جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷

اکران نوروزی و یک دنیا علامت سوأل!

از ۳ فیلم کمدی تا توجه به ژانرهای کودک، سیاسی و اجتماعی در نوروز ۹۶/ از ۷ فیلم اکران نوروزی بیشتر بدانید

فیلم نوروز ۱۳۹۵

سینماپرس: نوروز ۹۶ مصادف با اکران ۷ فیلم سینمایی است؛ ۷ فیلم در ژانرهای مختلف از کمدی گرفته تا کودک، سیاسی و اجتماعی؛ اما سوأل این است که آیا اکران همزمان ۳ فیلم سینمایی کمدی در یک زمان مناسب است و بهتر نبود که اکران این فیلم ها در طول سال تقسیم می شد؟ آیا فیلم رئیس شورای صنفی نمایش برای اکران نوروزی مناسب است؟ و ده ها سوأل دیگر از این قبیل!

به گزارش خبرنگار سینماپرس اکران نوروزی همواره یکی از مهمترین و پرطرفدارترین اکران های سینمایی است و اغلب اهالی سینما، فیلمسازان و تهیه کنندگان مایل هستند که فیلم های شان در این زمان روی پرده برود. «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی، «گشت ۲» به کارگردانی سعید سهیلی، «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسم خانی، «سه بیگانه» به کارگردانی مهدی مظلومی، «یک روز به خصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان و «پینوکیو، عامو سردار و رئیسعلی» به کارگردانی سیدرضا صافی ۷ فیلمی هستند که قرار است مخاطبان را در این فصل پررونق به سالن های سینما بکشانند. در این مطلب سعی شده نگاهی کوتاه به این ۷ فیلم داشته باشیم تا مخاطبان بتوانند بر اساس سلایق و معیارهای شان دست به انتخاب آثار بزنند.

«ماجرای نیمروز» یک تریلر پلیسی است که در بستر قصه به حوادث و وقایع سال ۱۳۶۰ می پردازد. «ماجرای نیمروز» با فیلم قبلی این کارگردان به جهت قصه گو بودن و فضا سازی بسیار متفاوت است. تمام صحنه های «ماجرای نیمروز» در تهران و اطراف شهر فیلمبرداری شده است. مهدویان داستان حساس و تاریخی‌اش را چنان نفس‌گیر و با حوصله روایت می‌کند و به خوبی می‌داند از فرم چگونه استفاده کند تا تماشاگر را روی صندلی میخکوب نماید. نماهای فیلم که انگار یک‌سری نمای گزارشی بی‌کیفیت هستند نه تنها بافت و معماری آن زمان را به خوبی بازسازی می‌کند بلکه به فیلم چنان التهاب فزاینده‌ای می‌بخشد که در سینمای ایران بی‌سابقه است. این فیلم در جشنواره ۳۵ ام فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. همچنین بهزاد جعفری طادی سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس را برای این فیلم با خود به خانه برد.

عوامل این فیلم عبارتند از: کارگردان: محمد حسین مهدویان، فیلمنامه:محمد حسین مهدویان و ابراهیم امینی، مدیر فیلمبرداری:هادی بهروز، طراح گریم:محسن دارسنج، طراح صحنه و لباس:بهزاد جعفری، تدوین:سجاد پهلوان زاده، صدابردار:هادی ساعد محکم، صدا گذار:مهرشاد ملکوتی، موسیقی:حبیب خزایی فر، مدیر تولید:سعید شرفی کیا، جلوه های ویژه:محسن روزبهانی، برنامه ریز:وحید کاشی، دستیار اول کارگردان:عبدالرحیم صاحب الفصول، انتخاب بازیگر و بازیگردان:ابراهیم امینی، عکاس:سحاب زری باف، مجری طرح:کامران حجازی و تهیه کننده:سید محمود رضوی. بازیگران: مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، هادی حجازی فر، مهدی زمین پرداز، حسین مهری، محیا دهقانی، لیندا کیانی، امیراحمد قزوینی، امیرحسین هاشمی و جواد عزتی با حضور مهدی پاکدل.

