یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲

سینماگران از سینمای دفاع مقدس می گویند:

بی بصیرتی، حاکم شدن نگاه تجاری، افکار شبه روشنفکری و سیاست گذاری غلط مدیران سینمایی موجبی بر قربانی شدن سینمای دفاع مقدس/ موظفیم ارزش ها و آرمان ها را احیا کنیم

دوستی-سیدزاده-شاهمرادی زاده-گیتی-فهیم-شاه حسینی-شرف الدین-اصغری-ارشاد-بهمنی

سینماپرس: برخی از سینماگران دغدغه مند با اشاره به اینکه مدیران فرهنگی کشور سرمنشأ اصلی بی توجهی به سینمای دفاع مقدس هستند خواستار حضور مدیران ارزشی و انقلابی در تمامی نهادهای فرهنگی و هنری کشور شدند تا از این رهگذر سینمای دفاع مقدس که این روزها در مهجوریت به سر می برد نجات یابد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس جنگی که از اواسط سال ۱۳۵۹ توسط دشمنان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر ملت ایران تحمیل شد و طی سال های متمادی موجب جانفشانی ها و از خودگذشتگی های ملت بزرگ ایران گردید و تبدیل به برگ زرینی در تاریخ این مرز و بوم شد و در امتداد خویش باعث به وجود آمدن گونه ای نوین از سینما با عنوان «سینمای دفاع مقدس» در کشورمان گردید. 

دفاع مقدس تنها نوعی از سینما است که در سال های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سینمای ایران به وجود آمده و طی تمامی این سال ها با ساخت فیلم های درخشانی تجلی یافته است؛ اما متاسفانه از دوره اصلاحات این گونه سینمایی به دلیل عملکرد ضعیف و یا نگاه های التقاطی مدیران سینمایی به کما رفته و دیگر رنگ و بوی سابق را ندارد.

سینماگران دغدغه مند و فعال در این حوزه که همواره با عشق مبادرت به ساخت فیلم در فضای ارزشی می کردند اینک بایکوت و خانه نشین شده اند و مدیران سینمایی و فرهنگی کشور به جای آنکه با توجه به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر حفظ ارزش ها و در سینما و ترویج روحیه ایثار و شهادت طلبی در هنرهفتم بپردازند، در پی آن هستند تا خوشامد جشنواره های غربی نظیر «کن» و «برلین» و «ونیز» را به سوی خود جلب کرده و از این رو از ساخت فیلم های سیاه، تلخ و بعضاً ضد منافع ملی حمایت می کنند.

اهمیت سینمای دفاع مقدس به قدری والاست که رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: "کتاب‌هایی که در مورد خاطرات دفاع مقدس نوشته و یا فیلم‌هایی که در این خصوص ساخته می‌شوند، فراتر از یک اثر هنری و یا ادبی صرف هستند و این آثار در واقع تزریق سیمان به پایه‌های انقلاب و هویت ملی و پیشرفت کشور است تا این پایه‌ها مستحکم‌تر و ماندگارتر شوند."

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران کشور خانم ها و آقایان: مریم دوستی، سیدسعید سیدزاده، ماشاالله شاهمرادی زاده، حسین گیتی، محمدتقی فهیم، انسیه شاه حسینی، محمدرضا شرف الدین، ابراهیم اصغری، جواد ارشاد و حمید بهمنی به گفتگو نشستیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

کارگردان «دریاچه ماهی» عنوان کرد؛

انتقاد از عملکرد برخی مدیران سینمایی در رابطه با سینمای دفاع مقدس/ دوستی: موظف هستیم ارزش ها و آرمان های دفاع مقدس را در جامعه احیاء کنیم

مریم دوستی کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس در رابطه با مشکلات این گونه مهم سینمایی گفت: متأسفانه مدیران سینمایی کشور ما کمترین توجه به ژانر بسیار مهم دفاع مقدس ندارند و این اتفاق به آن دلیل است که نمی دانند این گونه مهم سینمایی برای آموزش و تربیت نسل های بعدی کشور برای دفاع از مام میهن تا چه میزان می تواند موثر واقع شود. بنده شخصاً دل بسیار پری از مدیران و مسئولان سینمای کشور دارم؛ هنوز نمی دانم چرا مدیران ما علیرغم شعارها و وعده های دلنشینی که در رابطه با حمایت از سینمای ارزشی و دفاع مقدس سر می دهند چرا هیچ گونه حمایتی از فیلمسازانی که با دغدغه می خواهند به این قبیل موضوعات ورود پیدا کنند انجام نمی دهند و برعکس آن ها را از خود می رانند و اجازه حضور و فعالیت به آن ها در سینما را نمی دهند!

