یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰

سینمای کودک؛ مشکلات و راهکارها/۱۰

جباری: دست اندرکاران سینمای کودک نه تنها شامل هیچ حمایتی نمی شوند بلکه مرتباً جلوی پایشان سنگ اندازی می شود

مقصود جباری در نشست خبری فیلم سینمایی«آزادی مشروط»

سینماپرس: مقصود جباری تهیه کننده سینما همزمان با برگزاری سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: دست اندرکاران سینمای کودک نه تنها شامل هیچ حمایتی نمی شوند بلکه مرتباً جلوی پایشان سنگ اندازی صورت می گیرد و این مسأله ای بسیار دردآور و تأسف بار است.

تهیه کننده فیلم سینمایی تحسین شده «آدم آهنی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مجموعه عوامل متعددی وجود دارد که سینمای کودک سال ها است رو به اضمحلال رفته و دیگر مانند سال های قبل نام و نشانی از آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: مسئولان سینمایی رسماً برای کودکان و نوجوانان هیچ جایی در نظر نگرفته اند و اصلاً به این مخاطب مهم هیچ اهمیتی نمی دهند؛ این در حالی است که خوشبختانه مسئولان سازمان صدا و سیما با تدبیر و درایت جدی نیاز کودکان و نوجوانان را شناسایی کرده و برای این طیف گسترده شبکه «پویا» را راه اندازی کرده اند و با برنامه های سرگرم کننده و متنوع سعی دارند تا نیازهای آن ها را تأمین کنند.

جباری سپس با بیان اینکه سوأل بسیار مهمی که ذهن بسیاری از سینماگران دغدغه مند حوزه کودک و نوجوان را با خود درگیر کرده این است که چرا گروه سینمایی «هنر و تجربه» داریم اما گروه سینمایی «کودک و نوجوان» نه تصریح کرد: جالب است که در تمامی کشورهای مطرح و پیشرفته دنیا توجه جدی و ویژه ای به کودکان و نوجوانان به عنوان آینده سازان کشورشان دارند اما ما این چنین بی تفاوت از کنار آن ها عبور می کنیم و بودجه های هنگفتی را برای تأسیس گروه هایی نظیر هنر و تجربه صرف می کنیم که عایدی مثبتی برایمان در پی ندارند اما در عوض نسبت به گونه مهم سینمای کودک بی توجهیم!

این تهیه کننده سینما تأکید کرد: امروزه نیاز اصلی سینمای کودک و نوجوان در وهله اول حمایت از تولید و در وهله دوم حمایت از اکران است. مسئولان سینمایی بایستی سینماهایی را در سطح تمامی کلان شهرهای کشور برای نمایش آثار سینمای کودک و نوجوانان در نظر بگیرند و با ارائه امکانات و تسهیلات تهیه کنندگان و سرمایه گذاران را تشویق به تولید آثار سینمایی کودک و نوجوان کنند. مسئولان سینمایی باید بدانند که با تأسیس شوراها و وعده و عید سینمای کودک نمی تواند مجدداً احیا شود و رشد پیدا کند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آپاندیس» افزود: متأسفانه ما امروزه در سینمای کشورمان یا شاهد تولید فیلم های کمدی و طنز بسیار سخیف و سطحی هستیم و یا فیلم هایی که با عنوان اجتماعی بودن سر مخاطبانشان را کلاه می گذارند!؛ متأسفانه مسئولان سینمایی با حمایت از تولید این گونه فیلم ها سطح سلیقه مخاطبان را نیز پایین آورده اند و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند ما در آینده ای نزدیک حتی کورسوی امیدی برای نجات سینمای ارزشمند کودک و نوجوان نخواهیم دید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.