«آباجان» جدیدترین ساخته سینمایی هاتف علیمردانی فیلمی در بستر دفاع مقدس است؛ این فیلم روایت خانواده ای که در  دهه ۶۰ و شهر زنجان زندگی می کنند. خانواده ای که جنگ و فضای آن سال ها تأثیر زیادی روی زندگیشان می گذارد. این اثر سینمایی در جشنواره نتوانست نظر مثبت منتقدان را به سوی خود جلب کند. عوامل اصلی این اثر سینمایی عبارتند از: نویسنده و کارگردان: هاتف علیمردانی، مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان، تدوین: امیر ادیب پرور، طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری، طراح چهره پردازی: مهرداد میرکیانی، صدابردار: محمود خرسند، آهنگساز: افشین عزیزی، طراح جلوه های ویژه: محمد لطفعلی، منشی صحنه: نسیم سید علیخانی، عکاس: علی نیک رفتار، مشاور رسانه ای: آریان امیرخان و تهیه کننده: هاتف علیمردانی. بازیگران: فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، شبنم مقدمی، محمود نظرعلیان، فریبا متخصص، ماهان نصیری ندا، محمدرضا غفاری و...

«گشت ۲» به کارگردانی سعید سهیلی فیلمی در امتداد فیلم سینمایی «گشت ارشاد» است؛ فیلمی که در زمان اکرانش با حواشی زیادی روبرو شده بود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: عباس و حسن پس از پنج سال از زندان آزاد شده، سراغ عطا می روند. عطا در این مدت در کما بوده و به تازگی بهوش آمده و به زندگی عادی بازگشته. این سه رفیق دوباره با هم همرا شده، در پی کاری شرافتمندانه می گردند. اما پس از تلاش های بسیار، ناچار می شوند دوباره... ه.

لیست عوامل فیلم سینمایی «گشت ۲» عبارتند از کارگردان: سعید سهیلی، فیلمنامه‌نویسان: مهدی محمدنژادیان و سعید سهیلی، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، طراح صحنه: عباس بلوندی، تدوینگر: حسن ایوبی، طراح لباس: مهناز غنی، مدیر صدابرداری: عباس رستگارپور، مجری طرح و مدیر تولید: رحمت عبدالله زاده، طراح گریم: امید گلزاده، مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان: حسن لفافیان، دستیار برنامه ریز: مسعود جیرانی، دستیار دوم کارگردان: حمیدرضا بیدگل، دستیار سوم کارگردان: محمد منتظمی، منشی صحنه: شیدا باسمه چی، عکاس: محمد بدرلو، تصویربردار پشت صحنه: یاسر حمزه، دستیار یک فیلمبردار: امید رخُ افروز، دستیار دو فیلمبردار: هادی منوچهر پناه، نورپرداز: حامد اوتادی، دستیار نور: علی ایزدی، دستیار نور: آرمین عجزی، تراولینگ: فرانک کیان، دستیار تراولینگ: علی منوچهر پناه، سینه موبیل فیلمبرداری: احمد آل زمانی، دستیار اول صحنه: حبیب کریم زاده، صحنه: میثم کرمی، مدیر صحنه: اصغر اسدی، دکوراتور: محمد جامه بزرگی، دستیار صحنه: ابوالفضل چاه هه، سینه موبیل صحنه: حسن اصفهانی، دستیار تدوین: حسین حشمت نیا، دستیار لباس: گلاره دربندی، علی محمدی، صدابردار: امید عاشوری، دستیار صدا: وحید آقایی، مدیر تدارکات: سعید کنگاور نظری بازیگران: حمید فرخ نژاد، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، بهاره افشاری، اسدالله یکتا و...

«خوب، بد، جلف» اولین ساخته سینمایی پیمان قاسم خانی به عنوان یکی از فیلم های اکران نوروزی در ایام جشنواره فجر با واکنش های متفاوتی همراه بود؛ عده کثیری از منتقدان و اهالی رسانه این فیلم را یک کمدی سطح پایین و نازل می دانستند و برخی دیگر هم از آن بسیار تعریف کردند. داستان این فیلم بعد از شهرت پژمان جمشیدی روایت می‌شود. جایی که تهیه‌کننده‌ای با بازی ویشکا آسایش قصد دارد کارگردانی یک فیلم پلیسی را به مانی حقیقی بسپارد و اصرار دارد از پژمان جمشیدی و سام درخشانی در فیلم استفاده کند. همین موضوع باعث می شود این دو نفر درگیر اتفاقاتی غیر منتظره، خارج از فیلم و سینما شوند. بازیگران:پژمان جمشیدی، حمید فرخ نژاد، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، بیژن امکانیان، سام درخشانی، امیر مهدی ژوله، آزاده صمدی، علی اوجی، نیوشا ضیغمی، محراب قاسم خانی و پیمان قاسم‌خانی.

