چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷

محمدرضا شفیعی در گفت‌وگو با سینماپرس؛

سینماهای دنیا آثارشان به سمت پوچی و جهالت می‌رود اما سینمای ما محتوا محور است/ شهید آوینی یک نابغه بود

محمدرضا شفیعی

سینماپرس: محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون معتقداست: سینما و هنرهای نمایشی ایران تفاوت زیادی با سینماهای دنیا دارد؛ به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی که شاهد رویکردی متفاوت در این حوزه‌ بودیم.

محمدرضا شفیعی، تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینماپرس،  در در زمینه جایگاه فعلی هنر انقلاب در میان مردم پس از گذشت سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی نیز توضیح داد: سینمای ایران و اساسا هنرهای نمایشی کشورمان که شامل تلویزیون، مستند، فیلم کوتاهو ... می‌شود، همه این شاخه‌ها یک تفاوت بسیار مهمی با خیلی از سینماهای دنیا من‌جمله سینمای هالیوود دارند و بعد از گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی ما شاهد یک رویکرد متفاوت در این زمینه بودیم که البته این به معنای این نیست که ما هیچ ایرادی نداشتیم و خوب مطلق بودیم. برآیند کلی که شخصا از این اتفاق دارم این است که ماصاحب یک سینما و استراتژیک هنری هستیم که بااستراتژیک دنیا کاملا متفاوت است..

وی در ادامه همین بحث افزود: اکثر فیلم‌های سینماهای دنیا آثارشان به سمت پوچی و جهالت می‌رود اما آثارسینمای ما بیشتر محتوا محور است، این یک دفاع کلی ازسینما و هنر انقلابی کشورمان است. ما باید پتانسیل هنری‌مان را به‌روزتر کنیم و از این مسئله غافل نشویم تا بتوانیم همین مسیرمان را تقویت کنیم. البته ناگفته نماند این به معنای این نیست که ما در این زمینه شرایط خیلی خوبی داریم، این یک تفاوت میان سینمای ما و دنیاست  وما این تفاوت را فهمیدیم.


شفیعی تاکید کرد: منظورم از این بحث این نیست که درعرصه هنر، سینمای انقلاب ما هیچ خلاء و خطایی ندارد و خیلی خوبیم، اتفاقا پتانسیل ما در این بخش‌ها خیلی ویژه است و ما می‌توانیم خیلی جلوتر از آنچه هستیم باشیم. ماباید به این راهمان پافشاری کنیم.


این تهیه‌کننده سپس در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید هنرمندانقلابی کیست، گفت: ما در زمینه هنرمند متعهد مثال‌های زیادی در کشورمان داریم اما در این میان افرادی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، مجید مجیدی، ابوالقاسم طالبی و ... شخصیت‌هایی هستند که سابقه فیلم‌سازی‌شان نشان می‌دهد صاحب یک فکر و اندیشه و استراتژیک هستند و مختصات زمانی آن ها را با خودشان است.


شفیعی در پایان گفت‌وگوی خود درباره شخصیت شهیدمرتضی آوینی و نگاه هنری‌اش این‌گونه سخن گفت: شهیدآوینی یک شخصیت هنرمند و یک کارگردان بسیار متفاوت و نابغه در هنر خودش بود که البته نابغه بودنش فقط درگفتارهایش نبود بلکه آنچه از فیلم‌هایش برآمد ما را متوجه کرد که واقعا یک شخصیت نابغه بود. به نظرم این نبوغ در کنار یک محتوا شهید آوینی را خیلی ویژه کرد. متاسفانه ما گاهی فیلم‌سازانی خوش‌فکر و خلاق داریم اما از محتوا خالی‌اند و یا بالعکس فیلم‌سازانی با محتوای خوب اما در ایده‌های خلاقانه و تکنیک ضعیف عمل می‌کنند اما شهید آوینی واقعا این دو وجوه را با هم داشت و همین دو وجه بود که او  را شهید آوینی کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.