یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴

سید مسعود شجاعی طباطبایی:

دیدن مستند «داد» باید تلنگری برای مسئولان باشد!

سیدمسعود شجاعی طباطبایی

سینماپرس: مدیر خانه کاریکاتور انقلاب گفت: اگر مستند «داد» سیاه‌نمایی بود همانند بسیاری از مستندهای سیاه‌نمای تعدادی به اصطلاح مستندساز، از شبکه‌های معاند پخش می‌شد.

به گزارش سینماپرس سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر خانه کاریکاتور انقلاب و سایت ایران کارتون که چندی پیش به عنوان چهره سال جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی انتخاب شد، در گفتگویی پیرامون مستند «داد» که به برخوردهای نادرست با اعتراضات صنفی می‌پردازد و در اکرانهای خود با برخی حواشی نیز همراه بوده است، گفت: مستند «داد» به لحاظ ساختار و فرم روایی کار بسیار خوبی بود و کاملا مشخص است بر روی ساخت آن به خوبی فکر و برنامه ریزی صورت گرفته است؛ شکل کلی مستند به صورتی بود که مخاطب را از ابتدا تا انتها با فراز و فرودهای مستند همراه کرد.

این کاریکاتوریست افزود: کارگردان قواعد کار را به خوبی رعایت کرده و با الفبای کار سینما و مستند کاملا آشنا است؛ بر این اساس پیش بینی می کنم سازندگان چنین مستندهایی آینده خوبی در سینمای ایران داشته باشند.

مدیر خانه کاریکاتور ایران با تمجید از کیفیت بالای این مستند، ادامه داد: سازندگان مستند «داد» زحمت فراوانی برای ساخت آن کشیده اند تا این کار به نتیجه مطلوب برسد و از ظواهر پیداست سفرهای زیادی را به مناطق مختلف برای تولید این کار انجام داده اند؛ در نهایت نیز کار بسیار خوب و با کیفیتی را برای عرضه به مخاطبان ساخته اند.

شجاعی طباطبایی این مستند را حاوی سه روایت مختلف دانست و خاطرنشان کرد: در مستند «داد» ما شاهد روایت سه ماجرا هستیم، ماجرای نخست مربوط به سیستم حمل و نقل کشور بود، بحث دوم مرتبط با پرستاران بود و سومین و آخرین بحث نیز شلاق خوردن کارگران معدن طلا در آق دره بود.

وی اضافه کرد: هرکدام از این سه موضوع خود به تنهایی این قابلیت را دارد تا سوژه ساخت مستند بسیار خوبی شوند و مخاطب نیز از لحاظ داستانی خط مشخصی را دنبال می کرد و به نتیجه می رسید؛ زیرا این امکان وجود دارد مخاطبان با مشاهده این مستند و در برخورد با سه موضوعی که در آن بیان می شود در ارتباط دادن آنها با یکدیگر مقداری با مشکل روبرو شوند.

این کاریکاتوریست با اشاره به موضوع ظلم ستیزی مستند «داد»، یادآور شد: ما در این مستند و مستندهای دیگری از این دست با دو بخش مظلوم و ظالم روبرو هستیم که از زمان هابیل و قابیل تا امروز نبرد بین آنها ادامه دارد؛ در این میان بازتاب مبارزه مظلوم با ظالم در سخنان بسیاری ازجمله امام خمینی (ره) آمده است و از طرف دیگری نیز رژیم صهیونیستی نماد این ظلم در جهان محسوب می شود.

شجاعی طباطبایی تصریح کرد: در این مستند مشاهده می کنیم رانندگان مظلومی که مدت زمانی بار و محموله آنها خوابیده و منتظر دریافت مجوز برای حمل آن بار هستند نه تنها حق آنها تامین نمی شود بلکه شاهد برخی اتفاقات عجیب و نامشروع هستیم که در حق آنها صورت می گیرد.