تهیه کننده فیلم سینمایی «خداحافظ رفیق»:

بی بصیرتی مسئولان باعث محجوریت سینمای دفاع مقدس شده است/ مسئولان وجود خدا را در کنار خود احساس نمی کنند!

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس در رابطه با مشکلات این گونه مهم سینمایی گفت: متأسفانه اتفاقی که در سینمای کشور شاهد آن هستیم این گونه است که هم مسئولان و هم هنرمندان ما از پرداختن درست به مقوله مهم و ارزشمند دفاع مقدس علیل شده اند؛ در واقع ما از هر ۲ طرف علیل و عاجز هستیم اما آنچه حائز ااهمیت است اینکه  بی بصیرتی مسئولان باعث محجوریت سینمای دفاع مقدس شده است چرا که آن ها اگر می خواستند می توانستند این سینما را به بالاترین درجات برسانند. مقام معظم رهبری نقل به مضمون فرموده اند: «دفاع مقدس مانند اقیانوسی است که هرچه از آن برداشت کنیم کم نمی شود»؛ از این رو تمامی هنرمندان و سینماگران باید آگاه باشند که گنجینه ارزشمند دفاع مقدس هیچ گاه تمام شدنی نیست و ما باید همواره در تولید آثار فرهنگی و هنری مرتبط با این مقطع حساس تاریخی کوشا باشیم؛ ما با اقیانوسی بسیار بابرکت روبرو هستیم و اگر از این گنجینه عظیم برداشت درست نکنیم تنها نشان از کج اندیشی و بی بصیرت بودن مان دارد.

همزمان با هفته دفاع مقدس عنوان شد؛

فهیم: سینمای دفاع مقدس قربانی سیاست های نادرست مدیران سینمایی شده است/ ارزش ها را فدای افکار شبه روشنفکرانه کرده ایم

محمدتقی فهیم منتقد سینمای کشور همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس در رابطه با مشکلات این گونه مهم سینمایی گفت: سینمای دفاع مقدس قربانی سیاست های نادرست مدیران سینمایی شده است؛ سیاست هایی که همواره و به خصوص طی سال های اخیر به ترویج آثار شبه اجتماعی و کمدی های نازل و سطحی پرداخت و تمامی ارزش های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را به یغما برد. ما در کلیت سینما دچار مشکلات اساسی و بنیادین هستیم؛ یکی از بزرگترین مشکلات ما در سینمای کشورمان این است که مدیران سینما را به سمت تک ژانر بودن کشانده اند و اجازه نمی دهند این سینما به توسعه و بالندگی دست پیدا کند. سینما در کشور ما اساساً در سینمای شبه اجتماعی و چند کمدی نازل خلاصه شده و متأسفانه ما شاهد تولید فیلم در ژانرهای دیگر نیستیم.

کارگردان «پنجشنبه آخر ماه»:

مدیران و مسئولان سینمایی کمر سینمای دفاع مقدس را شکسته اند/ زمانی که امثال «سلحشور»ها بد و «پناهی»ها خوب باشند اوضاع هنرهفتم آشفته است

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس در رابطه با مشکلات این گونه مهم سینمایی گفت: مدیران و مسئولان سینمایی کمر سینمای دفاع مقدس را شکسته اند و تمامی اتفاقات ناشایستی که برای این گونه بسیار مهم و ارزشمند سینمایی افتاده تنها به خاطر تفکرات و عملکرد ضعیف این افراد است که تمامی پست های مهم مدیریتی در حوزه فرهنگ و هنر کشور را در دست شان گرفته اند. سال ها است که جای دوست و دشمن، خودی و غریبه و تمیز و پلید در سینمای ایران عوض شده است؛ از زمانی که امثال «فرج الله سلحشور» ها بد و «جعفر پناهی» ها خوب های سینما شدند اوضاع هنرهفتم آشفته شد!؛ مدیران سینمای ما در پی آن است برخی افراد شبه روشنفکرنما رو بزرگ کند و آن ها را مهم جلوه بدهد و تمامی دغدغه مندان و سینه سوختگان نظام و انقلاب اسلامی را از بین ببرد.

