چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۷

سینماپرس و یک گزارش خواندنی/ بخش اول

تلخ و شیرین های زندگی سینماگران در سال ۹۵/ بیکاری سینماگران و حادثه پلاسکو تلخ ترین واقعه سال!

گودرزی-سعادت-تیرانداز-لواسانی-فرجاد-قنبری-زاهدی-گیتی-امینی خواه-عباس میرزایی-عباسی

سینماپرس: یکی از علایق دوستداران سینما اطلاع از حال و هوای هنرمندان محبوب خویش است اینکه چه اتفاقاتی را در طول زندگی خود سپری نموده است. همزمان با سال نو سینماپرس تلخ و شیرینی های زندگی برخی از سینماگران ایرانی در سال ۹۵ را از ایشان سوأل کرده و با رضایت آنان در معرض دید مخاطبان خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس همزمان با آغاز سال ۱۳۹۶ با ۱۱ تن از هنرمندان رشته های گوناگون سینمایی در رابطه با مسائل تلخ و شیرینی که در سال ۹۵ شاهد آن بودند به گفتگو نشستیم. اغلب هنرمندان از واقعه تلخ و دردناک ساختمان پلاسکو که منجر به شهادت تعدادی از آتشنشانان و وفات برخی از هم میهنمان مان شد به عنوان تلخ ترین وقایع سال یاد کردند؛ جالب توجه اینکه اکثریت هنرمندان با بیان اینکه لحظه شیرینی را در سال ۹۵ شاهد نبودند آرزود کردند که در سال ۹۶ وقایع شیرین بر وقایع تلخ و دردناک غلبه کند.

ماحصل گفتگوی سینماپرس با فاطمه گودرزی، مریم سعادت، سیما تیرانداز، مژده لواسانی، مونا فرجاد، رهبر قنبری، حسن زاهدی، حسین گیتی، مهدی امینی خواه، مرتضی علی عباس میرزایی و پیمان عباسی در ذیل مطلب نقل شده است.

فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه واقعه تلخ و دردناک آتش سوزی ساختمان پلاسکو یکی از بدترین اتفاقات سال های اخیر کشور بوده اظهار داشت: این واقعه دردناک به شدت همه مردم ایران را متأثر و متألم کرد و قطعاً تا مدت ها درد و رنج ناشی از این حادثه از اذهان مردم پاک نخواهد شد؛ البته علاوه بر این واقعه دردناک درگذشت تعداد کثیری از سینماگران مطرح و برجسته کشور نیز قلب جامعه هنری را به شدت به درد آورد.

وی ادامه داد: در رأس همه هنرمندان فقید درگذشت زنده یاد عباس کیارستمی که به دلیل اهمال کاری پزشکان فوت شد قطعاً هرگز از یادمان نخواهد رفت و من شخصاً تا مدت ها از این اتفاق ناراحت و پریشان احوال بودم و آروز می کنم که ای کاش دیگر هرگز و هرگز شاهد این اتفاقات تلخ نباشیم و اگر هر شخصی در هر سمتی در کار خود اهمال کاری می کند مسئولان ذیربط به طور جدی با وی برخورد داشته باشند.

این بازیگر در خاتمه تأکید کرد: متأسفانه هیچ اتفاق شیرینی در سال ۹۵ یادم نمی آید و یقین دارم که اغلب مردم و سینماگران هم در سال ۹۵ شاهد اتفاق زیبا و قشنگی به صورت عمومی نبوده اند!

مریم سعادت دیگر بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر هم در این باره گفت: مزه شیرینی در زندگی که تقریباً مدت ها است از یاد همه ما رفته است و من هم مانند بخش عمده ای از مردم در سال ۹۵ شاهد هیچ اتفاق شیرینی نبودم اما تلخی ها متأسفانه همچنان ادامه دار هستند و سال به سال هم مزه تلخی بیشتر و بیشتر در دل و جان ما نفوذ پیدا می کند؛ بدترین و تلخ ترین اتفاق سال ۹۵ برای من درگذشت مادرم بود که همچنان از آن متأثر و درمانده هستم.