«سه بیگانه» یکی از پر سر و صداترین فیلم های اکران نوروز ۹۶ است؛ فیلمی که سازنده اش مدتی قبل به شبکه های ماهواره ای معاند فارسی زبان پناه برد و برای آن ها مبادرت به ساخت فیلم و سریال کرد و بعد از آن شنیده شد که یکی از شخصیت های این فیلم با بازی حمید لولایی ایفاگر نقش حسن روحانی رئیس جمهور فعلی کشور است که این خبر نیز با تکذیب عوامل سازنده اش روبرو شد.

این فیلم داستان سه مأمور خارجی است که برای انجام عملیاتی با نقشه‌ای دقیق و از پیش تعیین شده وارد ایران می‌شوند اما از لحظه‌ی ورود با موقعیت‌های ویژه‌ای روبرو می‌شوند که برنامه‌های آنان را برهم می‌ریزد. امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، مجید صالحی، لیلا اوتادی، برزو ارجمند، سحر قریشی، حسین محب‌اهری، رابعه اسکویی، شیوا خسرو مهر، علی کاظمی، کیانوش گرامی و حمید لولایی بازیگران اصلی «سه بیگانه در سرزمین ناشناخته» هستند.

«یک روز به خصوص» فیلمی است که خیلی از اهالی سینما اعتقاد دارند برای اکران نوروزی مناسب نیست و ریاست سازنده آن بر شورای صنفی نمایش باعث شده تا در لیست اکران نوروزی قرار بگیرد.

داستان این فیلم درباره پسری به نام حامد است که باید برای عمل قلب خواهرش دست به انتخاب بزند، انتخابی که در آینده مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار می‌دهد. اسعدیان این فیلم را بعد از چهار سال دوری از سینما جلو دوربین برده است و هم اکنون آماده نمایش است و پروانه نمایش اثر صادر شده است و اولین نمایش آن در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بود که توانست در بخش جلوه های ویژه میدانی جایزه بگیرد. در این فیلم مصطفی زمانی، فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار، محسن کیایی، شیرین آقاکاشی، شیرین یزدان‌بخش با معرفی افسانه کمالی، مجتبی پیرزاده، بازیگر خردسال:ایلیا نصر الهی حضور دارند. سایر عوامل:نویسندگان: همایون اسعدیان و مجید قیصری، مجری طرح: مازیار میری، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: مریم هژیروند، طراح چهره‌پردازی: مهردادمیرکیانی، طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری، صدابرداران: ساسان نخعی، محمود کاشانی، مدیر تولید: مجید کریمی، منشی صحنه: ندا قائدی، دستیار اول فیلمبردار: آرش رمضانی، عکاس: مهدی دلخواسته، مشاور رسانه‌ای: بیتا موسوی، مدیر تدارکات. سید رسول سید حاتمی.

«پینوکیو، عاموسردار و رئیسعلی» به کارگردانی سیدرضا صافی اثری است که پیش از این توانسته جوایز بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم و بهترین دستاورد فنی و هنری از بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودک و نوجوان در سال ۱۳۹۴ و تندیس زرین بهترین فیلم بخش بین‌الملل و جایزه ویژه هیئت داوران از چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را بدست آورد.

حجت شورکی، حسین قفلی، جوهر تنگستانی، علی نیک‌فر، اصغر جوادی، احمد قربانی، علیرضا میرشکاری، جعفر بهستانی، جهانگیر اژدری، عباس بارونی، مهدی جهانبخشیان، وحیده حسینی و مهرنوش ذوالفقاری از جمله بازیگران این فیلم هستند.   عوامل فیلم «پینوکیو، عاموسردار و رئیسعلی» عبارتند از:کارگردان: سیدرضا صافی، تهیه‌کننده:ناصر عنصری، فیلم‌نامه‌نویس: سید رضا صافی، مریم رنجبر، فیلم‌بردار: سید رضا مهیمنیان‌پور، تدوینگر: سید رضا صافی، صدابردار: روح‌الله (مسیح) حد پور سراج، صداگذار: آرش قاسمی، طراح صحنه و لباس: نیلوفر فولادی، چهره‌پرداز: جلال امیری مرند و...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.