یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳

چرا فیلم سینمایی «ثارالله» تولید نشد؟

حرم امام حسین(ع)

سینماپرس: شهریار بحرانی کارگردانی که بیش از هر چیز به‌خاطر ساخت «ملک سلیمان» شناخته می‌شود تصمیم به تولید اثری عاشورایی گرفت؛ فیلم-سریالی با نام «امام حسین(ع)» که بعدتر «ثارالله» نامیده شد.

به گزارش سینماپرس، فیلمنامه این سریال عاشورایی ۱۳ قسمتی را آقای مجتبی فرآورده با همراهی آقایان عبدالحمید قدیریان و شهریار بحرانی نگاشته بود و بعد از چند ماه تحقیق درباره مختصات کار و البته انتخاب بازیگران سریال به تهیه‌کنندگی آقای محسن علی اکبری و با بودجه‌ای یک میلیارد تومانی در ۱۳۸۱ در لوکیشن‌هایی حوالی یزد کلید خورد.

با این حال فقط بعد از گذشت چهار ماه از آغاز فیلمبرداری و در شرایطی که حدود ۱۰۰ دقیقه مفید هم فیلم گرفته شده بود به دلایلی نامعلوم پروژه تعطیل شد.
در آن مقطع زمانی شایعاتی شنیده شد بر این مبنا که مخالفت علما دلیل تعلیق پروژه بوده است؛ شایعاتی که البته هیچ‌گاه به طور رسمی هم تأیید نشد.

بازیگران اصلی


ده بازیگر اصلی سریال «امام حسین(ع)» همراه شخصیت‌هایی که در سریال آنها را ایفا می‌کردند عبارت بودند از آقایان و خانم‌ها:
محمدعلی کشاورز(معاویه)، جمشید مشایخی(هانی بن عروه)، اکبر عبدی(ولید)، عنایت بخشی(عمر سعد)، رؤیا تیموریان(ام البنین)، شهرام حقیقت دوست(یزید)، جعفر دهقان(حر بن ریاحی)، مهدی فقیه(غلام سیدالشهداء)، فرخ نعمتی(جناده انصاری)، جهانگیر الماسی(شبیه‌خوان سیدالشهداء) در کنار این ده بازیگر حدوداً ۵۰ بازیگر مکمل هم در کار حضور داشتند که در مقاطع زمانی گوناگون به بازیگران اصلی می‌پیوستند.
داستان سریال از حرکت اباعبدالله (ع) از مکه به سمت کربلا آغاز می‌شد و بعد از واقعه عاشورا به پایان می‌رسید. در طی مسیر حرکت امام با شخصیت‌های گوناگونی دیدار کرده و برخی به ایشان ملحق می‌شدند.


 بحرانی کار سریال را تمام شده می‌داند


«ثارالله» بعد از حدوداً چهار ماه فیلمبرداری متوقف شد و طی یک دهه و نیم بعد هم به جز شائبه‌های مخالفت علما با تولید پروژه، شنیده‌هایی وجود داشت درباره اینکه به رسمیت شناختن نشدن اعضای شورای تصویب فیلمنامه های مذهبی سازمان از سوی بحرانی موجب کارشکنی‌هایی شده که در نهایت به توقف تولید انجامیده است.
بحرانی که در سال‌های اخیر بیشتر درگیر ایجاد شرایط تولید «ملک سلیمان2» و سریالی با محوریت زندگی امام موسی کاظم(ع) بوده است تقریباً کار این سریال را تمام شده می‌داند و در گفت‌وگوهای این سال‌هایش بر این امر تأکید کرده که به راه افتادن دوباره این پروژه تقریباً غیرممکن است.

نویسنده به دنبال فرجام کار رفت


با این حال آقای مجتبی فرآورده نویسنده «ثارالله» از حدوداً دو سال قبل برای ساختن یک نسخه سینمایی از «ثارالله» تلاش‌هایی را آغاز کرد. فرآورده البته که خود فیلمنامه این اثر را به نگارش درآورده و کارگردانی و تهیه کنندگی این فیلم را هم برعهده گرفت و بعد از دریافت یک موافقت اصولی به دنبال تأمین سرمایه برای تولید این فیلم رفت.
 فرآورده از این سخن گفت که بودجه تولید فیلم را در بخش خصوصی و با کمک دوستداران سیدالشهداء(ع) فراهم خواهد کرد اما بودجه تولید کار فراهم نشد و وی به ناچار برای جلب حمایت سراغ ارگان‌های دولتی هم رفت اما بعد از حدود دو سال هنوز هیچ اتفاق عملی درباره این پروژه رخ نداده است.


نیازمند حمایت نهادهای دولتی


در شرایطی که دست سینمای ایران از آثاری استاندارد که مستقیماً به واقعه عاشورا بپردازند خالی است و مهم‌ترین فیلم‌های سینمایی عاشورایی ما فقط سه فیلم «سفیر»، «روز واقعه» و «رستاخیز» هستند که این آخری هنوز هم اکران نشده اینکه عزم جزم سینماگری مانند مجتبی فرآورده به در بسته تأمین سرمایه خورده، جای پرسش دارد.
فرآورده در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره تازه‌ترین وضعیت تولید «ثارالله» بیان داشت: هنوز که اتفاق تازه‌ای نیفتاده و همچنان مشکل تأمین اعتبار به جای خود باقی است.
فرآورده با اشاره به اینکه برای تولید «ثارالله» نیاز دارد که در کنار بخش خصوصی همراهی ارگان‌های متولی دولتی را هم داشته باشد گفت: شرایط تولید پروژه‌های تاریخی-مذهبی شرایط خاصی است و نیاز داریم که همراهی بخش دولتی را هم داشته باشیم و بتوانیم با همکاری مشترک بخش خصوصی و بخش دولتی کار را پیش ببریم.
مجتبی فرآورده که تهیه‌کنندگی «ملک سلیمان» را هم در کارنامه دارد، درباره آن که همراهی محبان اهل بیت برای تأمین سرمایه این پروژه به کجا رسیده است اظهار داشت: بخشی از سرمایه توسط دوستداران امام حسین(ع) تأمین شده است اما این بودجه مطمئناً کفاف تولید ما را نمی‌دهد و نیاز داریم به حمایت بخش دولتی برای تولید این کار.
این کارگردان درباره اینکه چقدر فکر می‌کند این پروژه به سرانجام برسد گفت: امیدوارم دست‌اندازهایی که در تأمین سرمایه وجود دارند برداشته شوند و بتوانیم محصولی را خلق کنیم که آبرویی باشد برای سینمای ایران.

* صبح نو

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.