یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴

تازه ترین اثر خانه مستند انقلاب اسلامی

لَک زبانان سوژه مستند «پژاره» شدند

مستند «پژاره»

سینماپرس : مستند «پژارَه» که به تهیه کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی علی اسدی و علی طهماسبی در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است دیروز در موزه هنر های معاصر تهران برای اولین بار به نمایش در آمد.


به گزارش سینماپرس، علی طهماسبی کارگردان مستند «پژاره» در حاشیه مراسم رونمایی این مستند گفت: ایده اولیه این مستند از پژوهش هایی شروع شد که در مورد آیین های جذاب مردم لک زبان غرب کشور داشتیم. چند نفر از اساتید مردم شناسی تهران هم مشوق ما برای تولید این مستند بودند. با سفری که با استان لرستان و شهر کوهدشت داشتیم تصمیم گرفتیم پژوهش هایی که داشتیم را تبدیل به یک اثر تصویری کنیم.
علی طهماسبی که تدوین مستند «پژاره» را نیز بر عهده داشته است اضافه کرد: بومی نبودن ما و عدم آشنایی کامل ما با فرهنگ مردم لک برای ما یک امتیاز بود چرا که ما هم مثل یک مخاطب که گام به گام با این فرهنگ جذاب آشنا می شود با «چمر و مور» و آیین های مختلف مردم آن منطقه آشنا شدیم و توانستیم آن را به تصویر بکشیم.
وی افزود: خیلی برای ما جالب بود که تمام این آیین ها به مسئله مرگ مربوط می شوند. سعی کردیم به این پرسش پاسخ بدهیم که چرا این مردم تا این حد برای عزیزان خود و افرادی که از دست می دهند اهمیت  قائل هستند. از گور نگاره های بسیار دیدنی تا مراسم باشکوهی که در عزای عزیزان خود برگزار می کنند.
کارگردن مستند «پژاره» تشریح کرد: ما تلاش کردیم در ابتدا اندکی قوم لک را معرفی بکنیم و با قوم شناسی توضیحاتی در این باره ارائه بدهیم و بعد با پیرمردی آشنا می شویم که سنگ تراش است و گوره نگاره های قدیمی را می ساخته است. با دیدن  نماد های موجود در گورنگاره ها با مور و چمر آشنا می شویم و از این درگاه به میان سوگواری های شکوهمند مردم لک زبان می رویم. 
این مراسم در روز شنبه 18/9/96 در سینما تک موزه هنر های معاصر، با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه در رشته های هنر و اهالی لک زبان استان های مختلف ایران برگزار گردید.
مستند «پژاره» به تهیه کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی علی اسدی و علی طهماسبی از تولیدات خانه مستند انقلاب اسلامی است و به زودی برای پخش از سیمای ملی آماده خواهد شد.

نظرات

  • محمد دارافر ۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۱۰:۲۷
    0 0
    اقایان تهیه کننده و کارگردان دمتون گرم عالی بود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.