سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵

«هفت» تلویزیونی راه می افتد!؟

جوان: معاون سیمای رسانه ملی از طرح این سازمان برای نقد و بررسی مجموعه‌های نمایشی سیما در قالب برنامه تلویزیونی و جلسه نقد و بررسی در دانشگاه خبر داد.

مرتضی میرباقری که از زمان تصدی معاونت سیما طرح توسعه تولید مجموعه‌های نمایشی سیما را کلید زده و حتی از تولید بیش از 100 سریال سخن گفته است، این بار از طرح جدیدی خبر می‌دهد که در آن سریال‌های نمایشی تلویزیون به صورت آکادمیک نقد و بررسی می‌شوند. سال‌ها پیش زمانی که برنامه «هفت» راه‌اندازی شد، زمزمه‌هایی از راه‌اندازی برنامه‌ای مشابه «هفت» برای نقد و بررسی برنامه‌های تلویزیونی و به خصوص سریال‌های نمایشی به میان آمد؛ طرحی که تاکنون اجرایی نشده است. تلویزیون در مقابل اعتراضات متعددی که به ساختار و نحوه اجرای برنامه «هفت» وارد شد، ترجیح داد این برنامه را چندبار دست به دست کرده و در نهایت تعطیل کند. از فریدون جیرانی گرفته تا محمود گبرلو و بهروز افخمی هیچ کدام نتوانستند «هفت» را آن گونه که صداوسیما دوست دارد، اداره کنند. شاید طولانی‌ترین دوره اجرای «هفت» که متعلق به محمود گبرلو بود مشی و رفتار مماشات‌گونه وی با سینما بود که دوست نداشت چالش چندانی داشته باشد.

حال با تجربه ناموفق «هفت» در نقد سینما، این بار قرار است تلویزیون خودش را نقد کند. معاون سیما درباره نحوه این نقد و بررسی می‌گوید: «ما برنامه‌ای طراحی می‌کنیم که پس از سریال هم در تلویزیون و هم در دانشگاه صدا و سیما این نقدها را داشته باشیم. مذاکراتی نیز با دانشگاه صدا و سیما در این مورد داشته‌ایم اما باید توجه کرد که باید اینگونه برنامه‌ها پس از  به پایان رسیدن سریال باشد، چراکه سریال تا به پایان نرسد همه ابعادش مشخص نمی‌شود.‌» میرباقری همچنین می‌افزاید:‌ «در داخل دانشگاه صدا و سیما با مدیر محترم دانشگاه جلسه‌ای داشتیم تا چارچوب‌ها تنظیم شود و قرار است در داخل خود تلویزیون هم هر شبکه‌ای که سریال از آن پخش می‌شود بنا به سنتی که از قبل هم وجود داشته است در برنامه‌ای آن را به بوته نقد بکشیم. من فکر می‌کنم بهترین هدیه به هر کسی که مجموعه‌ای می‌سازد این است که در انتهای کار کارشناسان مستقل و منتقدی که در این زمینه‌ها وجود دارند مطالب‌شان را بیان کنند.»

آیا تلویزیون که در برابر نقد سینما تا به حال چندبار تیم اجرای برنامه «هفت» را تعویض و در نهایت این برنامه را تعطیل کرد، در برابر نقد درون سازمانی می‌تواند انعطاف‌پذیری و سعه صدر داشته باشد؟!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.