سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲

یک تهیه کننده سینما در گفتگو با ما:

افسوس که مدیران سینمایی می خواهند عرصه فرهنگی را دودستی تقدیم کنند/ بحث اکران فیلم های خارجی وادادگی مدیران سینمایی در قبال تهاجم فرهنگی است!

اکران فیلم های خارجی؛ ضروری یا ضربه به سینمای ملی؟!/۶

ناصر شفق در هفتمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: ناصر شفق تهیه کننده و مدیر سینمایی در پی اظهارات اخیر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر اینکه اکران فیلم‌های خارجی در ایران ضروری است گفت: افسوس که مدیران سینمایی برخلاف فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی و روگرداندن از غربی ها می خواهند عرصه فرهنگی را دودستی تقدیم خارجی ها کنند و تلاش می کنند تا سینمای گرسنه ما گرسنه تر از گذشته شود و این اتفاق جفایی نابخشودنی است و مطرح کنندگان آن باید توبیخ شوند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «تقاطع» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مطرح کردن این قبیل مباحث وادادگی مدیران سینمایی در قبال تهاجم فرهنگی است و گویی آن ها تلاش می کنند تا فرهنگ ایرانی-اسلامی به طور کلی نابود شود و فرهنگ منحط غربی جایگزین آن گردد. اصلاً اکران فیلم های خارجی در کشور ما چه معنا و مفهومی می تواند داشته باشد و چرا مدیران ما باید اینطور در مقابل غربی ها کرنش کنند؟

مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: جالب است که آقایان بهانه های واهی برای این گونه تصمیمات شان علم می کنند و می گویند ما با این کار می خواهیم رقابتی سالم در سینمای کشور به وجود آوریم در صورتی که اکران فیلم های خارجی در سینمای ایران رقابتی ناسالم را به وجود می آورد و بی عدالتی را ترویج و گسترش می دهد چرا که سینمای ما با بضاعت اندکش هرگز توان مقابله با آثار غربی را ندارد و اگر مسئولان بخواهند به بهانه رقابت این کار ناشایست، شوم و ضربه زننده را انجام دهند بهانه ای به دور از باور خواهد بود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «مروارید سیاه» تأکید کرد: امروزه همه مردم اعم از سینماگران، علاقمندان سینما و... به واسطه پیشرفت تکنولوژی به راحتی می توانند فیلم های خارجی را با بالاترین کیفیت تماشا کنند و ما نباید در حالی که با کمبود شدید سالن های سینما در سراسر کشور مشغول دست و پنجه نرم کردن هستیم بخشی از سالن های مان را به فیلم های خارجی اختصاص دهیم و باعث از رونق افتادن تولیدات داخلی شویم. در زمانه ای که بسیاری از فیلمسازان ایرانی در حسرت اکران فیلم های شان هستند و تعداد کثیری از فیلم ها به دلیل داشتن شرایط بد اکران می سوزند و از بین می روند اکران فیلم خارجی بزرگترین ظلم و ضربه به فرهنگ و هنر و سینما و هویت ایران و ایرانی محسوب می شود.

این سینماگر تصریح کرد: آقایان با چنین اظهارات ناپخته و خامی که به زبان می آورند نشان می دهند که هیچ شناختی از وضعیت نامطلوب سینمای کشور ندارند و بر همگان ثابت می شود که گویا هدف اصلی آن ها کوبیدن میخ تابوت بر بدنه سینمای ایران است. اینطور ک از شواهد و قرائن هویدا است آقایان مدیران سینمایی گویا از غربی ها دستور می گیرند و هوشمندانه این کارها را انجام می دهند تا به طور کلی فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی را از بین ببرند و سینمای ایران را به ورشکستگی کامل رسانده، سینماگران را خانه نشین کنند و بازاری برای عرض اندام غربی ها در جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند.

شفق افزود: گویا دست هایی در کار است تا همه سینماگران بیکار شوند و فقط گعده ای از سینماگران مجیزگو که اطراف مدیران سینمایی را گرفته اند مرتب سرکار باشند و بتوانند از همه مواهب و امکانات و بودجه های کلان بهره مند شوند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: بنده به شدت مخالف اکران فیلم های خارجی در سینمای کشور هستم و معتقدم هر سینماگر شریف و اصلی نیز با این امر غلط مخالف است و امیدوارم که هرگز چنین اتفاقات شومی در سینمای کشورمان اجرایی نشود؛ امیدوارم سایر مسئولان کشور از جمله شخص وزیر کشور که انسانی آگاه است در زمانه ای که مدیران فرهنگی توجهی به سینماسازی ندارند به استانداران دستور احداث سالن های سینما در سراسر کشور و در همه مراکز استان ها و شهرستان ها و شهرها را بدهند چرا که برای ما مایه شرم و تأسف است که کشورمان هنوز در بسیاری از شهرهای مهمش سالن سینما ندارد و مدیران فرهنگی مان به جای اینکه تدبیری جدی برای رفع این مشکل داشته باشند در پی آن هستند تا با اقدامات مخرب شان دیگر اثری از سینمای ملی در کشور باقی نماند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.