود فروتن، محمد سریر، زری خوشکام، بهمن فرمان‌آرا، اسماعیل  خلج،خسرو سینایی، رضا کیانیان، بیژن امکانیان، سیروس الوند، هادی مرزبان، جعفر والی، پرویز پورحسینی، فاطمه معتمدآریا، صدیق تعریف، آتش تقی‌پور، رسول نجفیان، قطب الدین صادقی، الهام کردا، علی دهکردی، عبدالرضا اکبری، عبدالله اسکندری، داریوش ارجمند، غلامرضا موسوی، پوری بنایی،داریوش فرهنگ، پرستو گلستانی،حبیب دهقان‌نسب،حبیب رضایی،لیلی گلستان، نصرت الله وحدت، آهو خردمند، جعفر پناهی، علیرضا خمسه، افسانه چهره آزاد، پرستو صالحی، ویشکا آسایش، پانته آپناهی‌ها، سعید اسدی،فرهاد توحیدی و... از جمله هنرمندان حاضر بودند.

 مراسم ترحیم این هنرمند فقید روز سه‌شنبه در مسجد جامع شهرک غرب و روز جمعه ساعت ۱۶ در مسجد بلال سازمان صداوسیما برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.