شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۴

سینمای کودک؛ مشکلات و راهکارها/۳

نیک بین: فقدان فیلمنامه مناسب، شکست در گیشه و عدم حمایت مدیران باعث رکود سینمای کودک شده است

محمد نیک بین*

سینماپرس: محمد نیک بین تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: فقدان فیلمنامه مناسب، شکست در گیشه و عدم حمایت مدیران باعث رکود سینمای کودک شده است و اگر مسئولان سینمای کودک دغدغه ای برای رونق مجدد این گونه مهم سینمایی دارند بایستی نسبت به این موضوعات توجه نشان داده و معضلات آن را رفع کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «تسویه حساب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: طیف گسترده ای از جامعه را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند و بدیهی است که این طیف نیاز به سینمایی مختص به خود دارند و مسئولان سینمای ایران باید مانند دست اندرکاران سینمای جهان خوراک مناسبی را برای این نسل فراهم کنند اما متأسفانه سال ها است که به دلیل مشکلات پایه ای متعدد این سینما روز به روز کوچک تر از قبل شده است.

وی ادامه داد: ما در وهله اول نیاز به سناریوهای جذاب و پرکشش برای کودکان نسل امروز داریم؛ همانطور که تمامی عرصه ها ما شاهد پیشرفت بوده ایم در نگارش سناریو مختص کودکان نیز باید پیشرفت کنیم و بر اساس ذائقه امروز کودکان و نوجوانان فیلمنامه ها را بنویسیم اما متأسفانه اغلب فیلمنامه نویسان و کارگردانان حوزه سینمای کودک در دهه های گذشته مانده اند و در همان روزگار در حال درجا زدن هستند. از سوی دیگر مسئولان باید تدبیری برای اکران فیلم های کودک در زمان و فصول مناسب داشته باشند تا این آثار بتواند بازگشت اقتصادی داشته باشد و سرمایه گذاران فعال را مجاب به سرمایه گذاری برای تولید این گونه آثار کند.

نیک بین خاطرنشان کرد: این وظیفه دست اندرکاران و مدیران سینمایی است که فیلمسازان و تهیه کنندگان دغدغه مند سینمای کودک را برای ساخت فیلم های کودک ترغیب و تشویق کنند اما متأسفانه مدت ها است که هیچ تشویقی برای تولید فیلم کودک وجود ندارد. البته نمی توان این نکته مهم را نادیده گرفت که طی سال های اخیر فیلم هایی نظیر «شهر موش ها۲» و «کلاه قرمزی و بچه ننه» و... توانستند در گیشه با توفیق روبرو شوند و فروش بالایی را از آن خود کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «بمانی» تأکید کرد: موفقیت این فیلم ها نشان داد که نسل امروز چه سبک فیلم هایی را می پسندد و دست اندرکاران سینمای کودک باید چه فیلم هایی را برای مخاطب تولید کنند. من به عنوان یک تهیه کننده ای که در کارنامه سینمایی ام تجربه تولید ۲ فیلم «کاکادو» و «کاغذ خروس نشان» را دارم به دلیل مشکلاتی که برای این فیلم ها پیش آمد خیلی سخت می پذیرم که مجدداً به سمت تولید فیلم در سینمای کودک بروم مگر آنکه فیلمنامه ای به دستم برسد که کشش لازم را برای جذب کودکان امروزی دارا باشد و از سوی دیگر مسئولان و مدیران سینمایی این تعهد را به من بدهند که از فیلمم در زمان قبل و بعد از تولید حمایت می کنند و اکران مناسبی را برای آن در نظر می گیرند.

نیک بین سپس با بیان اینکه «کاکادو» در زمان تولید با توقیف مواجه شد و مدیران سینمایی به «کاغذ خروس نشان» بی توجهی کردند اظهار داشت: تمامی این ها در صورتی بود که این ۲ فیلم قابلیت آن را داشتند که در گیشه با موفقیت روبرو شوند و مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کنند اما بی تدبیری مدیران وقت سینمایی باعث شد که تمامی زحمات ما بر باد برود.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: در دوران طلایی سینمای کودک مدیران سینمایی سینماگران و فیلمسازان را تشویق می کردند که در این گونه سینمایی که با استقبال بسیار زیاد مردم روبرو بود مبادرت به ساخت فیلم کنند و سیاست بسیار خوبی وجود داشت که از فیلم های کودک حمایت می شد اما زمانی که مدیران جدید جایگزین مدیران قبلی شدند سینمای کودک کم کم رنگ باخت و تا به امروز هم نتوانست که احیاء شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.