چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳

سرنوشت فیلم درویش بر اساس شنیدهای سینماپرس؛

فارابی «رستاخیز» را خواهد خرید؟/ فیلمی که سرمایه گذاران آن در گمنامی به سر می برند!

رستاخیز-احمدرضا درویش-ایوبی-صالحی امیری

سینماپرس: برخی شنیدهای سینماپرس حکایت از آن دارد که توافقی بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی شکل گرفته تا بر این اساس بنیاد سینمایی فارابی نسبت به خریداری فیلم رستاخیز اقدام نماید و با کسب مالکیت فیلم، سازمان سینمایی از بحران خود ساخته خارج گردد.

«رستاخیز»، آخرین فیلم احمدرضا درویش، درباره‌ واقعه عاشورا و قیام امام‌حسین(ع) است که ساخت آن حدود ١٠ سال زمان برد. رستاخیز سال ٩١ تقریبا آماده‌ شده بود اما سازندگان فیلم نمی‌خواستند این فیلم در دولت احمدی‌نژاد نمایش داده شود و در نهایت در جشنواره سی‌ودوم فجر رونمایی شد. فیلم «رستاخیز» با همه جوسازی های انجام شده توسط عوامل فیلم با دستور وزارت ارشاد از پرده پایین کشیده شد تا همه امیدهای درویش برای اکران فیلمش در دولت روحانی، رنگ نیستی به خود بگیرد! تابوشکنی ناشی از نمایان سازی تصویر حضرت ابالفضل العباس(ع) و مغایرت هایی که میان روایت فیلم با حقیقت تاریخ وجود داشت، برخی از دلایلی است که موجب اعتراضات گسترده ای درباره اکران آن شد. به نحوی که ساعاتی پس از اکران فیلم «رستاخیز» در صبح ۲۴ تیر ۱۳۹۴ مقابل سینما شکوفه علیه فیلم تجمعی شکل گرفت که موجب توقف در اکران آن و پایین آمدن از پرده سینماها شد.

اما یکی از موضوعات پرچالش فیلم رستاخیز نامعلوم بودن نحوه تامین سرمایه آن است. در این میان بحث سرمایه گذاران عرب در این پروژه طرح شده است که بنا به گفته درویش در راستای ارادت به سید شهیدان عالم پا به صحنه گذارده بودند که البته بررسی دلایل واقعی مشارکت این سرمایه گذاران با توجه به نگره های اقتصادی در ساخت آثار سینمایی و نزد کمپانی های فیلمسازی، مساله ای قابل تحلیل و بررسی خواهد بود.

   

وقتی کار فیلم دینی به شکایت کشیده می شود!

با توقف اکران فیلم و عدم رضایت عوامل به اعمال اصلاحاتی در آن، احمدرضا درویش کارگردان فیلم سینمایی رستاخیز از شکایت در خصوص اکران نشدن این فیلم و درخواست غرامت ۴۰۰ میلیارد ریالی خبر داد که در این زمینه مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: دادگاه بدوی سوم مهرماه به نفع فیلم سینمایی رستاخیز رای صادر کرده است.

    

واکنش جنتی به شکایت عوامل رستاخیز

علی جنتی وزیر سابق ارشاد درباره شکایت تیم سازندگان فیلم سینمایی «رستاخیر» گفت: «این فیلم هم مانند برخی فیلم های دیگری است که به آنها اصلاحیه می زنیم. روی برخی از فیلم ها دهها اصلاحیه اعمال می شود و سازندگانشان هم هیچ مشکلی ندارند. آقایان می گویند شورا مجوز داده بود و بعد از آنکه مجوز داده شده در چند سینما اکران شده و شما آن را لغو کرده اید. ادعای خسارتشان در مورد این ماجرا است.»

