یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴

هشدار غلامرضا موسوی به پولشویی در شبکه نمایش خانگی!

غلامرضا موسوی*

روزنامه جوان: وقتی پول تمیز و سالم وارد سینما نشود، فساد ایجاد می‌کند و به اقتصاد سینمای ایران ضرر می‌زند. هم اکنون در شبکه نمایش خانگی چند سریال در حال ساخت است که به طور مشخص یکی دو تای آنها دارند هزینه‌های خارج از عرف انجام می‌دهند

زمانی که غلامرضا موسوی، رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما از پولشویی در شبکه نمایش خانگی صحبت کرد، خیلی‌ها به او خرده گرفتند که حرف اشتباهی زده است، حالا با دستگیری تهیه‌کننده سریال «شهرزاد» در پرونده اختلاس صندوق فرهنگیان مشخص شد...

زمانی که غلامرضا موسوی، رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما از پولشویی در شبکه نمایش خانگی صحبت کرد، خیلی‌ها به او خرده گرفتند که حرف اشتباهی زده است، حالا با دستگیری تهیه‌کننده سریال «شهرزاد» در پرونده اختلاس صندوق فرهنگیان مشخص شد نگرانی‌ها و هشدارهای موسوی نه تنها از سر ناآگاهی نبوده است بلکه پیش‌بینی شرایطی بوده که امروز شاهد آن هستیم. غلامرضا موسوی در گفت‌وگو با «جوان» به ابعاد بیشتری از مسئله پولشویی در شبکه نمایش خانگی پرداخته است.
*صحبت‌هایتان درباره پولشویی در شبکه نمایش خانگی با بازداشت سرمایه‌گذار «شهرزاد» به نوعی محقق شده است، چه شد که زودتر از اینکه اصلاً خیلی‌ها به این باور برسند که شبکه نمایش خانگی می‌تواند محلی برای پولشویی باشد، در این باره هشدار دادید؟

سینما و اصولاً همه کارهای فرهنگی قواعدی دارد که براساس آن قواعد شما یک سری فعالیت را انجام می‌دهید و برای آن هزینه می‌کنید، کسانی که به قواعد و ساز و کارهای آن آشنایی داشته باشند، می‌دانند که چه اتفاقی می‌افتد، شاید برخی بر سر ناآگاهی یک‌بار هزینه کنند و نتیجه نگیرند، اما کسانی که چندبار هزینه می‌کنند و نتیجه‌ای نمی‌گیرند، مشخص است که به احتمال بازگشت هزینه‌هایشان فکر نکرده‌اند و برایشان مهم نیست که پول‌شان بازگشت داشته باشد. من سه‌سال پیش نسبت به پولشویی هشدار دارم و برخی از افراد حرفم را رد کردند و گفتند فلانی اصلاً نمی‌داند پولشویی چیست؟!
الان فکر کنم آنها باید اعتراف کنند که اشتباه کردند!

*هزینه کرد در سینما دو دو تا چهار تا است، شاید مورد اتفاقی هم پیش بیاد که برخلاف تصور تهیه‌کننده هزینه فیلم بازنگردد، اما اینکه چطور باید هزینه کرد و چقدر هزینه کرد مشخص است. شبکه نمایش خانگی هم همین طور است. وقتی برخی فقط هزینه‌هایی می‌کنند که پشت آن هیچ منطق اقتصادی وجود ندارد، قاعدتاً باید شک کرد که پول‌ها منشأ سالمی ندارند.ورود این پول‌ها چه تأثیری بر سینما خواهد داشت؟

وقتی پول تمیز و سالم وارد سینما نشود، فساد ایجاد می‌کند و به اقتصاد سینمای ایران ضرر می‌زند. هم اکنون در شبکه نمایش خانگی چند سریال در حال ساخت است که به طور مشخص یکی دو تای آنها دارند هزینه‌های خارج از عرف انجام می‌دهند، دستمزدهایشان بسیار بیشتر از عرف‌های معمول است و برای مواردی هزینه می‌کنند که اصلاً در سیستم سینما وجود ندارد. من به عنوان مسئول صنفی باید جلوی لطمه‌ای را که این فعالیت‌ها به سینمای ایران می‌زند، بگیرم. وقتی بازیگران را با هزینه‌های بسیار بالا می‌خرند، توقع بازیگران را بالا می‌برند و این خطرناک است چون کارهای بعدی خواسته‌هایشان را برآورده نمی‌کند و همین اقتصاد سینما را به سمت فروپاشی می‌برد.
*دستمزدهای خارج از عرف از کجا باب شد؟

