جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷

سعید مستغاثی در جشنواره مقاومت مطرح کرد

کسی در ایران فیلم ایدئولوژیک بسازد، به او انگ فیلمساز حکومتی می‌زنند ولی در آمریکا برعکس است

سعید مستغاثی*

سینماپرس: مستغاثی گفت: در ایران اگر درباره مشی سیاسی فیلم ساخته شود همه می‌گویند فیلم حکومتی یا سفارشی ساخته شده است اما در آمریکا این شعارها داده می‌شود و فیلم می‌شوند و ما در ایران می‌بینیم، به‌به می‌گوییم و از دیدن آن لذت می‌بریم.

به گزارش سینماپرس، آخرین نشست اسلام هراسی با محوریت فیلم سینمایی «لندن سقوط کرد» با حضور سعید مستغاثی و علاقه مندان به این حوزه در سالن 3 پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

مستغاثی در ابتدای این نشست درباره این فیلم گفت: این فیلم قسمت دوم فیلم سینماییی «المپیوس سقوط کرد»  است. یک فیلمساز ایرانی به نام بابک نجفی این فیلم را ساخته است. حمله به کاخ سفید یکی از تم های معروف فیلم سازی در آمریکا است که از زمان فیلم های سیاه و سفید وجود داشته است. فیلم هایی که رئیس جمهور در معرض خطر است.

وی در ادامه افزود: چنین فیلم هایی از فرمول یکسانی بهره می گیرند از جمله نجات لحظه آخر، رسیدن التهاب تا نهایت، قهرمان تک افتاده ای که یک سوپر من است و همه کارها را به تنهایی انجام می دهد از خصوصیات مشترک چنین فیلم هایی است.

مستغاثی با بیان اینکه رئیس جمهور در چنین فیلم هایی بسیار مقدس است گفت: این تقدس خیلی بیشتر از سیستم سیاسی خود آمریکا است. اینطور به نظر می رسد که آمریکایی ها به دنبال 1 فرد مقدس هستند. به یاد ندارم در هیچ کدام از این فیلم ها که با تم حمله به رئیس جمهور است، رئیس جمهور کشته شود البته به جز فیلم هایی که درباره کندی است.

وی در ادامه افزود: شما رئیس جمهور را بسیار شجاع می بینید. حالا فرض کنید در ایران کسی درباره رئیس جمهور چنین فیلمی بسازد، به او چه خواهند گفت؟ در ایران اگر درباره یک مشی سیاسی فیلم ساخته شود همه می گویند فیلم حکومتی و یا سفارشی ساخته ای و یا شعار داده ای اما در آمریکا  این شعارها داده می شود و فیلم می شوند و ما در ایران می بینیم، به به می گوییم و از دیدن آن لذت می بریم. هیچ کس هم نمی گوید این فیلم شعار داده است.

مستغاثی با بیان اینکه در گذشته آمریکا  به صورت عیان و آشکار بیان نمی کرد که مسلمان ها تروریست هستند اما چند سالی است که تغییر روش داده است، اظهار کرد: فیلم های اسلام هراسی و ایران هراسی آمریکا بسیار زیاد شده است. هرجایی که ترور و حمله ای انجام شود یک مسلمان، یک شیعه و یک ایرانی در آن نقش دارد. در این فیلم نقش منفی فیلم نامش کامران است که یک نام ایرانی شناخته می شود.

وی در ادامه افزود: زمانی که شعار اسلامی در فیلم مطرح می شود، مسلمان ها انسان هایی شرور، خشن و وحشی نشان داده می شود. اما در مقابل در این فیلم ها رئیس جمهور آمریکا را یک فرد دل رحم می بینید که حتی نمیتواند مردن فردی از دشمن خود را ببیند.

مستغاثی گفت: با نمایش اینکه ایرانی ها و مسلمان ها تروریست هستند کم کم فضایی علیه مسلمان ها در ذهن مخاطبان سینما و همین طور جامعه آمریکایی ایجاد می شود، که خوب معلوم می شود سازندگان چنین آثاری به هدف خود رسیده اند.

وی در ادامه افزود: زمینه چینی علیه دنیای اسلام از سال های گذشته تدارک دیده شده است. همان طور که 70 سال پیش فیلم سازی علیه سرخ پوست ها شروع شد تا زمانی که سرخ پوست ها به حداقل ترین تعداد ممکن برسند و دیگر برای آمریکا خطری نداشته باشند. آمریکا تا سالیان سال سرخ پوست ها را وحشی و شرور نشان می داد حال آنکه بدترین قتل عام ها توسط آمریکا علیه سرخ پوست ها انجام شد. حالا انقلاب اسلامی و اسلام جای سرخ پوست ها را برای آمریکا گرفته است.

مستغاثی در خاتمه اظهار کرد: در نمایشی از رئیس جمهور آمریکا، او بعد از نجات از حمله‌ای می‌گوید، تروریست ها من را هدف نگرفته بودند بلکه فرهنگ و ایدئولوژی ما را هدف گرفته اند. این جمله حقیقت دارد. آمریکا تمام تلاش خود را می کند تا ایدئولوژی اش دچار خدشه نشود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.