یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۵

اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر برگزار شد

جشنواره فیلم شهر برگزیدگان خود را شناخت/ غافلگیری ژاله علو در ۹۰ سالگی با حضور قالیباف و مشایخی

اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر

سینماپرس: محمد باقرقالیباف، شهردار تهران در آیین اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر که با حضور چهره‌های سینمایی برگزارشد، تاکید کرد: هنرمندان می‌توانند با اثر خود جهان را زیباتر کنند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، آیین اختتامیه «ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر» شامگاه شنبه ۱۳۹۶/۵/۱۴در برج میلاد با حضور سینماگران، اصحاب رسانه و همچنین سید علی احمدی دبیر این رویداد فرهنگی هنری و همراهی محمدباقر قالیباف شهردار تهران برگزار شد.

محمدباقر قالیباف در مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی گفت: از اینکه همه هنرمندان عزیز و همه اهالی هنر در شرایطی که زندگی شهری مخصوصا در کلان‌شهرها که با پیچیدگی و سختی‌هایی شهروندان زندگی می‌کنند و نیازمند خصلت‌هایی است که بتوان زندگی و کیفیت زندگی را ارتقا دهیم؛ خصلت‌هایی چون کرامت و مدارا و ... در این روحیات بیش از هرچیز نیازمند یک روح لطیف و فهم بالا هستیم و برای رسیدن به این خصلت‌ها هنر و هنرمندان نقش برجسته‌ای دارند. 
او ادامه داد: امروز در همه کلان شهرهای دنیا آسیب‌ها و مشکلاتی چون فقر، بیکاری، اعتیادو حاشیه نشینی را می‌بینیم که چالش‌هایی جدی هستند و بخش اعظمی از این چالش‌ها ریشه در فقر فرهنگی دارد و برای حل این‌ها هنر و هنرمند است که می‌تواند با اثر خودش جهان را زیباتر کند و انسان را داناتر نشان دهد. 
شهردار تهران همچنین تاکید کرد: به عنوان مدیری که سال‌ها در بخش مدیریت شهری بودم، از سال ۸۴ مبنای کار را بر رویکرد فرهنگی و اجتماعی گذاشتم و خداوند را شاکر هستم که در زیر ساخت‌های فرهنگی و هنری در شهر تهران اتفاق‌های جدی و مهمی افتاده است؛ چه در سینما، چه در تئاتر، چه ایجاد سالن‌هایی برای آئین‌ها، چه در کتابخانه‌ها و ... که این روند را  از مقیاس محله تا عرصه ملی داشته‌ایم و برای مثال ما امروز ۷۵ کتابخانه شبانه‌روزی داریم که به آن باید باغ کتاب را هم اضافه کنیم. 
او در ادامه با بیان اینکه این آمار و حرف‌ها به این معنی نیست که اتفاق خیلی بزرگی افتاده و تنها سعی کرده‌اند وظیفه خودشان را انجام دهند، اظهار کرد: ما سعی کردیم انجام وطیفه کنیم و این کارها در حد بضاعت ما بوده است. امیدواریم وظیفه ما را با تمام کاستی‌ها قبول کنید. من در تمام مدتی که کار کردم همه تلاشم این بوده که سلائق شخصی خودم، توقعات بی‌جا و رفتار ابرازی و سیاست‌زدگی را در عرصه هنر نداشته باشم. بلکه به عنوان یک خدمتگذار تا جایی که توانستم کار کنم تا گامی رو به جلو بردارم وامیدوارم شما عزیران فعالیت‌های خود را در همه عرصه‌ها ادامه دهید و افتخارهای بیشتری را برای ایران زمین به ارمغان آورید.

 در این مراسم جوایز، به این شرح اهدا شد:


بهترین فیلم کوتاه در بخش سینمای بین الملل از آن فرنوش عابدی شد. عابدی گفت: قرار بود وحید نصیریان همکارم و استادم بود این جایزه را به مرحوم نصیریان تقدیم می کنم.
تندیس و دیپلم افتخار این بخش به همراه جایزه نقدی به مستند کوتاه ویدا به کارگردانی "دانیال یاپز" و "کریستین مجیا گوستا" از کشورهای اکوادر و کلمبیا تعلق گرفت.

