جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹

کوشکی در گفتگو با سینماپرس:

جریان حاکم در جشنواره فجر هیچ نسبتی با انقلاب ندارد/ ۲۰ میلیارد برای فجر با چه بهانه ای!؟

جشنواره فجر و هزینه های جنجالی/ ۱

محمدصادق کوشکی

سینماپرس: یک منتقد سینما درارتباط با هزینه سنگین برگزاری جشنواره فجر گفت: مسئولان جشنواره در برابر پرسش هایی که برای هزینه های عجیب این جشنواره به وجود می آید پاسخی قانع کننده در اختیار مردم قرار نمی دهند.

محمدصادق کوشکی منتقد سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه جشنواره فیلم فجر از هر لحاظ با فلسفه برگزاری خود فاصله بسیاری پیدا کرده و از هر منظر که به این رویداد سینمایی نگاه کنیم متوجه می شویم که جشنواره فیلم فجر هیچ ارتباطی با فجر انقلابی که قرار بر وجود آن بود ندارد.

کوشکی تصریح کرد: استفاده از عنوان فجر برای این جشنواره فقط یک بهانه است چرا که همه چیز جشنواره با عنوانی که دارد در تناقض و تضاد است. جشنواره ای که از آن به عنوان جشنواره فجر یاد می کنیم در اختیار کسانی قرار گرفته است که بعید می دانم کمترین اعتقادی به دهه فجر و انقلاب داشته باشند.

وی افزود: برای مشخص شدن این مسأله که این جشنواره در مسیر درست خود قرار دارد یا خیر بهتر است آن را در محتوا و نحوه برگزاری مورد بررسی قرار دارد. همانطور که اشاره کردم از نام فجر برای این جشنواره سوءاستفاده شده و سالیان سال است که ملاک انتخاب فیلم ها وفادار بودن به ارزش های انقلاب نیست و حتی در بسیاری از مواقع تنها جوایز حاشیه ای جشنواره فجر به فیلم های ارزشی تعلق گرفته است. نگاه جشنواره همیشه تکنیکال بوده و در بسیاری از مواقع حتی این نگاه تکنیکال با لابی گری کنار رفته است.

این منتقد در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر در اختیار افرادی قرار گرفته است که هیچ نسبتی با انقلاب ندارند و به همین دلیل جریانی در این جشنواره حاکم شده است که با فلسفه وجودی آن در تضاد شدیدی قرار دارد. متأسفانه تنها عده ای از افراد خاص هستند که حرف اول و آخر جشنواره را می زنند و مطمئناً علاوه بر اتفاقات مضمونی که برای این جشنواره رخ داده این افراد باید پاسخگوی هزینه های بی مورد و پول های بلاتکلیف خرج شده در این جشنواره باشند.

کوشکی اظهار داشت: توقع می رفت جشنواره فیلم فجر با توجه به فلسفه وجودی اش تقلیدی دست چندم از جشنواره های مطرح اروپایی مثل جشنواره های کن، برلین و ونیز یا جشن های آمریکایی نباشد. جشنواره فیلم فجر باید نشانگر یک جامعه انقلابی دینی باشد که متأسفانه به هیچ وجه اینگونه نیست. کسانی که سیاست های جشنواره را در اختیار دارند به دنبال تقلیدهای کودکانه بوده اند که این رفتارهای غلط باعث شده تا جشنواره به یک اتفاق فرهنگی غلط تبدیل شود که تنها پول مردم را از بین می برد و جالب تر اینکه مسئولان جشنواره در برابر پرسش هایی که برای هزینه های عجیب این جشنواره به وجود می آید پاسخی قانع کننده در اختیار مردم قرار نمی دهند.

وی افزود: یک نمونه از جشنواره هایی که با تفکرات انقلاب برگزار می شود جشنواره فیلم عمار است. اگر نگاهی به اختتامیه جشنواره بیندازید متوجه می شوید که در سالن اختتامیه جشنواره در ردیف های اول اعضای خانواده شهدا ننشستهشسته اند و همه جزئیات جشنواره حتی جنس پذیرایی با ارزش های جمهوری اسلامی تطابق دارد و پیام ارزشمندی را به مخاطبان خود می رساند اما در سالن های برگزاری جشنواره فیلم فجر ومخاطبان  به عنوان مثال سالن اختتامیه جشنواره با نگاهی ساده می توان به این نتیجه رسید که آنجا محل تجمع و تبلیغ لباس و لوازم آرایش زنانه است که نمونه آن را در جشنواره های خارجی به وفور می توان دید.

 کوشکی در پایان گفت: با توجه به این مسأله چنین هزینه ای برای جشنواره ای که از مسیر اصلی خود جدا شده نمی تواند قابل قبول باشد.

مصاحبه: علی ناصری

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.