منتقد سینما در گفتگو با سینماپرس:

لزوم شناساندن ۸ سال دفاع مقدس به نسل های جدید/ حمایت از سینمای دفاع مقدس باید در رأس کار مدیران سینمای کشور باشد

حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما همزمان با هفته دفاع مقدس ضمن گلایه از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس در رابطه با مشکلات این گونه مهم سینمایی گفت: یکی از بزرگترین مشکلات سینمای دفاع مقدس و اینکه فیلم های تولید شده در این حوزه طی سال های اخیر نتوانسته اند مانند دهه های ۶۰ و ۷۰ مخاطبان را به سالن های سینما بکشانند این است که مدیران سینمای کشور اهمیت چندانی به این گونه مهم سینمایی نداده اند و فیلمسازان دغدغه مند این حوزه به حال خود رها شده اند و مجبورند با سرمایه های اندک فیلم هایی را تولید کنند که شاید چندان به مذاق تماشاگر خوش نیاید. سینمای دفاع مقدس را می توان از منظرهای گوناگون مورد ارزیابی و آسیب شناسی قرار داد؛ یکی از مهمترین اتفاقات این است که ما هم به سینمای داخل جنگ و هم به سینمای پشت جبهه ها نیازمندیم؛ به عنوان نمونه «ویلایی ها» که در همین اواخر ساخته و اکران شد فیلم بسیار خوبی است که درد همسران و مادران رزمندگان و شهدای دفاع مقدس در پشت جبهه ها را به شایستگی نشان می دهد. سینما به این نوع فیلم ها نیازمند است و ما نباید از تولید این نوع فیلم ها غافل بشویم.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان»:

جریان نفوذی لیبرال مسلک در سینما مانع تولید و عرضه درست فیلم های ارزشی می شوند/ با روی کارآمدن دولت اصلاحات سینمای دفاع مقدس نابود شد

حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس در رابطه با مشکلات این گونه مهم سینمایی گفت: مدت ها است ما شاهد آن هستیم که جریان نفوذی لیبرال مسلک در سینما مانع تولید و عرضه درست فیلم های ارزشی می شوند و سعی در بایکوت کردن و خانه نشین کردن فیلمسازان دغدغه مند نسبت به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی، نظام و دفاع مقدس دارند. دفاع مقدس یکی از مهمترین گونه های سینمایی پس از انقلاب اسلامی بود که در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ مورد توجه و استقبال مردم واقع شده بود؛ این سینما در آن دوران داشت به نوعی سبک زندگی جدیدی را بر اساس فرهنگ ایثار، قناعت و شهادت طلبی به مردم آموزش می داد و اتفاقاً مردم هم با درایت کامل از این سبک زندگی استقبال می کردند.

شرف الدین در گفتگو با سینماپرس:

تأکید بر «ابرگونه» بودن ژانر دفاع مقدس/ نابسامانی فرهنگی و بی توجهی دستگاه های مختلف باعث افول سینمای دفاع مقدس شد

 محمدرضا شرف الدین مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و تهیه کننده سینما همزمان با هفته دفاع مقدس در رابطه با مشکلات این گونه مهم سینمایی گفت: ژانر دفاع مقدس یک «ابرگونه» است که می توان هزاران فیلم پلیسی، اطلاعاتی، اکشن، کودک و نوجوان و... در رابطه با آن ساخت و ما هرگز نباید اجازه بدهیم این ابرژانر مهم و ارزشمند به فراموشی سپرده شود و اهمال کاری هایی که در این زمینه صورت گرفته با اهتمام یکایک دستگاه ها و نهادهای ذیربط باید جبران شود. بنده لزوماً برخلاف بسیاری از افراد سوء مدیریت و یا دست داشتن بیگانگان در افول و نزول سینمای دفاع مقدس را چندان جدی نمی دانم؛ البته معتقدم که ضعف های مدیریتی همیشه و همه جا و حتماً در حوزه سینما هم وجود دارد اما اینکه ما بخواهیم مرتب با تفکرات این گونه درگیر باشیم و هیچ حرکت مهم و مثبتی برای اعتلای این گونه مهم سینمایی انجام ندهیم پذیرفتنی نیست.

