شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰

میزگرد بررسی جشنواره فجر بر سینمای ایران

معلم: دبیر جشنواره باید پاسخگوی رفتار خودسرانه «هنروتجربه» باشد/ رئیسیان: کسب رضایت همگان، خطای اول دبیر جشنواره است!

علی معلم در برنامه هفت

سینماپرس: علی معلم گفت: وجود فستیوال فجر ضروری، لازم و دوست داشتنی است. اما سینمای ایران اگر می خواهد مطرح شود، فستیوال فجر باید تعریف حرفه ای و جهانی داشته باشد تا سیمرغ های آن اعتبار داشته باشند.

به گزارش سینماپرس، برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته در بامداد شنبه 9 بهمن ماه با موضوع بررسی تاثیر جشنواره فیلم فجر بر سینمای ایران روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت.


 
میزگرد بررسی جشنواره فجر بر سینمای ایران

علی معلم، یکی از میهمانان این میزگرد در ابتدا بیان داشت: وجود فستیوال فجر ضروری، لازم و دوست داشتنی است. اما سینمای ایران اگر می خواهد مطرح شود، فستیوال فجر باید تعریف حرفه ای و جهانی داشته باشد تا سیمرغ های آن اعتبار داشته باشند.

وی افزود: مسئله اصلی از تعریف برمی گردد. اساسا اگر تعریف وجود نداشته باشد، شیوه های اجرایی نیز بدست نمی آید و مدام در حال تغییر است و اینگونه می شود که در یک حرکت بی معنی جشنواره ملی از جهانی تفکیک می شود.

 
معلم: دبیر جشنواره باید پاسخگوی رفتار خودسرانه «هنروتجربه» باشد

علی معلم در ادامه بیان داشت افزود: جشنواره، محلی است برای ارائه آثاری که جنبه های مختلف صنعتی، سینمایی و کشف استعدادهای جوان دارند. الگوی جشنواره ما در دوره هایی که به نمونه های بین المللی خود نزدیک شد، بد نبود. اما الان می بینیم در دوره های بخش فیلم اول، دوم و... داریم و بعد حذف می شود. حتی امسال که بخش هنر و تجربه حذف شد، در حرکتی خودمختار خود این گروه برای خودش برنامه مستقل اعلام می کند! من نمی فهمم آقای حیدری اساسا پاسخگوی این مسئله هستند یا خیر؟ مگر جشنواره حسین قلی خانی است که هرکسی هر کاری دلش می خواهد بکند؟ اگر ما این ها را تعریف نکنیم هر فشاری می تواند از بالا یا پایین آنها را تغییر دهد.

این منتقد سینما افزود: هیچ جشنواره ای هیئت انتخاب اعلام نمی کند! آن هم یکی دو ماه مانده به جشنواره که شب و روز بنشینند 5-6 فیلم پشت هم در روز ببینند. نتیجه این انتخاب فردی می شود. در نمونه های جهانی دبیرحانه دائمی وجود دارد، مشاوران زیادی دارند، در طول سال جهان را رصد می کنند. اگر شما از ابتدای سال شروع به برنامه ریزی جشنواره کنید، می توان از قبل پیش بینی وورد برخی فیلم ها را کرد تا فیلمسازی به 6 ماه اول سال متوقف نشود.



رئیسیان: کسب رضایت همگان، خطای اول دبیر جشنواره است

علیرضا رئیسیان، دیگر میهمان میزگرد «هفت» نیز خاطرنشان کرد: قدم اشتباه اول از زمانی درست می شود که دبیر جشنواره بخواهد همه را راضی نگه دارد. یعنی ترکیب هیئت انتخاب، ترکیب هیئت داوران، تعداد و نوع فیلم ها برای رضایت دیگران باشد. من به جد معتقدم جشنواره ما باید دو دبیر داشته باشد. یک دبیر برای اجرا، یک دبیر برای طراحی و میزانسن درست انتخاب فیلم ها، تعداد فیلم ها، ترکیب هیئت داوران و ... .

این کارگردان افزود: از نظر من باید بخش بین الملل به جشنواره بازگردد، چون اضافه شدن آن برای تقویب بخش داخلی رخ داد. همچنین مدیریت ثابتی بر جشنواره حاکم شود، یعنی مدیریتی که اگر با دولت ها می خواهد عوض شود، لااقل 4 ساله باشد. همچنین داشتن طرح و ایده برای آنکه این جشنواره کانسپتش چه خواهد بود؟ لذا بنظرم من جشنواره فیلم فجر هر طور که باشد، رو به تخریب سینمای ایران می رود. مگر اینکه از نو بنشینیم و به مدل برای سینمای ایران برسیم. اینکه این جشنواره کجای این مدل می تواند کارکرد داشته باشد.

 

جشنواره ای مستقل با بودجه و مدیریت مستقل

وی گفت: خروجی جشنواره ها در تمام دنیا، آرای هیئت داوران است. بنابراین باید در انتخاب هیئت داوران دقت کرد. داور باید سینما را بداند. نباید کسی را به صرف جامعه شناس بودن عضو کرد. اگر سینمای ایران بخواهد رشد یاید، باید به الگوهای دقیق برگردد و سیاست های دقیق مستقل پیدا کند. بودجه جشنواره باید جریان مستقلی باشد تا بتواند با جذب اسپانسر در طول سال فعالیت خود را ادامه پیدا کند.

 

معلم: باید استانداری برای انتخاب فیلم ها وجود داشته باشد

در ادامه علی معلم افزود: این جشنواره با افق مشخص باید با مدیریتی مستقل از دولت، پیش رود. ارتباطش با دولت حفظ شود اما مستقل مدیریت شود. باید تعریف شود؛ هنری باشد، صنعتی باشد، نسبت آن با انقلاب اسلامی چیست، نسبت آن با امنیت ملی چیست و هر آنچه که گاهی در رسانه ها مطرح می شود. واگذاری با تعریف، ارتباط با دولت با تعریف در افق کلی. یعنی باید به مدیر جشنواره اجازه و اختیار داد تا کار خودش را کند و پاسخ آنها بعد از برگزاری است. یعنی مدیر جشنواره در ابتدا باید مخیر باشد و در نهایت پاسخگو. نه اینکه مثل امروز به او دیکته شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از دوستان  می گویند این فیلم های انتخاب شده سلیقه ای است! مگر خاله بازی است که سلیقه ای است؟ باید استانداری برای انتخاب فیلم ها وجود داشته باشد و فیلم ها براساس شاخص های تعیین شده انتخاب شوند! در تمام جهان باید به افکار عمومی پاسخ داده شود. ما تا نتوانیم این مسئله را فهم کنیم، یک سال یک مدیر با سیاست خاصی می آید و می گوید از نظر من سینما این است، سال بعد شخص دیگری می آید.

 این منتقد سینما با انتقاد از شیوه نعامل دولتها با سینماگران، گفت: این شیوه که دولتها در سال آخر بخواهند همه را راضی نگه دارند، ایجادکننده وضعیت فعلی است. ما تعاریف سینما را در ایران حتی صنفی نکرده ایم، بلکه گروهکی کرده ایم. دبیری جشنواره می توان از مدیریت بالادستی دولتی بیاید. این مسئله مهمی نیست. برای هر 4 ساله می تواند سیاست مدونی را داشته باشد.
 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.