سیما تیرانداز بازیگر سینما و تلویزیون نیز در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس گفت: فاجعه گرد و غبار و آلودگی استان خوزستان و قطع مکرر آب و برق هم میهنمان و همچنین بیماری های بسیاری که ناشی از آلودگی هوا و ریزگردها است و اهمال کاری مسئولان ذیربط بود قطعاً یکی از دردناک ترین اتفاقات در سال ۹۵ است؛ متأسفانه تلخی ها در کشور ما تمامی ندارد و بخش عمده ای از این تلخی ها ناشی از اهمال کاری افرادی است که مسئولیت هایی را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در سال ۹۵ ما شاهد درگذشت تعداد زیادی از هنرمندان مطرح بودیم و همکاران بسیار خوبی را از دست دادیم که قطعاً نه فقط برای من که برای همه اهالی سینما و تلویزیون و مردم شریف ایران دردناک بود و متأسفم از اینکه هیچ خاطره شیرینی از سال ۹۵ در ذهن ندارم!

مژده لواسانی مجری با سابقه رادیو و تلویزیون در این باره گفت: متأسفانه همه اتفاقاتی که در سال ۹۵ شاهد آن بودیم تلخ و دردآور بودند که در رأس همه این اتفاقات آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو و شهادت آتشنشانان بود. واقعه پلاسکو تلخی ها و دردهای سال ۹۵ را تکمیل کرد؛ قبل از آن ما شاهد وقایع تلخ دیگری از جمله حادثه قطار تبریز-مشهد و یا ترور زائران حسینی (ع) در راهپیمایی اربعین بودیم که قلب های همه مردم ایران را به درد آورده بود.

این مجری تأکید کرد: من بسیار متأسفم که سال به سال ما شاهد تلخی های بیشتر و بیشتری در سطح عمومی کشور هستیم که بخش عمده از این تلخی ها ناشی از اهمال کاری مسئولان است و امیدوارم در سال جدید دیگر شاهد این نوع وقایع و اتفاقات دردناک نباشیم.

وی در خاتمه با بیان اینکه شیرین ترین اتفاق زندگی اش در سال ۹۵ اجرای برنامه «اربعین» از پشت بام حرم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بوده است اظهار داشت: اینکه توانستم برای دومین سال متوالی اجرای این برنامه را در این مکان مقدس و معنوی بر عهده داشته باشم برایم خاطره ای بسیار شیرین و دل انگیز بود که قطعاً شیرینی و حلاوت آن تا سال ها در ذهن و قلب و وجودم باقی خواهد ماند.

مونا فرجاد بازیگر جوان سینما و تلویزیون دیگر هنرمندی بود که سال ۹۵ را سرشار از لحظات و وقایع تلخ و دردناک دانست و در این باره به خبرنگار سینماپرس گفت: واقعه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو تلخ ترین اتفاق سال بود و بدتر از همه این بود که این حادثه به دلیل اهمال کاری مسئولان رخ داده بود.

وی ادامه داد: اما در دل این واقعه و حادثه تلخ و دردناک ما شاهد لحظات بسیار شیرین و جذابی بودیم از جمله اینکه این واقعه باعث شد تا یک سری معانی که شاید سال ها رسماً در عملکردها به فراموشی سپرده بود مجدداً معنا یابد؛ معانی ای مانند ایثار و شهادت و از خودگذشتگی! ما همواره در کشورمان ید طولایی برای به یدک کشیدن این معانی داشته و داریم اما بعد از سال ها که جنگ تمام شده حادثه پلاسکو باعث شد تا دوباره معنای واقعی این معانی در بطن زندگی عموم افراد جامعه جاری و ساری شود.

این بازیگر خاطرنشان کرد: اکنون ما شاهد آن هستیم که مردم ما وقتی که یک آمبولانس یا ماشین آتشنشانی را می بینند راه را برای عبور آن باز می کنند و همین اتفاق برای ما شیرین است!؛ البته تأکید می کنم که سلامتی و سالم بودن و سالم زیست کردن نیز جزو اتفاقات شیرینی است که باید قدر آن را بدانیم و از خداوند بابت این نعماتش متشکر باشیم.

رهبر قنبری مستندساز و کارگردان سینما نیز با بیان اینکه تلخ ترین اتفاق سال ۹۵ برای من این بود که مسئولان نهادهای مختلف سینمایی به دلیلی نامعلوم همه فیلمنامه هایم را رد می کردند اظهار داشت: اما شیرین ترین اتفاق آن بود که من جلوی همه آن ها ایستادگی کردم و هرطور که شده فیلم خودم را ساختم!

حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس گفت: فوت ۲ تن از بستگان نزدیکم در سال ۹۵ دل مرا به شدت به درد آورد و روحم را آزرد و باعث شد تا این سال برایم توأم با تلخکامی باشد اما اینکه دخترم توانست با معدل ۱۹/۹۰ در رشته نقاشی دانشکده معماری قبول شود برایم احساس بسیار شیرینی بود و باعث شد تا همه تلخی ها و دردهایم به فراموشی سپرده شود. دختر من در حالی در دانشکده با این معدل بسیار خوب قبول شد که روی پای خود ایستاده بود و هیچ پشتوانه ای نداشت و این بیشتر و بیشتر مرا خوشحال کرد که فرزندی اینگونه خودساخته دارم.

حسین گیتی منتقد سینما نیز در این باره گفت: دروغ ها، دغل بازی ها، تهمت ها، خیانت ها، بدگویی ها، بد عهدی ها، دل شکستن ها، باندبازی ها و امثال چنین اتفاقاتی که بسیار و بسیار در سینمای ما وجود دارد و در تمامی اقشار و دسته های سینمایی هم وجود دارد جزو تلخ ترین اتفاقات سال ۹۵ بود اما در این میان شیرین ترین اتفاقات زندگی من در سال ۹۵ خواندن کتاب های تازه سینمایی و دیدن فیلم با دوستانم بود و امیدوارم که همین اندک دوستی ها در سینمای ما ادامه داشته باشد و ما شاهد این همه باندبازی و بی احترامی به پیشکسوتان و... نباشیم.

مهدی امینی خواه بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه تلخ ترین اتفاق زندگی من در سال ۹۵ فوت ناگهانی یکی از هوادارانم بود که برای تماشای بازی ام به پشت صحنه فیلم «بیداری در خواب» که در شهر شیراز فیلمبرداری می شد آمده بود اظهار داشت: این خانم جوان هنگامی که در پشت صحنه حضور داشت ناگهان دچار ایست قبلی شد و جلوی چشم یکایک ما در یک لحظه فوت کرد و باعث شد که فیلمبرداری ما متوقف شود و حال همه حاضران در پشت صحنه فیلم گرفته شود.

وی ادامه داد: اما خاطرات تلخ به همینجا بسنده نشد و تمامی وقایع تلخی که ایران و جهان شاهد آن بود دل مرا نیز به درد آورد و شاید تنها شیرینی که در سال ۹۵ شاهد آن بوده ام حضور در فیلم های متعدد و لوکیشن هایی در سراسر کشور از شمال تا جنوب و شرق تا غرب بود.

مرتضی علی عباس میرزایی فیلمساز جوان سینما نیز در پاسخ به این سوأل گفت: تلخ ترین اتفاق زندگی من در سال ۹۵ درگذشت زنده یاد نیما طباطبایی بود که سال ها با وی رفاقت و دوستی داشتم و درگذشت ناگهانی وی مرا در بهت و ناباوری برد اما بهترین اتفاق سال من که شاید بهتر بگویم یک نقطه عطف در زندگی ام محسوب می شود ساختن اولین فیلم سینمایی ام «انزوا» بود که در جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت و با بازخوردهای بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد.

پیمان عباسی فیلمنامه نویس جوان سینما هم تلخ ترین اتفاق زندگی اش در سال ۹۵ را انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا برشمرد و گفت: آمدن ترامپ نه تنها برای من که قطعاً برای بسیاری از مردم جهان واقعه ای تلخ و دردناک بود!  همچنین از اینکه می بینم بسیاری از هنرمندان در بیکاری به سر می برند و کسی هم فکری به حال و روز آن ها نمی کند متأسف می شوم و امیدوارم شرایطی مهیا شود که همه هنرمندان بتوانند با جان و دل برای رشد و اعتلای هنر کشور کار کنند.

وی در خاتمه گفت: اما آشنایی ام با یک دوست جدید آقای دکتر قائدی که پزشکی بسیار حاذق و متبحر است و فردی بی نظیر در تمامی عرصه های زندگی است جزو شیرین ترین اتفاقات زندگی ام در سال ۹۵ بود که به این اتفاق افتخار می کنم و امیدوارم در سال ۹۶ بتوانم دوستان بیشتری را پیدا کنم چرا که همیشه به داشتن دوستان خوب مفتخرم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.