در بخش فیلم کوتاه داستانی دیپلم افتخار و تندیس به همراه جایزه نقدی به"فابریک براکیو" برای فیلم " تمام دنیا برای یک دنیای کوچک" از کشور فرانسه تعلق گرفت. در ادامه مراسم برگزیدگان ششمین جشنواره فیلم شهرنوبت به فیلم‌های بلند داستانی در بخش بین الملل رسید.
بهترین فیلم مستند در این بخش به  محمد کارت" برای فیلم "آوانتاژ" از کشور ایران رسید.
بهترین کارگردانی این بخش به" فابریزیو کتانی" برای فیلم "شرح یک عشق" از ایتالیا رسید. بهترین فیلمنامه به "کامبوزیا پرتویی" برای فیلم " فراری "از کشور ایران رسید و جایزه بهترین بازیگری به  "والریا چانگتینی " برای فیلم " شرح یک عشق" از کشور ایتالیا اهداشد.
تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به هنراه جایزه نقدی برای بهترین بازیگری مرد به محسن تنابنده برای بازی در فیلم فراری اهداشد این در حالی بود که وی در سالن حضور نداشت تا جایزه اش را دریافت کند.

بهترین دست آورد فنی از آن "دودو میراندو"  برای فیلم برداری  فیلم " دادگاه داخلی "از کشور برزیل رسید. جایزه ویژه جشنواره برای بهترین فیلم داستانی به " فابریزیو کتانی" برای فیلم " شرح یک عشق" از کشور ایتالیا رسید.
وی طی سخنانی گفت: تشکر می کنم برای این جشنواره و سهر زیبا به نظر من شهر شما بی نظیر است.
در ادامه مراسم توسط مترجم حاضر در سالن بیانیه هیت داوران خوانده شد و جایزه ویژه هیت داوران به محمد کارت برای فیلم مستند آوانتاژ تعلق گرفت.
بنابر این گزارش در ادامه نوبت به جوایز بخش پویانمایی رسید. در بخش فیلم‌های پویانمایی کوتاه و نیمه‌بلند- دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی برای بهترین جان بخشی به سارا آیت‌الهی، لاله ضیایی،سیامک تکلو حجت عزم پور برای فیلم داش آکل  اهدا شد.
تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی در بخش بهترین  کارگردانی به حسین ملایمی برای کارگردانی فیلم پویانمایی بدو رستم بدو رسید.

جایزه بهترین فیلم نیز به امیرهوشنگ معین که تهیه کنندگی فیلم درخت پرتقالی را که محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است بر عهده داشت اهدا شد.
در ادامه مراسم نوبت به تقدیر از محمود کلاری فیلمبردار شناخته شده عرصه سینما رسید که در این رابطه کلیپی در ارتباط با وی به نمایش در آمد.

