چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

در نتیجه انتقادات به عملکرد صالحی امیری

تغییر وزیر پیشنهادی ارشاد و راه دشوار آواربرداری از مدیریت فرهنگی

سخنرانی سید عباس صالحی در نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

سینماپرس: یکی از وزارتخانه‌هایی که نام مسئول آن در وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس تغییر کرده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گزارش سینماپرس، کیهان نوشت: ، دولت یازدهم، یکی از ضعیف‌ترین دولت‌های پس از انقلاب در زمینه مدیریت فرهنگی بود. بطوری که طی چهار سال گذشته، رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها نسبت به وضعیت فرهنگی هشدار دادند. آخرین بار نیز ایشان با «مختل» و «تعطیل» توصیف کردن دستگاه فرهنگی، از افسران جنگ نرم خواستند که به طور «آتش به اختیار» عمل کنند.

در این دوره، هم ابتذال در آثار هنری افزایش یافت. تا آنجا که یک بار علی جنتی، وزیر سابق ارشاد مجبور شد شخصا جلوی نمایش یک فیلم را بگیرد و عذرخواهی کند و در نهایت نیز از کار برکنار شد. اما جانشین جنتی نیز نه تنها این وضعیت را بهبود نبخشید که خود وضعیت را بجایی رسانده که تولید و اکران فیلم‌های سخیف، چند برابر شد!
دولت یازدهم نه تنها در زمینه ارتقا و اعتلای محصولات هنری قدمی موفق برنداشت که فضا هم نسبت به گذشته بسته‌تر شد. تا جایی که تعداد زیادی از فیلم‌های مستند ساخته شده توسط نیروهای انقلابی نیز دچار مشکل شدند. (روزنامه کیهان در گزارشی که 25 اردیبهشت در صفحه «تصویر روز» منتشر شد به بررسی این فیلم‌ها پرداخت) حتی انتقادات از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بین هواداران دولت نیز جریان داشت.
نتیجه این جریان و نارضایتی از عملکرد دولت در مدیریت فرهنگی در نهایت منجر به این شد که نام سیدرضا صالحی امیری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خط بخورد و بجای وی سیدعباس صالحی به‌عنوان وزیر پیشنهادی ارشاد به مجلس معرفی شد. البته عباس صالحی نیز خود یکی از معاونان صالحی امیری بود و در ناکامی دولت یازدهم در زمینه فرهنگ نقش داشت. به‌طوری که در دورانی که وی معاون فرهنگی بود، حجم بالایی از کتاب‌هایی که مصداق بارز ولنگاری فرهنگی هستند به بازار راه یافت. به همین دلیل هم اصلاح و آواربرداری از عملکرد وزارت ارشاد دولت یازدهم، حتی در صورت تغییر وزیر هم امر پیچیده‌ای به‌نظر می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.