جمعه ۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶

سینماگران و حماسه عظیم ۹ دی/۴

مستغاثی: از سینمایی که مسئولان آن تفکرات سکولاریستی و اومانیستی دارند نمی توان انتظاری برای تولید آثار ارزشی و استراتژیک داشت!

سعید مستغاثی

سینماپرس: سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در آستانه سالروز ۹ دی روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» گفت: از سینمایی که مسئولان آن تفکرات سکولاریستی و اومانیستی دارند نمی توان انتظاری برای تولید آثار ارزشی و استراتژیک داشت و متأسفانه سینمای ما همچنان در پیروی از بنیان گذارانش با این نوع تفکرات ناشایست به پیش می رود.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه حوزه فرهنگی در کشور ما هم گام با انقلاب اسلامی و ملت به پیش نمی رود و از سوی دیگر مسئولان فرهنگی به دلیل همان تفکرات غلط شان به دغدغه مندان نظام و انقلاب اسلامی اجازه کار و فعالیت نمی دهند و سینما را سرشار از آثاری ناامید کننده کرده اند که همین ناامیدی مفرط در سینما باعث گریزان شدن مردم از سینماها شده به نحوی که امروزه اکثریت مردم حتی سالی یک بار هم به سینما نمی روند.

وی ادامه داد: متأسفانه ما در حوزه سینمای استراتژیک و به خصوص در رابطه با حماسه عظم ۹ دی دچار کم کاری نیستیم و هیچ کاری تاکنون در این زمینه انجام نشده است و ما تنها نمونه نادری که در این باره داریم فیلم «قلاده های طلا» است. این باعث تأسف و شرمساری است که ما در سینمای جمهوری اسلامی ایران در رابطه با حماسه ای که به تصریح بسیاری از خارجی ها و حتی داخلی ها جزو یکی از مهمترین وقایع تاریخ کشورمان است هیچ کاری نکرده ایم و برای ماندگاری در تاریخ هم که شده یک اثر شاخص سینمایی با این مضمون تولید نکرده ایم.

مستغاثی در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با اینکه سینمای هر کشوری را بر اساس تاریخ و اتفاقات و آداب و سنن مردم آن کشور می شناسند اظهار داشت: به عنوان مثال سینمای آمریکا با فیلم های وسترن شناخته می شود و یا در رابطه با شخصیتی مانند «لینکلن» تاکنون ده ها فیلم در سینمای هالیوود تولید شده است چرا که این جزو تاریخ آمریکا است؛ از سوی دیگر ما شاهد آن هستیم که در سینما فرانسه، روسیه و... فیلم های متعددی در رابطه جنگ جهانی تولید می شود چرا که این اتفاق هم جزو تاریخ آن کشورها است و یا در ژاپن همچنان همه ساله ما شاهد تولید فیلم هایی با موضوع سامورایی ها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همه این ها به دلیل آن است که این موضوعات و سوژه ها با تاریخ و فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن کشورها مطابقت دارد و مسئولان فرهنگی آن ها خود را موظف می دانند تا در رابطه با این موضوعات مرتباً فیلم تولید کنند تا یاد و نام و خاطره و آرمان های نیاکان شان و یا تاریخ شان همیشه زنده بماند اما در سینمای ایران هرگز ما شاهد این اتفاق نبوده ایم و به همین دلیل است که در رابطه با واقعه مهمی مانند حماسه عظیم ۹ دی هیچ کار شایسته ای در سینمای کشورمان صورت نگرفته است.

این منتقد سینما تأکید کرد: ۹ دی نقطه برجسته ای از تاریخ معاصر کشور ما است و اگر مسئولان فرهنگی کشور اندکی بصیرت و خرد داشته باشند باید از سینماگرانی که دغدغه تولید آثار مرتبط با این حماسه عظیم را دارند حمایت نمایند.

مستغاثی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: سینمایی که ما امروزه شاهد آن هستیم هیچ گونه قرابت و همخوانی با تفکرات مردمی، خواسته ها و نیازهای آن ها ندارد؛ متأسفانه نه تنها سینما که به طور کل فضای فرهنگی در کشور ما بسیار ناسالم است. ما در حوزه هایی مانند رسانه ها، نشر و... نیز با فضایی سکولار که عمدتاً بازماندگان قبل از انقلاب اسلامی آن ها را اداره می کنند روبرو هستیم و بساط این اتفاقات شوم و ناشایست با همت نیروهای متعهد انقلابی و ملت شریف ایران باید برچیده شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.