سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶

ترکیب عجیب شورایی که به فیلم‌ها اجازه اکران می‌دهد

شورای پروانه نمایش یا مجمع دکترها!

پروانه نمایش

سینماپرس: در ترکیب شورای پروانه نمایش، تنها یک فیلمساز حضور دارد وآن فیلمساز نیز کارنامه چندان مقبولی در سینما ندارد، به نحوی که چند فیلم اخیرش با ممیزی و توقیف روبه‌رو شده است.

با معرفی اعضای شورای نمایش از سوی وزیر ارشاد، ترکیب این شورا باعث تعجب شد. نکته بارز این ترکیب حضور چشمگیر افرادی با مدرک دکترا است. جالب‌تر اینکه در ترکیب شورای نمایش، اغلب اعضا جزو مدیران فعلی یا سابق صداوسیما هستند و در عوض افراد مرتبط با سینما در اقلیت قرار گرفته‌اند. از 9 نفری که در این شورا عضویت دارند، تنها یک نفر کارگردان سینما است و باقی افراد معمولاً مدیر بوده‌اند و در سطوح مختلف سازمان صداوسیما یا دیگر نهادهای فرهنگی مدیریت داشته‌اند و دارند. کمال تبریزی تنها سینماگر عضو شورای نمایش است.

تبریزی در حالی به عضویت در این شورا درآمده است که معمولاً فیلم‌های خودش در گرفتن پروانه نمایش با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده و بارها ممیزی شده‌است! تبریزی سال‌ها تلاش کرد تا برای فیلم«پاداش» پروانه نمایش بگیرد که در نهایت مجبور شد با حذف سکانس‌های متعددی از فیلم و به صورت محدود، فیلمش را اکران کند.  در شورایی که مهم‌ترین نقش را در اکران فیلم‌های سینمایی دارد، ترکیب به نحوی چیده شده که افرادی از جنس سینما در آن کمتر دیده شوند و در عوض شاهد حضور مدیرانی هستیم که اگرچه در حوزه فرهنگ حضور و شاید دورادور با سینما نیز همکاری داشته‌اند، اما تجربیات کاری‌شان اکثراً در جایی غیر از سینما شکل گرفته است.

طبق اعلام روابط عمومی سازمان سینمایی، این ترکیب عجیب از مدیران با پیشنهاد محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی، معرفی شده‌اند. محمد علی حسینی‌نژاد تهیه‌کننده کم‌کار سینما که مهم‌ترین حضورش در سینما همکاری با کمال تبریزی در فیلم «طعم شیرین خیال» است، حسین کرمی مدیر پیشین شبکه نسیم و مدیر فعلی سیما فیلم، حسن خجسته معاون سابق سازمان صداوسیما، حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، امیر خوراکیان رئیس سابق سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، محمد احسانی مدیر فعلی شبکه نسیم و مدیر سابق شبکه یک سیما، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما و مجید رضا بالا که به عنوان فیلمنامه‌نویس معرفی شده‌، اما بیشتر مشاور فیلمنامه بوده است، در این ترکیب دیده می‌شوند.  برخی از رسانه‌ها چینش ناهمگون و نامربوط اعضای شورای نمایش را ناشی از درگیری ذهنی وزیر ارشاد در حوزه کتاب و اشراف‌ نداشتن وی بر حوزه سینما دانست؛ ادعایی که نمی‌شود آن را نادیده گرفت.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.