جنتی تاکید کرد: «ما علیرغم اینکه فیلم «رستاخیز» از نظر برخی از جمله حوزه علمیه ۲۵ اشکال دارد یک اشکال را مورد توجه قرار دادیم. تیم سازنده از ابتدا به ما گفتند که نظر همه مراجع را گرفته اند در حالی که این کار را نکرده بودند ما هم به آنها گفتیم به هر حال تنها اشکالی که ما به شما داریم نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) است که آن را به صورت نورانی نشان بدهید و دیگر هیچ مشکلی وجود ندارد. حالا آقایان حاضر نیستند این کار را انجام بدهند و رفته اند شکایت کرده و ادعای خسارت کرده اند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال درباره ملزم شدن وزارت ارشاد توسط قوه قضائیه به پرداخت خسارت به سازندگان فیلم «رستاخیز» گفت: «نه، اصلا چنین چیزی نیست. بحث ۴۰ میلیارد تومان در میان نیست. ۵۷ درصد از بودجه این فیلم با مشارکت کسانی تامین شده که اصلا دنبال برگشت پولشان نیستند. ۳۵ درصد آنها خیرین کویتی هستند که بنده خودم یکی از کسانی بودم که بیشترین تلاش را کردم تا آنها را برای اسپانسر برای این فیلم دعوت کنم. ۲۲ درصد از هزینه فیلم هم توسط خیری در داخل کشور تامین شده است حالا تیم سازنده به‌دنبال چه چیزی از باقی این ۵۷ درصد هستند. به نظر می رسد بیشتر بدنبال مسائل مادی موضوع هستند تا مسائل معنوی.»

    

واکنش ایوبی به شکایت عوامل رستاخیز

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی درباره شکایت تهیه کننده فیلم رستاخیز از ارشاد اینگونه پاسخ داد: اگر حقوقی از عوامل تولید پروژه فاخر رستاخیر تضییع شده ما قطعا آن را جبران می‌کنیم و در آن شکی نیست. دوم اینکه ما برای صاحبان فیلم هم حقوق مادی قائلیم و هم حقوق معنوی. حق معنوی یعنی اینکه اگر اثری خلق شود با نگاهی خلق شده است و اگر صاحب اثر نخواهد تغییری در اثرش بدهد ما نمی‌توانیم او را ملزم کنیم اثرش را مطابق میل ما تغییر دهد. چون این اثر بخشی از روح و وجود معنوی و هنری کارگردان است.

   

تصمیم نهایی درباره فیلم رستاخیز چه خواهد بود؟

چالش پیش آمده برای فیلم رستاخیز نشان از اهمال جدی در مدیریت سینمای کشور است و ناآشنایی مدیران سینمایی با سینما باعث گردیده تا موضوعی معمولی، تبدیل به بحرانی برای سازمان سینمایی شود و موضوع سرنوشت فیلم رستاخیز همچنان در پرده ابهام قرار گیرد.

اما در این میان برخی شنیدهای سینماپرس حکایت از آن دارد که توافقی بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی برای برون رفت از این بحران شکل گرفته است. بر اساس این شنیده بنیاد سینمایی فارابی نسبت به خریداری فیلم رستاخیز اقدام خواهد کرد تا با کسب مالکیت فیلم، سازمان سینمایی از بحران خود ساخته خارج گردد.

فارغ از اینکه این شنیده چه مقدار صحت دارد و یا آنکه چگونه اجرایی خواهد شد و یا اصلا به مرحله اجرا خواهد رسید یا نه، چند نکته وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

اصولا فیلم رستاخیز که بر اساس گفته کارگردان آن «پول این پروژه را عاشقان امام حسین تامین کردند» چرا باید توسط بنیاد فارابی و با پول بیت المال خریداری شود؟ آیا وضعیت سینمای ایران به لحاظ بودجه ای آن قدر فراخ شده که می تواند برای خریدن فیلمی که قطعا با هزینه ای هنگفت ساخته شده اقدام نماید؟ اگر این امکان مالی مهیاست چگونه اولویت کاری فارابی به این موضوع خواهد رسید؟ تحقق این امر در سینمای نحیف کشور که بخش عظیمی از فعالان آن در بیکاری به سر می برند و به سختی امران معاش می کنند، چگونه قابل توجیه خواهد بود؟ آیا این کار جز پاک کردن صورت مساله چیز دیگری خواهد بود؟

از طرف دیگر در صورتی که این فیلم خریداری شود، مبلغ حاصل از خریداری به چه کسی یا کسانی پرداخت خواهد شد؟ آیا به عاشقان امام حسین(ع) که برای این فیلم سرمایه گذاری کرده اند پرداخت می شود و یا به تهیه کننده و کارگردان اثر پرداخت خواهد شد؟

به نظر می رسد تا زمانی که به صورت دقیق و شفاف میزان و منابع سرمایه گذاری فیلم رستاخیز مشخص نشود، هرگونه اقدامی که منجر به پرداخت مبلغی از منابع بیت المال برای این فیلم گردد، به نوعی تضییع حقوق بیت المال خواهد بود، مگر آنکه مدیران محترم سازمان سینمایی از پول شخصی خود مبادرت به چنین اقدامی نمایند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.