یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲

ضرورت تقویت جایگاه هنر انقلاب از منظر سینماگران/۱

بیدل: بعد از گذشت سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان مانیفست هنر انقلاب استخراج نشده است

داود بیدل در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی«روزگاری عشق و خیانت»

سینماپرس:داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی در رابطه با ضرورت تقویت جایگاه این هنر ارزنده گفت: بعد از گذشت سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان مانیفست هنر انقلاب استخراج نشده و این برای ما بسیار دردآور و تلخ است چرا که ما به شدت نیازمند آن هستیم که روح کلی انقلاب در قالب آثار هنری دمیده شود و همه مردم بتوانند از برکات آن بهره مند گردند.

کارگردان فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما برای احیای هنر ارزنده انقلاب نیاز به یک تحول جدی و اساسی داریم و بایستی با نظارت تمامی مراجع و دستگاه های ذیربط، تنها کسانی در رأس کار باشند که انقلاب اسلامی را قبول داشته و با آن عجین هستند. متأسفانه طی تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد ما شاهد هیچ گونه پژوهش عمیق و جدی از سوی مسئولان فرهنگی و هنری کشور برای تبیین مفاهیم ارزشی هنر انقلابی و دستیابی به یک مانیفست راجع به آن نبوده ایم.

وی ادامه داد: رابطه هنر انقلاب با فرهنگ هنوز برای ما مشخص نیست و متأسفانه طی تمامی این سال ها هیچ متریالی در اختیار هنرمندان متعهد و ارزشی قرار نگرفته تا آن ها بتوانند در حوزه ها و رشته های مختلف برای ترویج هنر انقلاب کاری شایسته و درخور انجام دهند.

این فیلمساز سپس با بیان اینکه در ابتدای دهه ۶۰ و سال های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی برخی حرکت های خودجوش توسط هنرمندان انقلابی و ارزشی در این راستا انجام شد اما به دلیل عدم حمایت مدیران فرهنگی و هنری وقت در نطفه خاموش گردید اظهار داشت: سیستم مدیریت فرهنگی در کشور ما همواره به گونه ای عمل کرده که به نوعی نافی هنر انقلاب اسلامی بوده است؛ ما امروزه نیاز به آسیب شناسی جدی داریم تا بتوانیم چرایی این اتفاق را بیابیم و بر اساس آن برای احیای هنر ارزنده انقلاب اسلامی در آینده برنامه ریزی کنیم.

بیدل خاطرنشان کرد: مسئولانی که شمع هنر انقلابی را خاموش کرده اند باید برای آن پاسخگو باشند؛ هنر انقلابی هنری متعهد است که جدا از مردم و خواسته ها و آرمان ها و نیازهای آن ها نیست و قطعاً پرداختن به آن برای عموم مردم دارای جذابیت های زیادی است.

کارگردان سریال تلویزیونی «در قصه ها زندگی می کنند» تأکید کرد: دشمنان ما در کشورهای غربی همواره از طریق رسانه ها در حال تولید برنامه هایی هستند تا از آن طریق جامعه ایران را دچار فروپاشی کنند؛ این حقیقتی است که متأسفانه مدیران فرهنگی کشور ما نسبت به آن واقف نیستند و همین امر باعث شده که ما به جای تولید آثار هنری مبتنی بر فرهنگ اصیل انقلابی، دست به تولید آثاری بزنیم که بعضاً هیچ سنخیتی با انقلاب ندارند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: احیای هنر انقلاب اسلامی کار دشواری نیست؛ ما می توانیم با یک حرکت جهادی ضمن حمایت از تمامی هنرمندان متعهدی که پس از انقلاب اسلامی نسبت به آرمان های آن وفادار بوده اند و تربیت نیروهای زبده و جوان کاری کنیم تا این هنر روز به روز بیشتر و بیشتر دچار ترقی و پیشرفت شود. ما باید از کارهای شعاری و کلیشه ای دوری کنیم و سعی داشته باشیم تا با همراه سازی مردمی که تشنه تبیین مفاهیم ارزشمند انقلابی در قالب آثار هنری هستند دست مدیران و مسئولانی که همواره سعی بر خاموش سازی این هنر ارزشمند دارند را کوتاه کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.