شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۶

سینمای کودک؛ مشکلات و راهکارها/۶

آقاکریمی: نیاز به تشکیل کمیته ای فراجناحی و غیرسیاسی برای توجه به سینمای درمانده کودک داریم

حسن آقاكريمی در ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام»

سینماپرس: حسن آقاکریمی تهیه کننده و کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: نیاز به تشکیل کمیته ای فراجناحی و غیرسیاسی برای توجه به سینمای درمانده کودک داریم که هیچ وابستگی به افراد و احزاب سیاسی نداشته باشد و تنها دغدغه اعضای آن توجه به سینمای کودک و تلاش برای رشد و اعتلای این گونه مهم سینمایی باشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «فرار از اردو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای کودک امروزه نیاز به حمایت جدی از سوی دستگاه ها دارد؛ سال ها است که این سینما به حال خود رها شده و ما شاهد هیچ برنامه ریزی صحیح و خاصی در رابطه با آن نیستیم. ما نیازمند آن هستیم که گروهی متولی سینمای کودک شود و بتواند حمایت ها را به درستی هدایت کند و موجبات رشد این گونه مهم سینمایی را فراهم آورد.

وی ادامه داد: متأسفانه وزارت آموزش و پروش هیچ حمایتی از آثار سینمای کودک نمی کند؛ این در حالی است که آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی دارد و باید به طور جدی وارد شود و این نوع سینما را هدایت و حمایت کند. وزارت آموزش و پرورش باید در زمان اکران فیلم های سینمای کودک بلیت آن ها را پیش خرید کرده و در اختیار دانش آموزان قرار دهد. متأسفانه هنوز مسئولان وزارت آموزش و پرورش در کشور ما به این نتیجه نرسیده اند که سینما و فیلم دیدن هم بخشی از آموزش است و کودکان امروزی باید از این طریق با مسائل آشنا شوند.

آقاکریمی سپس با بیان اینکه برای اکران فیلم «فرار از اردو» به کارگردانی غلامرضا رمضانی ما شاهد حمایت هیچ یک از دستگاه های متولی سینمای کودک از جمله بنیاد سینمایی فارابی و وزارت آموزش و پرورش و... نبودیم اظهار داشت: شورای راهبردی سینمای کودک و بنیاد سینمایی فارابی نزدیک به یک سال بنده را معطل کردند و با بیان اینکه قرار است گروه سینمایی کودک تشکیل بدهند و فیلم های سینمایی کودک را در آن گروه اکران کنند مرا منتظر گذاشتند و در نهایت هم هیچ کاری انجام ندادند و این گروه تشکیل نشد و من هم زمان خوب و مناسب اکران را از دست دادم و به ناچار فیلمم را در گروه آزاد اکران کردم و با ضرر مالی مواجه شدم.

کارگردان فیلم سینمایی «آقای مدیر» خاطرنشان کرد: متأسفانه بنیاد سینمایی فارابی به جز دوران طلایی سینمای کودک هیچ گاه تجربه مناسبی نداشت و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم که زمانی از ساخت فیلم های درخشان کودک حمایت می کرد متأسفانه امروزه توانایی حمایت از این نوع سینما را ندارد و نه می تواند در امر اکران و توزیع فیلم ها دخالتی داشته باشد و نه در امر تولید آثار سینمایی کودک؛ از این رو ما نیازمند آن هستیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دغدغه مندان و فعالان سینمای کودک دعوت کند و کمیته ای غیرسیاسی تشکیل بدهد تا آن ها بتوانند با تدابیر، آسیب شناسی ها و چاره اندیشی های شان بخشی از مشکلات سینمای کودک را حل کنند.

وی تأکید کرد: ما نیازمند راه اندازی تشکیلاتی به غیر از شورای راهبردی سینمای کودک هستیم که طی سال های فعالیتش نتوانست قدمی مثبت برای سینمای کودک بردارد. بنده به عنوان یک تهیه کننده سینما آنقدر از شرایطی که برای فیلم هایم به وجود آمده ناراحت هستم که علیرغم داشتن فیلمنامه ای مناسب در ژانر کودک و تصویب آن در فارابی و اعطای وام حاضر نشدم بار دیگر فیلمی بسازم چرا که هنوز نتوانسته ام بخشی از وام فیلم «فرار از اردو» را جبران کنم و تمامی این ها به دلیل عدم داشتن یک اکران مناسب است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «قفل ساز» در خاتمه این گفتگو افزود: سینمای کودک در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا همواره مورد توجه است و ما هم بایستی دقت داشته باشیم که به این نوع سینما بیش از آنچه تاکنون انجام شده توجه کنیم و نگذاریم که تنها یاد و خاطره ای از سینمای کودک در کشورمان باقی بماند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.