یکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

کاظمی: بی عدالتی و بی انصافی عمیقی در حوزه تئاتر کشور رخنه کرده است

مریم کاظمی

سینماپرس: مریم کاظمی بازیگر حوزه تئاتر و تلویزیون با ابراز انتقاد از شرایط موجود برای فعالیت هنرمندان در رشته ها و حوزه های مختلف و به ویژه هنر تئاتر گفت: بی عدالتی و بی انصافی عمیقی در حوزه تئاتر کشور رخنه کرده است که زمینه آن در همه سالن ها و بدنه تئاتر رو به پیشروی است اما دولت در ظاهر می خواهد اینطور نشان دهد که نوعی تعدیل در این حوزه وجود دارد اما در واقع این گونه نیست!

بازیگر فیلم سینمایی «نیمه پنهان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:  متأسفانه در حوزه فرهنگ و هنر کشور ما همه چیز بدون برنامه ریزی در حال شکل گیری است؛ کوشش هایی نافرجام در تئاتر به وجود آمده تا به هنرجویانی که تلاش کرده اند و حقشان است که وارد تئاتر شوند عرصه کار را فراهم کند اما این اتفاق رخ نداده و با شرایط فعلی هم رخ نخواهد داد و نه برای جوانان و نه پیشکسوتان جایی برای کار وجود ندارد.

وی ادامه داد: افرادی که در رشته های هنری فعالیت کرده اند علاقه مند هستند که در این زمینه آن چیز که در وجودشان است را عرضه کنند اما جایی برای عرضه هنر آن ها وجود ندارد؛ بنده معتقدم چنان بی عدالتی عظیمی که در بخش مدیریتی تئاتر وجود دارد به زودی به انفجاری عظیم منجر خواهد شد و من به شدت احساس نگرانی دارم و از این بابت به همه مسئولان هشدار می دهم که باید دست به کار شوند و به فکر یک راهکار درست باشند چرا که اگر تا امروز هم همه چیز را خراب کرده اند هنوز وقت برای جبران وجود دارد تا روش قانون مندی برای اختصاص سالن ها، جشنواره ها، اختصاص بودجه و تقسیم امکانات تئاتری که متعلق به همه است در نظر گرفته شود.

کاظمی تصریح کرد: تمام تلاش مدیران بر این است که افراد را به صورت مقطعی راضی نگه دارند و هیچ کار ریشه ای در زمینه های مختلف انجام نمی شود و من مطمئنم که این وضعیت به زودی یک خشکسالی عظیم و یک برهوت برای تئاتر کشور به ارمغان آورد.

نویسنده و کارگردان نمایش «رویای ماه» تأکید کرد: این وضعیت در شهرستان ها به شدت بدتر است چرا که هیچ نظارت کلی وجود ندارد و در واقع جذب باندهای قدرت شدن خیلی بیشتر است و این وضعیت خفقانی به وجود آورده که کسی نمی تواند حرفش را به گوش دیگران برساند؛ معمولاً کسانی که مستقل فعالیت می کنند نمی توانند امکان دیده شدن آثارشان را فراهم کنند و فقط شرایط به گونه ای است که عده ای معدود می توانند کار کنند و دیده شوند.

این فارغ التحصیل رشته کارگردانی و بازیگری از دانشگاه تهران در پاسخ به این سوأل که آیا حضور بازیگران مطرح سینما به تئاتر ضربه وارد کرده است اظهار داشت: ورود بازیگران سینما که تجربه ای در تئاتر ندارند هیچ ایرادی ندارد اما من معتقدم که در نهایت باید امکانات مساوی فراهم شود و این تماشاچی است که باید تصمیم بگیرد اما باید امکانات مساوی تقسیم شود که متأسفانه این گونه نیست و در واقع به نمایش هایی که چهره های بیشتری در آن حضور دارند امکانات بیشتری داده می شود و به دیگر نمایش ها امکاناتی داده نمی شود و تماشاچی در شرایط مساوی آثار را نمی بیند.

برنده جایزه بهترین فیلمنامه نیمه بلند از جشنواره فیلم مقاومت افزود: اگر کارهایی که برای نمایش های به قولی چهره دار می شود برای سایر نمایش ها نیز شود آن موقع تماشاچی است که باید تصمیم بگیرد به دیدن کدام اثر برود و آن وقت است که می توانیم بگوییم تماشاچی تصمیم گیرنده است. حرف اصلی من این است که باید شرایط مساوی برای قضاوت نسبی وجود داشته باشد و متأسفانه چیزی نسبی نیست و اعتراض را به وجود می آورد.

کاظمی در ادامه این گفتگو گفت: کسانی که از سینما می آیند بازیگر هستند و هیچ اشکالی ندارد که در تئاتر نیز کارهایی را تجربه کنند و به شرطی که امکانات مساوی باشد جلوی کسی را گرفتن کار درستی نیست.

این هنرمند در خاتمه این گفتگو گفت: امیدوارم شرایط فعلی تغییر کند و مدیران به این نتیجه برسند که با باندبازی و بها دادن به برخی گروه ها و اشخاص خاص که بعضاً با ایشان قرابت دارند نمی توانند کمکی به فرهنگ و هنر این مرز و بوم کنند.

نظرات

  • باران ۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۱۹:۰۴
    0 0
    با سلام اين هم از دولت تدبير و اميد كه همه بازيگران سينه چاكش بودند. حداقل اگر در دولت قبل با طرحي مخالفت مي شد صريح مي گفتند ولي الان يك بله مي گويند و كاري انجام نمي دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.