وی پیرامون شخصیت اصلی این مستند و موضع او در مبارزه با فساد گفت: درمورد شخصیت اصلی مستند «داد» نمی توانم تصور درستی داشته باشم اما آنچه در فیلم مشخص است او مواضع خود را خیلی دقیق و روشن در مورد شبکه های معاند و مباحثی از این دست مطرح می کند؛ گرچه باید بسیار مراقب باشیم تا همین شبکه های معاند از این قضیه سوء استفاده نکنند.

این کاریکاتوریست افزود: شخصیت اصلی این مستند، سخنان خود را در مکان هایی بیان می کند که اماکن مذهبی هستند اما در بخشی از این مستند متوجه می شویم این اتفاق به ماجرایی تبدیل می شود که شکل و شمایل سیاسی و ضدامنیتی به خود می گیرد و این شخصیت به همین اتهام محاکمه شده و به زندان می افتد.

شجاعی طباطبایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت نقش اصحاب رسانه در گسترش مطالبه گری، بیان کرد: اصحاب رسانه تا حد بسیار زیادی می توانند در بسط و گسترش موضوع مطالبه گری نقش مهم و اساسی داشته باشند اما متاسفانه شاهد هستیم که اولویت رسانه دچار تغییر شده و به جای پرداختن به این قبیل موضوعات و مسائل، موارد دیگری را مدنظر قرار می دهند.

وی در ادامه سخنانش با تذکر به مستندسازان جوان درمورد اینکه آثارشان دچار سیاه نمایی نشود، خاطرنشان کرد: اگر مستند «داد»، سیاه نمایی بود همانند بسیاری از مستندهای سیاه نمایی که توسط تعدادی به اصطلاح مستندساز ساخته می‌شود، از شبکه های معاند و ضدنظام پخش می‌شد. البته برخی ها در این میان می گویند شبکه های معاند به این مستند دسترسی نداشتند که این حرف به نظر من مسخره است.

مدیر خانه کاریکاتور ایران اضافه کرد: حال سوال اینجاست چرا این مستند از شبکه های معاند پخش نمی شود؟ به این دلیل است که مستند «داد» دائما صحبت از امام، رهبری، عدالت، پیامبر، خداوند و سیاه نمایی هایی انجام گرفته در شبکه های معاند صحبت می‌کند؛ بنابر این اگر مستند «داد» منصفانه توسط فردی مورد ارزیابی قرار بگیرد خیلی زود و راحت به نتیجه خواهد رسید.

وی در ادامه سخنانش خواستار پرداختن به مباحث مطرح شده در این مستند از سوی بچه های انقلاب شد و اظهار داشت: مباحثی از قبیل موضوعات بیان شده در مستند «داد» باید توسط بچه های انقلاب که واقعا دغدغه انقلاب را دارند، بیان و بر زبان آورده شود زیرا وقتی این بچه‌ها وارد میدان شوند دیگر کسی نمی تواند ادعا کند که مستندهایی از قبیل «داد» سیاه نمایی می کند.

این کاریکاتوریست تصریح کرد: مخاطبان اصلی مستند «داد» را در درجه نخست مردم جامعه هستند اما در میان مسئولان، آنهایی باید پاسخگوی این گونه مسائل باشند، لازم است تا این مستند را به دقت تماشا کنند و راه حل مناسبی را برای رفع این مشکلات ارائه بدهند؛ نکته مهم اینکه با دیدن مستند «داد» باید تلنگری به مسئولان زده شود تا مراقب مجموعه زیردست خود باشند.

شجاعی طباطبایی در پایان گفت: معیار بچه های انقلابی و ارزشی که در مسیرهایی چون ساخت مستند «داد» قدم برمی دارند باید مبتنی بر خط ترسیم شده توسط ولایت فقیه باشد؛ در حقیقت این خط اصلی ما است و نباید به این خط تجاوز کرده و از آن عبور کنیم. بر این اساس اگر نیروهای انقلابی روی این خط حرکت کنند هیچ مشکلی برای آنها پیش نمی‌آید.

گفتنی است علاقمندان جهت اکران این مستند، می‌توانند عبارت «داد» را به ۳۰۰۰۴۵۵۰ ارسال کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.