سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳

نقدی به عملکرد روز گذشته برنامه فرمول یک

علی ضیا از همه دفاع کرد جز سینمای انقلاب/ ملی باشید ولی انقلابی هم باشید!

حیدری-ضیاء

سینماپرس: رسانه ملی که انتظار می‌رود به طور طبیعی سهمی هم برای هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی قائل باشد با این رویه به مسئولان دولتی این پیام اشتباه را می‌دهد که انتقادی به عملکرد آنها وجود ندارد و بلکه برای آنها چراغ سبز هم روشن می‌کند. عوامل برنامه فرمول یک اگر صداقت داشتند سهمی هم برای سینمای انقلاب قائل می‌شدند.

کارگردان فیلم کاناپه چندی پیش اعلام کرده بود که اعتراضی به حذف فیلمش از جشنواره فجر ندارد، با این حال برنامه فرمول یک بخش عمده‌ای از وقتش را به چرایی راه نیافتن این فیلم به جشنواره فجر انقلاب اختصاص داد و اصلاً نیازی ندید اشاره‌ای کوچک هم به ظلمی که به فیلم امپراطور جهنم رفته بکند. گویی اصلاً چنین مسئله‌ای وجود نداشته است.


برنامه صبحگاهی تلویزیون با عنوان «فرمول یک» روز گذشته میزبان دبیر جشنواره فیلم فجر بود. با وجود اینکه این روزها بیرون ماندن فیلم امپراطور جهنم با موضوع ریشه‌های شکل‌گیری داعش مهم‌ترین اخبار رسانه‌ای جشنواره فجر را شامل می‌شود، اما این موضوع به طور کامل در این برنامه نادیده گرفته شد و مجری برنامه ترجیح داد اساساً نامی از فیلم استراتژیکی که نسبت مشخصی با سینمای انقلاب اسلامی دارد، به زبان نیاورد.

بی‌اعتنایی به موضوعات و مباحث انقلابی در تلویزیون رویکرد تازه‌ای نیست، اما مسئله وقتی نگران کننده می‌شود که این رویکرد مسیری رو به رشد به خود می‌گیرد. ظاهراً رسانه ملی ترجیح می‌دهد به جای چالش با مسئولان، تنها تریبون آنها باشد و به آنها فرصت بدهد از خود به شکلی یکطرفه تعریف و تمجید کنند.  برنامه «فرمول یک» چند روز پیش نیز درحالی پذیرای وزیر «مسکن، راه و شهرسازی» بود و برای وی رپرتاژ رفت که آخوندی به لحاظ عملکرد در پرانتقادترین وضعیت دوره وزارت خود به سر می‌برد.  این برنامه روز گذشته نیز به جای به چالش کشیدن منطقی دبیر جشنواره سی و پنجم فیلم فجر برای راه ندادن فیلمی استراتژیک از سینمای ایران که نسبت معینی با منافع ملی پیدا می‌کند، این مدیر دولتی را به خاطر بیرون ماندن فیلم «کاناپه» مورد سؤال قرار داد. فیلمی که بیرون ماندن آن از جشنواره فجر طبق آنچه پیش از آن شخص دبیر به آن اشاره کرده بود به دلیل رعایت نکردن خط قرمزهای بدیهی وزارت ارشاد است.  مجری برنامه «فرمول‌یک» درحالی بخش عمده گفت و گو با دبیر جشنواره فیلم فجر را به فیلم کاناپه اختصاص می‌دهد که اساساً کارگردان این فیلم پیشتر اعلام کرده بود که اعتراضی به این مسئله ندارد و از پیش می‌دانسته چه فرجامی انتظار فیلم او را می‌کشد. با این حال معلوم نیست برنامه صبحگاهی شبکه یک با چه استدلال و انگیزه‌ای در عین بی‌اعتنایی مطلق درباره بی‌عدالتی به فیلم امپراطوری جهنم به طور تمام قد در نقش وکیل مدافع فیلمی ظاهر شده که اساساً کارگردانش هم اعتراضی به راه نیافتن آن به جشنواره ندارد.

 برنامه فرمول یک حتی از فیلمسازانی چون شهرام مکری و کیوان علی محمدی و امید بنکدار هم به خاطر بیرون ماندن آثارشان از جشنواره یاد می‌کند و دبیر جشنواره را به چالش می‌کشد. جالب است که شهرام مکری نیز اعلام کرده از این مسئله خوشحال است ولی با این حال تهیه‌کنندگان سیمای جمهوری اسلامی ظاهراً بیش از صاحبان این آثار از راه نیافتن‌شان به جشنواره فجر انقلاب نگران شده‌اند.  شاید گفته شود که صداوسیما یک رسانه ملی است و وظیفه خود می‌داند که از حقوق همه دفاع کند. سلمنا، اما اولاً کارگردان کاناپه خود اعلام کرده که اعتراضی ندارد. ثانیاً، امپراطور جهنم هم فیلمی ایرانی است و قاعدتاً باید در پهنای نگاه عدالت‌خواهانه مدیران سیما برای این اثر هم سهمی قائل بود ولی وقتی سینمای انقلاب به طور کامل حذف می‌شود، جز این نمی‌توان برداشت کرد که دراین نادیده گرفتن عمدی وجود دارد.  مدیران سیما باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا دغدغه برخی برنامه‌های این سازمان همسو با دغدغه شبکه‌های ضدانقلابی چون بی‌بی سی و رادیو فرداست.  رسانه ملی که انتظار می‌رود به طور طبیعی سهمی هم برای هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی قائل باشد با این رویه به مسئولان دولتی این پیام اشتباه را می‌دهد که انتقادی به عملکرد آنها وجود ندارد و بلکه برای آنها چراغ سبز هم روشن می‌کند. عوامل برنامه فرمول یک اگر صداقت داشتند سهمی هم برای سینمای انقلاب قائل می‌شدند. آقایان ملی بودن با انقلابی بودن منافاتی ندارد. این جشنواره فجر انقلاب اسلامی است.

* روزنامه جوان

نظرات

  • ۱۳۹۵/۱۰/۳۰ - ۱۶:۴۴
    0 0
    وای بر مدیران سینمایی که سینمای کافر کیش فرانسه را در سینمای انقلاب اسلامی و جشنواره ی فجر پیاده می کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.