دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

بیژن بیرنگ در گفتگو با سینماپرس:

باید برای کودکان سالن سینمای اختصاصی داشته باشیم/ سینمای کودک نباید فراموش شود

بیژن بیرنگ

سینماپرس: بیژن بیرنگ در خصوص برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: ما باید برای کودکان سالن سینمای اختصاصی داشته باشیم و مدارس نیز، دانش آموزان را به سمت سینما سوق دهند و او را برای تماشای فیلم به سینما ببرند. تهیه کننده فیلم کودک نیز باید درصدد ساختن فیلمی سودآور باشد، چون سینما یک صنعت است..

بیژن بیرنگ، نویسنده و کارگردان، در گفت و گو با سینماپرس درخصوص چگونگی نزدیک شدن فیلمساز به زبان و دنیای کودکان و نوجوانان، اظهار داشت: باید بتوان با مخاطب ارتباط برقرار کرد، چون اصل و پایه کار رسانه بر مبنای برقراری ارتباط و هدف قرار دادن مخاطب است.

وی ادامه داد: این برقراری ارتباط برای مخاطب کودک پیچیده‌تر می‌شود و برای ساختن فیلمی در ژانر کودک نیاز به مطالعه و تحقیق داریم و نمی‌توانیم بدون علم و آگاهی از این فضا فیلم بسازیم. بلکه برای ساخت فیلم، در این گونه سینمایی باید راجع به بازار فیلم و مخاطب شناسی تحقیق و بررسی داشته باشیم.
بیرنگ گفت: اما نکته مهم‌تر نیازسنجی است. باید ببینیم که بچه ها نیازمند شنیدن و تماشای چه مسائلی هستند تا بر مبنای نیاز آنها، مسائلی را برایشان بازگو کنیم. رسیدن به این نقطه هم تنها با تحقیق و مطالعه میسر می شود.
این کارگردان در خصوص وضعیت این روز های سینما کودک اظهار داشت: در حال حاضر سینما کودکی وجود ندارد و وقتی که کودک حتی سالن سینما هم ندارد، ما چگونه می توانیم برایش فیلم نشان دهیم.
وی در خصوص راهکار حل این مشکل گفت: ما باید برای کودکان سالن سینمای اختصاصی داشته باشیم و مدارس نیز، دانش آموزان را به سمت سینما سوق دهند و او را برای تماشای فیلم به سینما ببرند. تهیه کننده فیلم کودک نیز باید درصدد ساختن فیلمی سودآور باشد، چون سینما یک صنعت است..
بیرنگ گفت: توجه به این نکته هم ضروری است که فیلم کودک، تنها به مخاطب خردسال محدود نمی‌شود و می‌تواند در آن مشترک‌سازی اتفاق بیفتد، یعنی می‌توان فیلمی را برای خانواده ساخت و از جمله نمونه‌های موفق این چنینی می‌توان سری فیلم‌های "هری پاتر" را نام برد که مخصوص خانواده ساخته شده است و ساختن آثار این چنینی می تواند به رونق سینمای کودک کمک کند.
وی در خصوص نقش آموزش و پرورش در بهبود وضعیت سینمای کودک گفت: سال‌ها است که خواستیم، آموزش و پرورش و ارگان‌های دیگر را درگیر این مسائل کنیم، ولی در عمل این اتفاق نمی‌افتد و نگاه تربیتی فیلمساز های کودک با نگاه تربیتی آموزش و پرورش مقابل هم قرار دارد و این اختلاف سلیقه ما را دچار مشکل می کند.
این کارگردان در خصوص آینده بچه‌هایی که در کودکی فیلم بازی می کنند گفت: این که بازیگران کودک بعد از دوران بلوغ بتوانند در سینما بمانند و ادامه دهند، به فیزیک و شرایط خانوادگی و اجتماعی آنها مربوط می شود و خیلی از هنرپیشه های کودک آینده موفقی داشتند و بسیاری از آن ها نیز حذف شدند.
بیرنگ ادامه داد: سینمای کودک نباید فراموش شود و هر سال در نزدیکی برگزاری جشنواره دوباره یادآوری شود، نگاه ما به مقوله کودک باید عوض شود و نسبت به چیزی که می خواهیم بسازیم، بازار سنجی درستی داشته باشیم؛ نباید اول فیلم را تولید کنیم و بعد به فکر فروش آن باشیم.
وی در پایان گفت: از فیلم کودک و فیلم سازی در این ژانر باید حمایت شود و کارگردانان باید به این باور برسند که تولید فیلم کودک مقرون به صرفه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.