سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت سینما

آماده بلیت ۲۰ هزار تومانی باشید/ اخراج دهک‌های کم‌درآمد از سینما!

گیشه بلیط فروشی سینما استقلال

سینماپرس: همایون اسعدیان، رئیس شورای صنفی نمایش روز گذشته از تصمیم این شورا برای تعیین قیمت بلیت سینماهای ممتاز به طور شناور سخن گفته است؛ اقدامی که می‌تواند مخاطبان سینما را دچار دردسر کند.

همایون اسعدیان، رئیس شورای صنفی نمایش روز گذشته از تصمیم این شورا برای تعیین قیمت بلیت سینماهای ممتاز به طور شناور سخن گفته است؛ اقدامی که می‌تواند مخاطبان سینما را دچار دردسر کند. «قرارداد سه فیلم نوروزی در گروه‌های سینمایی به ثبت رسید و قیمت بلیت اکران نوروزی براساس توافق پخش‌کننده و سینمادار شناور خواهد بود.»


رئیس شورای صنفی نمایش درباره افزایش قیمت بلیت سینماها برای اکران نوروزی اینگونه توضیح داده: «قیمت بلیت پایه سینماها نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است، اما در آیین‌نامه جدید نمایش که به زودی مصوب می‌شود، قرار است بلیت سینماهای ممتاز با نظر پخش‌کننده و سینمادار از ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان متغیر باشد. این تصمیم باعث می‌شود پخش‌کننده و سینمادار درباره فیلم اکران شده دقت لازم را انجام دهند تا براساس شرایط جغرافیایی منطقه و نیازسنجی مخاطب در قیمت بلیت به توافق برسند. قیمت بلیت بعد از هماهنگی لازم میان پخش‌کننده و سینمادار تعیین و به شورای صنفی نمایش اعلام می‌شود. قیمت بلیت به صورت هفتگی تغییر می‌کند و سانسی نخواهد بود. بنای کهنه و سیستم‌های قدیمی برخی از سینماهای کشور سبب شده که این سالن‌ها با استقبال کمتری نسبت به سالن‌های دیگر مواجه شوند، البته اسعدیان عنوان کرده که این طرح در سینماهای ممتاز انجام می‌شود، ولی معلوم نیست آنچه وی با عنوان نیازسنجی مخاطبان از آن یاد کرده دقیقاً قرار است چه ویژگی‌هایی را شامل شود که بر قیمت بلیت می‌تواند تأثیرگذار باشد. به نظر می‌رسد که این نوع از بلیت‌فروشی با موفقیت همراه نباشد و در مرحله اجرا با مشکلاتی مواجه شود چراکه تعیین آنچه نیازسنجی خوانده شده است موضوع گنگی است و ابداً امکان تفاهم روی این اصطلاح گنگ وجود نخواهد داشت.

موضوع عجیب دیگری که در سخنان رئیس شورای صنفی نمایش به چشم می‌آید و البته قدری عجیب است افزایش تقریباً صددرصدی قیمت بلیت سینماست. میانگین قیمت بلیت سینما در حال حاضر ۱۰ هزار تومان است که اگر قرار باشد در طرح شناور این شورا در برخی سینماها تا ۲۰‌هزار تومان افزایش پیدا کند شاهد افزایش صددرصدی قیمت بلیت هستیم که با منطق اقتصادی سازگار نیست. این تصمیم می‌تواند سینما را از سبد اقتصادی بخشی از مردم حذف کند. معلوم است که این گرانی بی‌ضابطه به هیچ عنوان به نفع سینما نیست. از این اقدام می‌توان حتی با عبارت «بیرون کردن دهک‌های کم‌درآمد از سینما» یاد کرد. یکی از اهداف اصلی دولت‌ها و بخش‌های حاکمیتی در دنیا بالا بردن سهم کالاهای فرهنگی و هنری در سبد خانوارهاست و از طرق مختلف سعی می‌شود این سبد به لحاظ فرهنگی پربارتر باشد. طبیعی است که با بالا رفتن قیمت بلیت سینما چند دهک درآمدی به طور عادی قید سینما رفتن را خواهند زد و سینما با این وضعیت پس از مدتی تنها به هنری لوکس تبدیل می‌شود که دهک‌های درآمدی متوسط به بالا در طول سال می‌توانند از آن استفاده کنند. این مسئله برای طیف‌های فکری که از اساس مخالف سینما هستند می‌تواند جذاب باشد اما برای اهالی سینما و طرفداران رشد سینما که خواهان استقبال اقشار مختلف از این هنر تأثیرگذار هستند بالا رفتن بلیت اتفاق خوبی قلمداد نمی‌شود.

همایون اسعدیان در بخش دیگری از سخنانش درباره تصمیمات دیگر شورای صنفی هم گفته: «قرارداد سه فیلم «سه بیگانه» در گروه ماندانا، «ماجرا نیمروزی» در گروه کورش و «یک روز بخصوص» در گروه آزادی بسته شد. فیلم «خوب بد جلف» نیز پیش از این نمایش خود را آغاز کرده بود. از صبح چهارشنبه (چهارم اسفند) فیلم سینمایی «ماحی» در گروه آفریقا اکران خود را ادامه می‌دهد و «شاباش» از این گروه تعویض می‌شود. فیلم «افسونگر» جایگزین «چهار اصفهانی در بغداد» در گروه ماندانا خواهد شد. فیلم «هلن» نیز در گروه کورش از چهارم اسفندماه به نمایش درمی‌آید. اسعدیان درباره تغییر سرگروه‌های سینمایی توضیح داده: «شش گروه سینمایی در اکران نوروزی مانند سال گذشته فعالیت می‌کنند، اما بعد از اکران نوروزی سینما آفریقا از سرگروهی حذف و سینما قدس جایگزین خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.