تلویزیون اولین‌بار این کار را کرد، چون می‌خواستند با پرداخت‌های بالا برخی از بازیگران را به تلویزیون بیاورند. اصلاً تلویزیون و سریال‌های تلویزیونی نیازی به بازیگران مشهور ندارد، شما شبکه‌های ماهواره‌ای را نگاه کنید، سریال‌هایشان بازیگران معروفی ندارد و خیلی از مردم اصلاً آنها را نمی‌شناسند، اما داستان و قصه آنها باعث می‌شود بینندگان آنها را دنبال کنند. مثل پاورقی‌های مطبوعات که به دلیل داستان‌های خوبشان خواننده‌های زیادی داشتند.

*الان گویا وضعیت شبکه نمایش خانگی شبیه آن چیزی شده که در تلویزیون رخ داده است!

چندین سریال در شبکه نمایش خانگی به طور همزمان پروانه ساخت گرفته‌اند، یکی دو تای آنها پول‌های خارج از عرف خرج می‌کنند و مشخص نیست منشأ پولشان از کجا است.
*چرا وزارت ارشاد مانع نمی‌شود؟!

به گمانم مسئول شبکه نمایش خانگی در وزارت ارشاد هیچ شناختی از نمایش خانگی و از تبعات ساخت این سریال‌ها و پرداخت‌های بی‌حساب و کتاب آنها ندارد. وی اصلاً سینمایی نیست و از تئاتر آمده و آشنایی با فضای سینما ندارد. اگر این سریال‌هایی را که در حال ساخت هستند مردم پس بزنند چه اتفاقی می‌افتد مگر نه اینکه ضرر آن متوجه کل سینما می‌شود؟
شما رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما هستید، همین مسئله تولید سریال‌ها و مسئله ورود شخصی که امروز بازداشت شده به صنف شما نیز باز می‌گردد.

این آقایی که دستگیر شده اصلاً عضو شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما نیست و ما وی را به عنوان تهیه‌کننده نمی‌شناسیم. او در چند کار سرمایه‌گذار بوده است. همه می‌توانند در سینما سرمایه‌گذاری کنند، اما برای اینکه عنوان تهیه‌کننده داشته باشند ما چهار تشکیلات در شورای عالی داریم که افراد برای عضویت در شورا باید ازطریق یکی از آنها اقدام کنند و آنها هم افراد را برای پذیرش به کمیته شورای عالی معرفی می‌کنند. آن فرد یا اصلاً درخواست عضویت نداده، یا درخواست داده و رد شده در هر صورت عضو شورای عالی نیست.

*در شورا برای جلوگیری از پولشویی و هزینه‌های بی‌حساب که می‌گویید به سینما ضرر می‌زند، اقدامی کرده‌اید؟

دو هفته پیش جلسه‌ای با اعضا داشتیم به آنها اخطار کردیم که اگر سطح دستمزدهای پرداختی‌شان به افراد چه بازیگر و چه دیگر عوامل نامتعارف باشد، شورا از اکران فیلم حمایت نخواهد کرد و حتی ممکن است جلوی اکران آن را بگیرد. قاعدتاً صنف باید به دنبال فضای سالم برای فعالیت‌ها باشد. تهیه‌کننده سینما باید علاوه بر مسائل فرهنگی به مسائل اقتصادی هم توجه کند و کاری انجام ندهد که هزینه‌ها باز نگردد، همین امسال فیلم‌هایی داریم که فروش آن نتوانسته جوابگوی دستمزد بازیگر فیلم باشد و ضرر آنها به کلیت سینما ضرر خواهد زد.

*چه کار باید کرد که امکان پولشویی در شبکه نمایش خانگی از بین برود؟

به نظرم قوه قضائیه اگر خوب عمل کند و هشدارها را جدی بگیرد، این کار شدنی خواهد بود. من سه سال پیش هشدار دادم و اگر امروز اثبات نمی‌شد، هنوز هم از سوی برخی‌ها در مظان اتهام بودم که چرا آن حرف‌ها را زدم. الان هم می‌گویم برخی از این سریال‌ها نمی‌گویند پول از کجا آورده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.