در این بخش حسین جعفریان فیلمبردار شناخته شده سینما و محمود صلاحی برای تقدیر از کلاری روی صحنه حاضر شدند.
جعفریان گفت: در ارتباط با هند محمود هرچقدر صحبت شود باز هم کم است در یک جمله می توانم درباره او بگویم که محمود یک دوست خوب است. 
کلاری نیز با تشویق های حاضرین روی سن آمد و اظهار کرد: اصرار داشتم که اگر فیلمی در مورد من می سازید توروخدا از این فیلم ها نباشد که سراسر تعریف است چون کار من سخت می شود. این حشنواره اتفاق خوبی است. سال گذشته در جشنواره بوسان داور بودم که قبل از هر بخشی در آن جشنواره کلیپی در ارتباط با زنده یاد عباس کیارستمی کارش را آغاز می کرد. چنین جایگاهی ما در سینما داریم. در فستیوال ها این موارد لحاظ می شود که به تناسب جشنواره و مضمونش نباید فلان فیلم جایزه بگیرد ولی امروز به فیلمی که در ارتباط با کارتن خواب ها است جایزه تعلق می گیرد آن در جشنواره فیلم شهر این یک اتفاق ویژه است.
او در ادامه افزود: نام فردی در این میان جاماند کسی که بنده فیلمبرداری را از او آموختم. تورج منصوری کسی بود که در ابتدای کارم از او بسیار آموختم.
در ادامه مراسم تابلویی برای یادبود از وی رونمایی شد. همچنین کلیپی از مهران مدیری پخش شد که صحبت هایی از تجربه اش با محمود کلاری در فیلم سینمایی ساعت ۵ عصر گفت وی اذعان داشت: کلاری همچون یک کندو عسل است قبل از همکاری با او فکر می کردم رنگ و نور رو به خوبی میشناسم اما در ادامه متوجه شدم چیزی نمی دانم.
در ادامه مراسم نوبت به فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند داستانی - رسید که تندیس جشنواره دیملم افتخار به همراه جایزه نقدی در بهترین فیلمنامه به آرمان خوانساریان برای فیلمنامه فیلم‌های سبز کله غازی و قرص برنج اهدا شد.
همچنین در ادامه این بخش جایزه دیپلم افتخار و جایزه نقدی به همراه تندیس جشنواره برای بهترین دستاورد فنی یا هنری به میلاد و سجاد ستوده نیا و مرتضی هدایی برای فیلم بیماری تعلق گرفت.
جایزه بهترین کارگردانی نیز به درناز حاجی‌ها برای کارگردانی فیلم  مرضیه رسید. جایزه بهترین فیلم به مستانه مهاجر برای تهیه کنندگی فیلم  مرضیه رسید او از تدوین گران شناخته شده عرصه سینما نیز است. او این جایزه به یاد ناصر فرهادی به خانواده او تقدیم کرد.
بهترین اثر با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری به آرمان خوانساریان  برای فیلم  سبز کله غازی رسید.
در ادامه جایزه ویژه هیات داوران به خورشید چراغی پور برای نقش آفرینی در فیلم کوتاه داستانی وقت ناهار تعلق  گرفت.
بنابر این گزارش برگزیدگان ششمین جشنواره فیلم شهر در بخش مستند- بهترین تحقیق یا پژوهش به ابوالفضل سروش مهر برای فیلم گراند هتل تعلق گرفت. در ادامه در بخش بهترین دست آورد فنی  یا هنری به انسیه ملکی برای  فیلم مانکن های قلعه حسن خان رسید.


جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه و نیمه بلند به حامد کلجه‌ای برای کارگردانی فیلم مستند حامی رسید. در ادامه مراسم بهترین کارگردانی مستند بلند به حسام اسلامی برای کارگردانی فیلم مستند بلند به متهمین دایره بیستم رسید.

همچنین جایزه ویژه هیئت داوران به مستند مادرم زمین به تهیه کنندگی مجتبی میرتهماسب رسید. در ادامه جایزه و دیپلم افتخار بهترین فیلم به سام کلانتری برای تهیه کنندگی فیلم مستند مانکن‌های قلعه حسن خان رسید او گفت: فراموش نکنیم این سال ها سالهای سینمای مستند است و به آنهایی که افتخار می کنیم مانند مهدویان از عرصه سینمای مستند وارد سینمای داستانی شده اند کمی به اکران آثار مستند توجه داشته باشیم.

همچنین دیپلم افتخار و جایزه نقدی به همراه تندیس جشنواره برای بهترین اثر با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری به هادی آفریده برای فیلم مستند  باغ های گمشده اهداشد.
در ادامه نوبت به برگزاری مراسم بزرگداشت ژاله علو هنرمند شناخته شده عرصه سینما رادیو و تلویزیون رسید برای اجرای این بخش جمشید مشایخی و محمد باقر قالیباف شهروار تهران روی صحنه حاضر شدند. 
نکته قابل توجه که برای حاضرین غافلگیر کننده بود همزمانی تولد ۹۰ سالگی ژاله علو با مراسم بزرگداشتش بود. 