اصغری در گفتگو با سینماپرس عنوان کرد؛

انتقاد از مدیران فرهنگی برای از بین بردن ارزش های انقلاب و دفاع مقدس/ توجه به گیشه و جذب مخاطب باعث شده تا ارزش ها در سینما رنگ ببازند

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس در رابطه با مشکلات این گونه مهم سینمایی گفت: متأسفانه مدیران فرهنگی کشور به خصوص طی سال های اخیر با عملکرد غلط و ضعیف شان باعث شده اند ارزش های انقلابی و دفاع مقدس به طور کل در جامعه و در سینما از بین برود و این مطلبی است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. یکی از مهمترین دلایلی که جامعه امروزه دیگر به فیلم های دفاع مقدسی چندان توجهی نشان نمی دهد و این فیلم ها در زمان اکران شان در محجوریت کامل به سر می برند سیاست گذاری های غلطی است که از سال ها قبل در کشور ما توسط سیاست گذاران و مدیران فرهنگی باب شد و تا به امروز ادامه پیدا کرد و مردم و جامعه را از فضای ارزشی دور ساخت.

شاه حسینی در گفتگو با سینماپرس:

مردم ما با هر تفکر و ظاهر و عقیده ای به دفاع مقدس عشق می ورزند/ امیدوارم ویرانی ها در این سینما هرچه زودتر درست شود

 انسیه شاه حسینی کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس در رابطه با مشکلات این سینما و دلیل عدم استقبال مردم از این نوع آثار طی سال های اخیر گفت: مردم ما با هر تفکر و ظاهر و عقیده ای به دفاع مقدس عشق می ورزند و این اتفاق نویدبخش آینده ای خوب برای سینمای دفاع مقدس است و قطعاً روزی فرا خواهد رسید که دیگر مردم به طور کل از تماشای فیلم هایی که طی این سال ها به خوردشان داده اند اشباع شوند و به سمت سینمای ارزشی و دفاع مقدس گرایش پیدا کنند. بنده معتقدم زمانی که بازار دچار آفتی می شود و خریداران دیگر به خرید یک محصول تمایل نشان نمی دهند باید از آن ها پرسید که چرا دیگر طرفدار این محصول نیستید و از آن خرید نمی کنید؟؛ قطعاً جوابی که مردم می دهند می تواند باعث شود تا دست اندرکاران بازار خود را بر اساس سلیقه، خواست و ذائقه مردم اصلاح کرده و خوراکی به وی بدهند که مورد قبولش باشد.

جواد ارشاد در گفتگو با سینماپرس:

مسئولان فرهنگ را تبدیل به کالای تجاری کرده اند/ با شعاردادن و قلمفرسایی کردن سینمای دفاع مقدس احیا نمی شود!

 جواد ارشاد کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس در رابطه با مشکلات این گونه مهم سینمایی گفت: متأسفانه مسئولان فرهنگی، فرهنگ را در کشورمان تبدیل به کالایی تجاری کرده اند و تنها در پی آن هستند تا با کار در حوزه فرهنگ به مال اندوزی و ثروت اندوزی و کسب درآمد بپردازند و به همین دلیل ارزش ها در حوزه فرهنگ و هنر کشورمان مدت ها است که جایی ندارد. دفاع مقدس پدیده ای بسیار مهم و تأثیرگذار است که در سینما باید همواره به آن توجه شود و از دغدغه مندان و دلسوزانی که می خواهند در این حوزه مبادرت به تولید فیلم کنند حمایت صورت گیرد اما متأسفانه مسئولان فرهنگی و سینمایی با بی تدبیری هرچه تمام تر طی یکی دو دهه اخیر مسیر فیلمسازانی که عشق به این حوزه مهم را داشتند تغییر دادند و با عملکردشان باعث شدند تا آن ها عطای حضور در این سینما را به لقایش ببخشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.