ژاله علو گفت ضمن تقدیر و تشکر شعری که سروده خودش را تقدیم حاضرین کرد و گفت: من کشورم را دوستدارم و به آنها احترام می گذارم و همیشه به عشق آنها کار کرده ام.
در ادمه مراسم با همراهی حاضرین از تابلوی مزین شده برای ژاله علو رونمایی شد که نمایانگر تصویر وی بود.

 دیپلم افتخار و تندیس جشنواره در بخش بهترین فیلمنامه  فیلمهای ویدیویی به سید روح اله حجازی برای فیلمنامه فیلم سپید به رنگ مروارید رسید.
او طی سخنانی خواستار چاپ عکس های محمود کلاری شد چرا که عکس های ویژه ای که نربوط به تاریخ ما است توسط وی به ثبت رسیده است. او اشاره داشت بخشی از این عکس ها مربوط به حضرت امام خمینی (ره) است.
بهترین دستاورد فنی یا هنری به امیر موسوی برای تصویربرداری فیلم سپید به رنگ مروارید به رضا بازی برون برای ایفای نقش کاراگاه در فیلم جاده تباهی اهداشد.
دیپلم افتخار و تندیس جشنواره در بخش بهترین کارگردانی به یاسر طالبی برای کارگردانی فیلم  فرزندان رسید. همچنین در بخش پایانی فیلمهای ویدیویی- جایزه و دیپلم افتخار به همراه تندیس جشنواره برای بهترین فیلمبه میترا روحی منش برای تهیه کنندگی فیلم  فرزندان رسید.
نوبت به برگزیدگان ششمین جشنواره فیلم شهر در بخش فیلمهای سینمای ایران رسید. در بخش تندیس و دیپلم افتخار برای - بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی برای فیلمنامه فیلم سینمایی فراری اهدا شد. در بخش انتخاب بهترین بازیگر زن ضمن تقدیر از ترلان پروانه تندیس و دیپلم افتخار به پردیس احمدیه  برای ایفای نقش در  فیلم سینمایی لاک قرمز رسید.

در بخش انتخاب بهترین بازیگر مرد نیز ناصر هاشمی برای ایفای نقشی در  فیلم سینمایی برادرم خسرو توانست تندیس و دیپلم افتخار جشنواره را از آن خود.  دیپلم افتخار و تندیس بهترین دستاورد فنی یا هنری نیز به مهرداد میرکیانی و عبدالله اسکندری برای چهره‌پردازی فیلم سینمایی لانتوری اهدا شد.

در بخش بهترین کارگردانی محمدحسین مهدویان برای کارگردانی فیلم  سینمایی ماجرای نیمروز توانست دیپلم افتخار و تندیس این بخش را به دست آورد. مهدویان گفت: خوشحالم که نامم در کنار اسامی و بزرگان دیگر بود ولی باید تشکر ویژه از محمود رضوی برای همراهی اش در ساخت این فیلم داشته باشم.


جایزه ویژه هیت انتخاب به احسان بیگلری برای فیلم برادرم خسرو رسید. بیگلری نیز گفت: هر فیلمی که ساخته می شود گروه سازنده اش نیز مهم هستند برای همین منظور از همه تشکر می کنم اما این جایزه را به زنده یاد خسرو شکیبایی تقدیم می کنم.

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین فیلم به سعید ملکان برای تهیه کنندگی فیلم  سینمایی ابد و یک روز رسید و همچنین در ادامه جایزه بهترین اثر با محوریت تهران نگاری به بهمن کامیار و محسن قرائی  برای تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم  سینمایی سد معبر به آنها اهدا شد. در پایان اهدای جایزه ویژه دبیر جشنواره به منیر قیدی برای ساخت فیلم سینمایی ویلایی ها رسید در این بخش همسر شهید پیرانی نیز روی صحنه حضور داشت. اجرای این مراسم بر عهده فرزاد حسنی بود .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.